glissando archiwum wpisów

Prasówka 14.07.2018

1. Z okazji otwierającej się właśnie wystawy w ZKM w Karlsruhe poświęconej Studiu Eksperymentalnemu Polskiego Radia na Culture.pl publikowany jest cały pakiet […]

Sound art w Chinach: rewolucje na minutę

Na dźwiękowy krajobraz codzienności w Chinach składają się przypadkowe dźwięki bez żadnego systemu kodowania, a ludzie mogą generować hałas w przestrzeni publicznej, nie zważając na otoczenie. Czy możemy zatem oczekiwać, że chiński sound art będzie prostym kulturowym przełożeniem sound artu zdefiniowanego i praktykowanego u nas, i że idealnie i bez trudu wpasuje się w zachodnie przestrzenie sztuki? 

Lubelska Jesień – relacja z Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY

Brzmienie XX-wiecznej klasyki wypełniło jubileuszową edycję festiwalu od dziesięciu lat łączącego muzyczne skrajności – tradycję i awangardę. Szczycący się kreatywnością i otwartością na eksperymenty festiwal, w tym roku zrobił zdecydowany krok w tył, kierując uwagę na największe nazwiska powojennych modernistów. Organizatorzy patrząc w przeszłość i w niej poszukując odpowiedzi na pytania o stan muzyki najnowszej, zderzyli wielkie idee kompozytorskie i umieścili je we współczesnych kontekstach. Ramę programu stanowiły proste dychotomie: metafizyczne – naukowe, sacrum – profanum, stare – nowe.

Chiny. Dźwięk (od) środka

Kilka dni w Pekinie przygotowuje mnie do powrotu, oferując „soundscape” bliższy europejskiemu, bardziej zglobalizowany, łatwiejszy w asymilacji. Zarazem jednak nastraja mnie nieco nostalgicznie, skłaniając do podsumowań, do porządkowania tego wszystkiego, co zobaczyłem i usłyszałem. Czy to jednak możliwe? Wszak z całą pewnością przekracza to – jak każda inna praca encyklopedyczna – możliwości jednego człowieka. Z tej wątpliwości zrodził się pomysł tego numeru „Glissanda”, przygotowanego przez zespół ludzi, którzy odważyli się zmierzyć z chińską kulturą dźwięku. 

Prasówka 26.06.2018

1. Na początek próba ujęcia „małej, ale rozwijającej się” krakowskiej sceny klubowej w krótkim, ale przekrojowym tekście Daniela Melfiego dla Electronic […]