Wydarzenia

Eksperymentalny Wtorek: Sinfonia Varsovia Camerata

Data
wtorek, 31 sierpnia 2021
Godz.
20:00 – 21:00

Koszt
od 10 zł
Kup bilet

Miejsce
Sinfonia Varsovia
ul. Grochowska 272
Warszawa
(mapa)

facebook

WYKONAWCY

Sinfonia Varsovia Camerata

Magdalena Sokalska skrzypce

Karolina Gutowska skrzypce

Anna Loska altówka

Krystyna Wiśniewska wiolonczela

PROGRAM [60′]

Ben Johnston IV Kwartet smyczkowy Amazing Grace
Sarah Nemtsov weggeschliffen na amplifikowany kwartet smyczkowy
Żaneta Rydzewska where na dwoje skrzypiec i altówkę
Joanna Bailie Radio-Kaleidoscope na kwartet smyczkowy, taśmę i wideo

Współcześni kompozytorzy i kompozytorki wciąż chętnie piszą kwartety smyczkowe. Brzmieniu dwojga skrzypiec, altówki i wiolonczeli dziś często towarzyszy partia elektroniki, wideo, preparacje, amplifikacje, a dźwięk wydobywany jest w niekonwencjonalny sposób. Przykłady tego typu podejścia zaprezentują cztery instrumentalistki Sinfonii Varsovii.

W XX-wiecznej historii muzyki szczególne miejsce zajmuje IV Kwartet smyczkowy Amazing Grace Bena Johnstona. Utwór wykonywany jest na naturalnie strojonych instrumentach (just intonation). Odejście od systemu równomiernie temperowanego i powrót do czystych interwałów sprawia, że całość skrzy się rozwibrowanymi mikrotonami. Z ustanowionym przed wiekami podziałem na konsonanse i dysonanse polemizuje także Sarah Nemtzov, której weggeschliffen subtelnie nawiązuje do Kwartetu C-dur KV 465 Dysonansowego Mozarta. Cytat z klasyka wiedeńskiego pozostaje jednak zacierany przez specjalne efekty i pogłos. Zupełnie inaczej do tradycji podchodzi Joanna Bailie w Radio-Kaleidoscope. Elektroakustyczny utwór z abstrakcyjnym wideo przypomina kolaż, w którym instrumenty spotykają się z szumami i odgłosami wyszukiwania stacji radiowych. Programowym kontrapunktem jest where Żanety Rydzewskiej, performatywny utwór na trio pobudzający do refleksji nad źródłem stereotypów i uprzedzeń dotyczących m.in. wyglądu.