glissando archiwum wpisów

Prasówka 24.06.2019

1. Od jakiegoś czasu festiwale skoncentrowane na muzyce elektronicznej i kulturze klubowej programują performanse bazujące na ruchu albo włączające specyficzne gatunki […]

Prasówka 08.04.2019

1. Co słychać w polskiej muzyce współczesnej, czyli wczytujemy się w relacje z VIII Festiwalu Prawykonań. O katowickim biennale piszą nasz redakcyjny kolega Jan […]

Recenzja #3: Poza marginesem sound studies

Sonologia 2016 – „Out of Phase" to zbiór artykułów z konferencji w São Paolo (listopad 2016) przypominający przypisy na marginesach ważnych tekstów sound studies. Dotyczą one epistemologii dźwięku, badań z dziedziny pejzażu dźwiękowego, sposobu myślenia o dźwięku w przestrzeni publicznej i sztuce dźwięku.

CC Partch/Poland

Jak napisać nowy utwór na tak specyficzne instrumentarium, jak to skonstruowane przez Harry'ego Partcha, z jego unikatowym brzmieniem, strojem i skalą? Wojciech Błażejczyk, Kuba Krzewiński i Szymon Stanisław Strzelec zmierzyli się z tym wyzwaniem w ramach programu Composer Collider, a każdy na swój sposób próbował obejść liczne progi i przeszkody.

Zabawa bez cenzury. Rozmowa z Dominikiem Strycharskim

Flecista, wokalista i muzyczny snajper opowiada o swojej działalności solowej, konfrontacjach z klasykami awangardy i swoistym dzienniku poszukiwań. „Pociąga mnie to, co mogę zrobić poza swoim gustem. Ciężko tworzy się wbrew przyswojonym już rozwiązaniom, powszechnie przyjętej formie i konwencji. (...) Muszę bawić się muzyką.”

W stronę nowego, lepszego festiwalu

Festiwal to dla mnie moment, kiedy nasze doświadczenie muzyki zaczyna się gwałtownie rozszerzać. Zaczyna mieścić w sobie znacznie więcej. Staje się jednocześnie związane z doznawaniem nowej przestrzeni i miejsca, w którym się znalazłyśmy. Jego odrębnej kultury i tożsamości. Jego zwyczajów i rytuałów.

Dubbing London

Nigdy dotąd bardziej nie uświadamiałem sobie tego, jak silnie studia kulturowe zrośnięte są z losami afrokaraibskiej diaspory i jak głęboko wyczulone na los wszystkich tych wspólnot i dyskursów, które z konieczności są mniejszościowe, upodrzędnione, marginalizowane, a w związku z tym – w refleksyjny sposób krytyczne.

Prasówka 08.07.2019

1. Na początek podwójny pakiet tekstów redaktorki prowadzącej naszego #37, Justyny Stasiowskiej. Zacznijmy od obszernego artykułu dla „Dwutygodnika”, poświęconego wybranym […]

Prasówka 10.06.2019

1. Nie tak dawno prezentowaliśmy na naszych łamach obszerną rozmowę z Martą Śniady, a niespełna cztery dni później duński magazyn internetowy Seismograf […]

Nabór

Magazyn „Glissando” tradycją wolnych naborów stoi, więc i tym razem z radością ogłaszamy cykl otwartych spotkań umożliwiających dołączenie do naszej redakcji. Zapraszamy wszystkie osoby zainteresowane szeroko rozumianą kulturą dźwięku do współpracy na różnych polach – od tworzenia i edytowania form pisemnych lub dźwiękowych przez tłumaczenia po grafikę i promocję.

Prasówka 27.05.2019

1. W kwietniu podczas New Opera Workshop (NOW 2019) w Brisbane grupa uczestników i uczestniczek wydarzenia – kompozytorki, dyrygenci, instrumentaliści, librecistki, wykonawcy, […]