Na bieżąco

Prasówka 26.08.2017

Zapraszamy do nowej odsłony naszej cyklicznej rubryki, w której prezentujemy najciekawsze znalezione przez nas w internecie teksty dotyczące muzyki współczesnej oraz sound studies.

Redakcja / 26 sie 2017

Zapraszamy do nowej odsłony naszej cyklicznej  rubryki, w której prezentujemy najciekawsze znalezione przez nas w internecie teksty dotyczące muzyki współczesnej oraz sound studies.

1.

Interesujący tekst o Conscious Music opublikował kompozytor Piotr Peszat (wywiad w #28) na zaprzyjaźnionym portalu „Meakultura” w ramach numeru tematycznego o Muzyce techno-logicznej. Wychodząc od analogii z concious hip-hop autor szkicuje dwie płaszczyzny takiego terminu: kompozytorską i treściową. W pierwszej (pod patronatem Leonarda B. Meyera i Helmuta Lachenmanna) chodziłoby o świadome używanie przez twórców historycznych i pozamuzycznych referencji materiału muzycznego, czyli o inteligentnie zastosowany nurt materiałowy z ciągłym pytaniem się o to, jak utwór ma brzmieć i dlaczego; po co używam tego efektu, skąd on jest wzięty i co ma znaczyć. W drugiej płaszczyźnie tylko zarysowanej przez Peszata w odniesieniu do koncepcji Arthura C. Danto chodziłoby, o świadome odnoszenie się do rzeczywistości społecznej, zajmowanie w utworze konkretnego stanowiska wobec wybranego zagadnienia z otoczenia (a nie całości świata). Potem autor oddaje się jednak szaradom logicznym i historycznym przykładom, nie podając konkretnych przykładów współczesnych lub swoich zastosowań muzyki świadomej treściowo; może po prostu trzeba poczekać na jego kolejne prawykonanie?

http://www.meakultura.pl/publikacje/conscious-music-1849

 

2.

Ostatnio polskie dokumenty muzyczne mają naprawdę dobrą passę i dotykają wielu gatunków , co zauważa na „Culture.pl” Bartosz Staszczyszyn. Swój przegląd najciekawszych filmów zaczyna od klasycznego prologu w postaci Tramwajarzy Kazimierza Karabasza, a potem omawia najnowsze produkcje, m.in. znane i docenione w naszym środowisku, eksperymentujące z formą 15 stron świata Zuzanny Solakiewicz o Eugeniuszu Rudniku i SEPR; bardzo obiecujące, choć trochę niespełnione Ucho wewnętrzne Szymona Uliasza i Magdaleny Gubały o Mikołaju Trzasce oraz wnikliwą psychologicznie Miłość Filipa Dzierżawskiego o historii słynnego yassowego zespołu. Na liście są także dokumenty z Jarocina, o Niemenie i Góreckim, choć może brakować krótkometrażowej Samotności dźwięku Jacka Piotra Bławuta o Tomaszu Sikorskim, licznych filmów o muzyce tradycyjnej Jagny Knittel (m.in. Olmany Uniwersytet Jana Gacy), Za to, że żyjemy, czyli punk z Wrocka Tomasza Nuzbana czy niedawnej produkcji telewizyjnej  Andrzej Korzyński. Zagubiony diament Grzegorza Brzozowskiego. Tym niemniej to  wciąż dobra plejlista na wakacyjne odrobienie ewentualnych zaległości!

http://culture.pl/pl/artykul/zaklinanie-dzwiekow-polskie-dokumenty-muzyczne

 

3.

„Sound art na dobre zadomowił się w sali kinowej” – piszą w #31 Jan Topolski i Daniel Brożek w komentarzu towarzyszącym liście filmów, w których dizajn dźwiękowy i kwestie słuchania grają pierwszoplanową rolę. Podążając za wózkiem inwalidzkim Libbie Cohn i Johna Paula Sniadeckiego, autorów hipnotyzującego People’s Park, proponujemy nieco szerszy wybór dokumentów zmysłowych, tym razem powstałych poza harwardzkim Sensory Ethnography Lab (które Jan Topolski przybliżał już w #26 numerze). Hannah Paveck na łamach Cultural Anthropology recenzuje zeszłoroczną edycję Sheffield Doc/Fest i omawia pięć filmów – In Pursuit of Silence, Speaking is Difficult, Consumed, Behemoth, Notes on Blindness – badając potencjał ich warstwy dźwiękowej. Konkluzję zastępuje tu inspirujące ukazanie zróżnicowanych strategii wykorzystania dźwięku, który jako ucieleśnienie doświadczenia (choćby poprzez oddanie wrażenia swoistej częstotliwości zjawiska) nieraz staje się nośnikiem samym w sobie.

https://culanth.org/fieldsights/1143-creative-criticism-sound-and-listening-in-sensory-documentary?platform=hootsuite

4.

W najnowszym wydaniu magazynu Interference poświęconego kulturze dźwięku polecamy uwadze artykuł Franka Dufour wokół studiów nad percepcją dźwięku i wykorzystaniu koncepcji obiektów dźwiękowych. To równoczeście swoisty dydaktycznyprzewodnik, opisujący krok po kroku lekcje, jakie Dufour przeprowadzał na ten temat. Choć teoria Pierre Schaeffera jest kojarzona głównie z francuską szkołą GRMu, to warto pamiętać o jej bardziej wywrotowych implementacjach jak np. włoskiej grupa NPS (Nuove Proposte Sonore) założonej w latach 60. przez Teresę Rampazzi , ostatnio przywołanej przez kuratorki Heroines of Sound. Grupa NPS miała wystawę, niestety skromnie udokumentowaną, w łódzkim Muzeum Sztuki – http://www.grupponps.it/03Grossi.html .

 http://www.interferencejournal.org/a-study-of-sound-objects-and-structures/

5.

Brad Cohan w tekście dla Bandcamp Daily przedstawia portret kontrabasisty Damona Smitha – freejazzowego eksperymentantora o radykalnym stylu gry zakorzenionym  w hardcore’owo-postpunkowej młodości. Założyciel wytwórni Balance Point Acoustics, Smith jest ważną postacią środowiska improwizacji w Californi, ale zaczynał od współpracy m.in. z Minutemen i Mike’iem Wattem. Smith opowiada Cohanowi o różnych swoich wydawnictwach, m.in. współpracy z Joe’em McPhee oraz Jaapem Blonkiem.

https://daily.bandcamp.com/2017/08/22/damon-smith-feature/#more-67779

6.

David Toop wspomina na swoim blogu zmarłego niedawno Paula Olivera, badacza bluesa i muzyki gospel. Toop opowiada o wpływie jaki pisarstwo Olivera, jego kulturowe podejście do muzyki, wywarło na jego własne myślenie oraz pisanie. Paradoks postaci Olivera polega na tym, że jego główną specjalnością była historia architektury, zwłąszcza wernakularnej, którą opisywał z perspektywy funkcji jaką pełniła w danych społecznościach. Podobnie Oliver myślał o bluesie i gospel, interesując się bardziej kulturowym znaczeniem pieśni iz ich brzmieniem.

https://davidtoopblog.com/2017/08/17/and-so-it-was-the-blues-falling-upon-us/

7.

Jedną z najciekawszych informacji z pogranicza sound studies oraz nauk przyrodniczych było ostatnio przyznanie znacznego grantu zespołowi badaczy z Saint Louis University na research dotyczący wpływu zmian klimatycznych na komunikację dźwiękową owadów z rodziny zgarbowatych (treehoppers). Celem projektu jest przede wsyzstkim dokładne zbadanie wpływu zmian temperatury na komunikację owadów – zwłaszcza ich rozmnażanie. W ramach grantu przewidziana jest również powstanie szeregu instalacji dźwiękowych we współpracy z wybranymi artystami jako sposobu popularyzacji wiedzy na temat znaczenia owadzich dźwięków dla utrzymania równowagi w ekosystemach przyrody.

https://eurekalert.org/pub_releases/2017-08/slu-sbr081717.php