Wydarzenie minęło
Wydarzenia

Ars Moderna: Boulez Sciarrino Feldman Crumb Aperghis Grisey …

Data
środa, 18 grudnia 2019

Godz.
19:30 – 21:00

Miejsce
Żydowskie Muzeum Galicja
Kraków

Nowy cykl koncertów ARS MODERNA zabierze Państwa w podróż do nie tak znowu odległej przeszłości, która jednak w dalszym ciągu nie wybrzmiała na rodzimych scenach muzycznych dość szeroko i głośno. W szeregu przekrojowych programów Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble zaprezentuje najważniejsze i najciekawsze – a przy tym wykonywane w Polsce rzadko, lub wcale – utwory klasyków muzyki XX i XXI wieku: pierwsze dwa wieczory w cyklu to Franco Donatoni i Salvatore Sciarrino (Włochy), Pierre Boulez, Gerard Grisey i Georges Aperghis (Francja) oraz Morton Feldman i George Crumb (Stany Zjednoczone), a także Paweł Szymański. W ramach każdego z koncertów zapraszamy do wysłuchania moderacji ze strony Mateusza Ciupki, która przybliżając historię i konteksty muzyki najnowszej, pozwoli Państwu tym pełniej docenić bogactwo i różnorodność muzyki ostatnich dekad.

Projekt jest współfinansowany ze środków miasta Krakowa.

KONCERT 1 – 6 listopada, 19:30, Żydowskie Muzeum Galicja w Krakowie

Pierre Boulez – „Dérive 1” na skrzypce, wiolonczelę, flet, klarnet, perkusję i fortepian (1984, 7’)
Salvatore Sciarrino – „Esplorazione del bianco II” na gitarę, skrzypce, flet i klarnet (1986, 8’)
Franco Donatoni – „About…” na gitarę, skrzypce i altówkę (1979, 5’)
Franco Donatoni – „Arpège” na skrzypce, wiolonczelę, flet, klarnet, perkusję i fortepian (1986, 12’)

Morton Feldman – „Why Patterns?” na flet, perkusję i fortepian (1978, 30’)

KONCERT 2 – 18 grudnia, 19:30, Żydowskie Muzeum Galicja w Krakowie

George Crumb – „Eleven Echoes of Autumn” na flet, klarnet, skrzypce i fortepian (1966, 17’)
Paweł Szymański – „Bagatelle für A.W.” na saksofon, klarnet, skrzypce i fortepian (1995, 9’)
Georges Aperghis – „Trio Funambule” na saksofon, perkusję i fortepian (2014, 12’)

Gerard Grisey – „Talea” na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1986, 18’)
George Crumb – „Mundus Canis” na gitarę i perkusję (1998, 11’)

Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble:
Małgorzata Mikulska – flet
Tomasz Sowa – klarnet
Krzysztof Guńka – saksofon
Paulina Woś – skrzypce
Barbara Mglej – skrzypce, altówka
Jakub Gucik – wiolonczela
Michał Lazar – gitara
Aleksander Wnuk – perkusja
Martyna Zakrzewska – fortepian

O ZESPOLE

Założona w 2014 roku w Krakowie, gdzie ma swoją siedzibę do dziś, Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble prezentuje klasykę muzyki współczesnej na licznych scenach w mieście i kraju oraz wykonuje najciekawsze dzieła rodzimej muzyki nowej poza granicami Polski. Do czynnego udziału i koncertowania w ramach takich wydarzeń jak Letnie Kursy Muzyki Nowej w Darmstadt, kursy mistrzowskie z ensemble recherche we Freiburgu, Warszawska Jesień czy Sacrum Profanum dochodzi działalność edukacyjna zespołu na polu muzyki najnowszej, a także improwizacja i udźwiękawianie projekcji filmów niemych.

***

The new concert series ARS MODERNA is taking you on a journey to a not-so-distant past, which has nevertheless not been featured on stage in Poland well enough. Over the course of several evenings and through comprehensive programmes Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble presents the most important and impressive—yet, here, rarely or never performed—pieces from composers hailed as 20th- and 21st-century classics: the first two concerts feature Franco Donatoni and Salvatore Sciarrino (Italy), Pierre Boulez, Gerard Grisey, and Georges Aperghis (France), Morton Feldman and George Crumb (United States) as well as Paweł Szymański (Poland). Each evening includes spoken commentary from Mateusz Ciupka, which is aimed at introducing contexts and historical aspects of new musical phenomena and so supports true appreciation of the richness and diversity of music composed over the last few decades.

The project is co-financed with funds from the City of Kraków.

CONCERT 1 — November 6th, 7:30 p.m., Galicja Jewish Museum in Kraków

Pierre Boulez — „Dérive 1” for violin, cello, flute, clarinet, percussion, and piano (1984, 7’)
Salvatore Sciarrino — „Esplorazione del bianco II” for guitar, violin, flute, and clarinet (1986, 8’)
Franco Donatoni — „About…” for guitar, violin, and viola (1979, 5’)
Franco Donatoni — „Arpège” for violin, cello, flute, clarinet, percussion, and piano (1986, 12’)

Morton Feldman — „Why Patterns?” for flute, percussion, and piano (1978, 30’)

CONCERT 2 — December 18th, 7:30 p.m., Galicja Jewish Museum in Kraków

George Crumb — „Eleven Echoes of Autumn” for flute, clarinet, violin, and piano (1966, 17’)
Paweł Szymański — „Bagatelle für A.W.” for saxophone, clarinet, violin, and piano (1995, 9’)
Georges Aperghis — „Trio Funambule” for saxophone, percussion, and piano (2014, 12’)

Gerard Grisey — „Talea” for flute, clarinet, violin, cello, and piano (1986, 18’)
George Crumb — „Mundus Canis” for guitar and percussion (1998, 11’)

Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble:
Małgorzata Mikulska – flute
Tomasz Sowa – clarinet
Krzysztof Guńka – saxophone
Paulina Woś – violin
Barbara Mglej – violin, viola
Jakub Gucik – cello
Michał Lazar – guitar
Aleksander Wnuk – percussion
Martyna Zakrzewska – piano

ABOUT THE ENSEMBLE

Formed in 2014 and based in Kraków, Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble has since been bringing the most important and interesting of modern classical music to local and national audiences, as well as presenting Poland’s new music to those listening in abroad. Besides taking part in and performing at such events as Darmstadt’s Ferienkurse für Neue Musik, Ensemble Akademie Freiburg with ensemble recherche, Warsaw Autumn and Sacrum Profanum, we educate locally in the field of contemporary classical and pursue such activities as themed collective improvisation or setting live music to silent films.