Prasówka 17.09.2017

Redakcja / 17 Wrz 2017

Zapraszamy do nowej odsłony naszej cyklicznej  rubryki, w której prezentujemy najciekawsze znalezione przez nas w internecie teksty dotyczące muzyki współczesnej oraz sound studies. W tym tygodniu proponujemy wydanie „wywiadowcze” – siedem wywiadów.

1. & 2.

Zaczynamy od dwóch wywiadów, które ukazały na stronie Dwutygodnika.

Po pierwsze: fascynująca rozmowa, którą przeprowadził Mirosław Filiciak z Dorotą Błaszczak, projektantką dźwięku do pierwszych polskich gier oraz  nowomedialnych artystycznych prac wykorzystujących systemy wirtualnej rzeczywistości. Pracująca dzisiaj w Archiwum Polskiego Radia oraz na UMFC (dźwięk interaktywny), Błaszczak opowiada o studiach na Akademii Muzycznej (w tle Studio Eksperymentalne Polskiego Radia), pracy w dolinie krzemowej oraz w Kanadzie, spotkaniach m.in. z Maxem Mathewsem, Hildegardą Westerkamp, Dickiem Higginsem, Char Davies. Filiciak pyta zarówno o doświadczenie pracy nad grami (fascynujący jest fragment o niezrealizowanej grze „Solidarność”), jak i o projekty stricte artystyczne (m.in. „Inherent Rights, Vision Rights” Lawrence’a Paula Yuxweluptuna). Rozmowa pokazuje, jak w latach 90. artystka dźwiękowa odnajdywała się w mocno zmaskulinizowanych środowiskach.

http://www.dwutygodnik.com/artykul/7350-pionierka-mimochodem.html

Po drugie: rozmowa Dominika Gaca z Janem Bernadem, współzałożycielem Teatru „Gardzienice”, dyrektorem Ośrodka Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych „Rozdroża”oraz festiwalu KODY. Całość ma formę opowieści Bernada , w której punktem wyjścia jest działalność „Gardzienic”. Następnie jego opowieść meandruje poprzez rozumienie muzyki tradycyjnej i swoistą antropologię dźwięku, zmierzając ku genezie powstania „Rozdroży” oraz KODÓW. W dalszej części Bernad mówi o projekcie „Wesele Lubleskie” zrealizowanym na KODACH przez Kronos Quartet oraz Aleksandra Kościowa.

http://www.dwutygodnik.com/artykul/7354-wies-dzwieki-z-rozbitego-lustra.html

(A poza tym sygnalizujemy, że na #gościnnychwystępach w Dwutygodniku red. Topolski zapuszcza się na teren muzyki barokowej pisząc relację z Wratislavia Cantans).

3.

Jack Chuter rozmawia dla ATTN z Anji Cheung – działającą w Londynie artyską tworzącą mroczną, gęstą muzykę elektroniczną – nie do końca mieszczacą się ani w szufladzie z etykietą noise, ani w tej z napisem ambient. Rozmowa dotyczy przede wszystkim wydanego niedawno albumu Spirit As Creature (Utech, 2017), oraz procesu twórczego związanego z powstaniem płyty, zachaczając też np. o pisma George’a Bataille’a.

http://www.attnmagazine.co.uk/features/12378

4.

Na Stereogumie ukazała się w tym tygodniu rozmowa wyjątkowa: Ryan Leas pośredniczy z ramienia strony w rozmowie między Allison Goldfrapp oraz Gillian Gilbert. Wokalistka Goldfrapp oraz grająca na klawiszach instrumentalistka New Order porównują z różnych persektyw przemiany przemysłu muzycznego w ciagu ostatnich 20 lat, dyskutując m.in.: o rosnącej liczbie prodcentek, reżyserek dźwięku oraz innych technicznych pracownic w świecie muzyki popularnej oraz niezależnej; na jakich obszarach działalności artystycznej stykały się z seksizmem; a także jaki mają stosunek do wizualnej sfery muzyki. To długa rozmowa dwóch doświadczonych artystek, im dalej tym ciekawsza, pełna zarówno znamiennych przemilczeń (Peter Hook), jak i wnikliwych myśli.

https://www.stereogum.com/1962251/in-conversation-alison-goldfrapp-new-orders-gillian-gilbert/franchises/interview/

5.

Ben Ratliff w długim, ciekawym wywiadzie rozmawia dla Music & Literature z Markiem Turnerem, reprezentantem (jak mówi o tym sam Turner) „modern mainstream” jazzu. W długiej rozmowie panowie rozmawiają długo o rodzinie Turnera (przede wszystkim o jego dziadku, lotniku), a także o jego guście muzycznym w dzieciństwie (zaskakujacy zestaw zespołów). Ale przede wszystkim rozmowa dotyczy współczesnych przemian w obrębie owego „modern mainstream” jazzu: przemian podejścia do rytmu, partii solowych, historii różnych nurtów jazzu. Całość stanowi część większego bloku tekstów poświęconych twórczości Turnera.

http://www.musicandliterature.org/features/2017/9/13/a-conversation-with-mark-turner

6.

Na stronie acloserlisten od pewnego czasu pojawia się cykl Sound Propositions – seria rozmów ze współczesnymi muzykami oraz artystami dźwiękowymi poświęconych indywidualnym metodom twórczym oraz estetykom. W dwunastej odsłonie cyklu bohaterem jest Markus Fischer, twórca wyrosły ze sceny amerykańskiej sceny DIY / muzyki niezależnej, który dzisiaj staje się jedną z najbardziejj inspirujących postaci niezależnej sceny muzyki improwizowanej, konceptualnej oraz sound artu w USA. Wchodzący często we współpracę z innymi, Fischer zainspirował swoim projektem Dust Breeding (wraz z Taylorem Deupree) powstanie tzw. disquiet junto – sieci muzycznej wymiany oraz współpracy która koordynuje Marc Weidenbaum. W rozmowie z acloserlisten Fischer opowiada o swoich początkach na scenie DIY, o swoim podejściu do procesu twórczego, polityczności oraz różnych technologii, a także o pracy jako stylista fotograficzny – z której się utrzymuje. Rozmowę poprzedza świetne, równocześnie wnikliwe i zwięzłe, wprowadzenie Josepha Sannicandro.

https://acloserlisten.com/2017/09/12/sound-propositions-012-marcus-fischer/

7.

Dla wielu spośród fanów formacji Liars, pewnym szokiem było to, że formacja – która niegdyś zaczynała jako solowy projekt Angusa Andrewsa, ale potem rozrosła się do rozmiaru kwartetu – w ostatnich latach stopniowo stopniała do swego założyciela. Andrews wydał właśnie nową, ciekawą płytę (która należy również do faworytów w wyścigu o miano najbrzydszej okładki roku) i opowiada o niej Zachowi Longowi z Timeout. Przede wszystkim rozmowa dotyczy rozstania z pozostałymi członkami zespołu, zwłaszcza z Aaronem Hemphillem,  oraz o ograniczeniach związanych z tworzeniem w odosobnieniu w środku australijskiego buszu.

https://www.timeout.com/chicago/blog/interview-angus-andrews-of-liars-on-his-creative-breakup-album-tfcf-091417

(am, mp)