Na bieżąco

Prasówka 24.06.2017

Zapraszamy do nowej odsłony naszej cyklicznej rubryki, w której prezentujemy najciekawsze znalezione przez nas w internecie teksty dotyczące muzyki współczesnej oraz sound studies.

Redakcja / 24 cze 2017

Zapraszamy do nowej odsłony naszej cyklicznej  rubryki, w której prezentujemy najciekawsze znalezione przez nas w internecie teksty dotyczące muzyki współczesnej oraz sound studies.

1.

Na początek polecamy specjalny numer „Meakultury”, zbierający teksty laureatów tegorocznych nagród Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA. W spisie treści oczywiście również relacja red. Marcianiaka z zeszłorocznych Międzynarodowych Letnich Kursów Nowej Muzyki w Darmstadcie, opublikowana pierwotnie w numerze #29 oraz na naszej stronie, a do tego teksty Jakuba Dymka, Kaji Prusinowskiej, Davida Pountneya, Małgorzaty Gąsiorowskiej, Karoliny Anny Pawłowskiej.

http://www.meakultura.pl/meandry/laureaci-konkursu-kropka-2016-numer-specjalny-1818

2.

Tristan Bath w dogłębnym tekście dla Bandcamp Daily przybliża anglojęzycznym czytelnikom szereg postaci aktualnego polskiego elektronicznego niezalu. Wśród nich osoby, o których pisaliśmy, wytwórnie o których właśnie piszą się dla nas teksty, a także nasi autorzy. „This all-too-short list is a quick guide to some of the artists making the Polish scene one of the most fiercely vibrant and original in the 21st century” – pisze Bath i naprawdę, z radością ciężko się nie zgodzić. wrong dials, WIDT, Zamilska, RSS B0YS, Micromelancolié, X-NAVI:ET, 1988, Jakub Pokorski / Computer Says No / Krojc, duy gebord, Fischerle (z którym ukazał się w tym tygodniu również wywiad dla O Brave New World) – piękna lista! A dodajmy jeszcze do tego ciepła słowa od Easterndaze na temat dwóch niedawnych składanek, obejmujących przedstawicieli sceny.

https://daily.bandcamp.com/2017/06/22/polish-electronic-music-list/

3.

Na łamach Krytyki Politycznej w minionym tygodniu ukazał się tekst Justyny Drath W poszukiwaniu utraconego głosu. Autorka przygląda się wspólnotowemu śpiewaniu pieśni, rozpatrując doświadczenie w kategoriach rytuału, emocjonalnego przeżycia łączącego wyśpiewywane treści z sytuacją, w której je słyszymy. Odchodząc od kanonu patetycznych pieśni znanych ze szkolnych akademii, wtłaczanych od najmłodszych lat i zawłaszczonych przez prawicowe ugrupowania, Drath poszukuje śpiewaczej kontrkultury na ulicznych marszach i manifestacjach. Daremnie. Zasłyszane tam pieśni, wyrwane z pierwotnego kontekstu i osadzone w nowych ramach, treściowo niewiele się różnią. Tekst pierotnie ukazał się w „Dialogu”.

http://krytykapolityczna.pl/kultura/muzyka/w-poszukiwaniu-utraconego-glosu

4.

2_newanalog_coverPretekstem do kolejnych rozważań o cyfrowej rewolucji w muzyce i erze predigitalnej jest tegoroczna publikacja Damona Krukowskiego The New Analog: Listening and Reconnecting in a Digital World. Na Sounding Out! ukazała się właśnie wnikliwa recenzja książki autorstwa Andy’ego Kellehera Stuhla. Krukowski umieszcza historyczny proces kształtowania się współczesnych praktyk dźwiękowych w szerokim, społeczno-kulturowym kontekście, co z pewnością ułatwia mu wieloletnie doświadczenie w pracy z analogowymi nośnikami. Wychodząc od przedcyfrowych form zapisu dźwięku i implikowanych przez nie sposób słuchania, Krukowski konstruuje pojęcie hałasu, które staje się ważnym wątkiem jego publikacji, książkowym bohaterem, który w dobie cyfrowości brzmienia całkowicie zanika. Spojrzenie na cyfrowy świat muzyki przez pryzmat hałasu redefiniuje sposoby uczestnictwa w nim, a te opatrzone wskazówkami (wierząc recenzji Stuhla) znajdziemy w książce Krukowskiego.

https://soundstudiesblog.com/2017/06/19/so-reads-damon-krukowskis-the-new-analog/

5.

Niezawodny Bradford Bailey w tym tygodniu pochylił się m.in. nad filmem animowanym Piotra Kamlera Chronopolis ze ścieżką dźwiękową Luca Ferrariego oraz opublikował zmienioną wersję obszernego tekstu o Charlesie Mingusie. Ale prawdziwa rewelacja to tekst o dziedzictwie etnomuzykologa Charlesa Duvelle’a napisany przy okazji wydania albumu jego zdjęć (z towarzyszącą płytą z wyborem nagrań z jego archiwów) przez oficynę Sublime Frequencies. Duvelle, wieloletni pracownik Radiodiffusion de la France d’Outre-mer (RFOM), założył pionierską wytwórnię Disques OCORA, której podejście do wydawania nagrań terenowych – na co trafnie wskazuje Bailey – okazało się bardzo ważne dla Sonic Frequencies.

https://blogthehum.wordpress.com/2017/06/22/on-sublime-frequencies-stunning-new-volume-the-photographs-of-charles-duvelle-disques-ocora-and-collection-prophet-by-charles-duvelle-and-hisham-mayet/

6.

W ramach zapowiedzi przed premierą soundartowego #31: Lucie Udvardyova rozmawia dla Shape z Gabey Tjon a Tham, nowomedialną artystką tworzącą kinetyczne prace obejmujące zarówno obraz, jak i dźwięk. Artystka opowiada o swoich inspiracjach cybernetyką, filozofią Leibnitza, I Chingiem. O aktualnych projektach oraz rodzajach kontroli, jakie interesują ją w jej artystycznych poszukiwaniach. To znakomite wprowadzenie do różnych wątków naszego następnego numeru :)

Red Horizon from Gabey Tjon a Tham on Vimeo.

http://shapeplatform.eu/2017/gabey-tjon-a-tham-talks-about-exploring-the-natural-side-of-technology/

7.

Na koniec polecamy artykuł, który w minionym tygodniu ukazał się na łamach „Wired”. W trosce o środowisko i klimat grupa artystów i naukowców z Londynu stworzyła projekt muzyczny oparty na udźwiękowieniu globalnego ocieplenia. Procesowi sonifikacji poddane zostały dane numeryczne, które przełożone na język muzyczny stworzyły przejmującą Symfonię klimatyczną. Mapowanie danych komputerowych na parametry dźwiękowe pozwala usłyszeć zmiany klimatyczne zachodzące w czasie, skutecznie zwracając uwagę na rosnący problem, co w kontekście obecnej polityki Trumpa nabiera szczególnego wydźwięku.

http://www.wired.co.uk/article/climate-symphony-data-sonification

(am, km, jt, jz, wz)