13-14 / 2007 Rock

Wreszcie przyszedł ten czas! Zero pseudointelektualnego bełkotu. Prawie żadnych partytur! Całe niemal „Glissando” o rocku. Zespoły mniej lub bardziej znane, zapomniane i zapoznane albumy, historia i estetyka. Wszystko osnute wokół mającej się wkrótce ukazać po polsku wnikliwej Historii muzyki rockowej Piero Scaruffiego. Nasi ulubieni autorzy powracają po dwa razy: Dariusz Brzostek o psychodelii i krautrocku; Mateusz Franczak o krautrocku i Einstürzende Neubauten. O początkach fascynująco gawędzi Mariusz Gradowski; o bluesie – Tomasz Kamiński. Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o wczesnym Zappie: soczysta analiza Jamesa Bordersa. Są zbliżenia na zespoły: zarówno starsze (Magma w holistycznym ujęciu Radosława Siedlińskiego), średnie (Theoretical Girls we wspomnieniu Dana Warburtona), jak i nowsze (Primus uszami Dominika Mokrzewskiego i gimnazjalistów!). Wreszcie powiększenia w tradycyjnych cyklach: „małe jest piękne” o Tone Industria (Dominik Mokrzewski i Mateusz Wyżykowski), „wodzenie za ucho” o słynnym albumie Sonic Youth (Agata Pyzik) i migawka na Pink Floydów (Radosław Łukasiewicz). Wreszcie serię ujęć strzela pierwszy snajper polskiej krytyki muzycznej, Rafał Księżyk – tym razem w 23 czarne płyty. Tak przedstawia się pierwsza wyprawa poza nasze wyjściowe terytoria, w planie – kolejne.

Trochę bliżej tradycji w bloku wokół Corneliusa Cardew. Tam dwa teksty wciąż zapoznanego w Polsce kompozytora i improwizatora: jeden poradnik (o etyce) i jeden paszkwil (na Stockhausena). Relacja z ostatnich – w wielu sensach – kursów w Kürten, autorstwa uczestnika Wojciecha Blecharza. Frapujący esej-wywiad z Glennem Branką (Brian Duguid) oraz wodzenie za ucho o legendarnej kompozycji Mortona Feldmana (oczywiście Krzysztof Kwiatkowski).

Wreszcie wyjątkowo rozbudowany dział redakcyjnych, innych, czy jak je tam zwał. Aż trzy materiały związane z Warszawską Jesienią: atak na jej program i założenia (Jan Topolski), opis i krytyka ostatnich wydawnictw książkowych i płytowych (Grzegorz Filip) oraz relacja z jubileuszowej edycji 2007 (Marianna Dąbek). Pod koniec dwa teksty Pawła Franczaka: prezentacja założeń idei Creative Commons oraz wywiad z polskim rzecznikiem, Alkiem Tarkowskim. Jedną nogą w tym numerze, a jedną już w następnym, włoskim – stoi intrygujący i wyczerpujący wywiad Piotra Tkacza z Alessandro Bossettim. Cieszymy się na debiuty nowych autorów (Franczak, Tkacz, Wyżykowski), powroty starych (Kamiński, Księżyk, Pyzik, Siedliński) – i czekamy na Was, Czytelników. Rock around a clock!