Fantom Adama. Wokół nienapisanej historii (przyszłości)
FANTOM ADAMA. WOKÓŁ NIENAPISANEJ HISTORII (PRZYSZŁOŚCI)
„Pięciu twórców:
czterech kompozytorów i jeden grafik komputerowy.
Trzy artystki:
wiolonczelistka, gambistka i sopranistka.
Przedmioty, instrumenty, maszyny, komputery, ludzie.
Jedno muzeum”.
• prapremiera: 31 maja 2019, godz. 19.00, godz. 20.00
• bilety: 20 zł | dostępne w kasach muzeum oraz online:
>https://bilety.ossolineum.pl/nienumerowane.html?id=164907&identyfikator=2be858503708de131ab2047123564567&d=5
• więcej informacji:
>https://muzeumpanatadeusza.ossolineum.pl/pl/wydarzenia/fantom-adama
_________________________________________________
O projekcie:
W Muzeum Pana Tadeusza trwają prace nad „Fantomem Adama”, czyli projektem, który łączy formę koncertu, instalacji dźwiękowej i spaceru po ekspozycji z literacko-brzmieniowo-graficzną interpretacją „Historii przyszłości” Adama Mickiewicza. Ta nigdy nieukończona powieść-fantazja, przedstawiająca kontrfaktualne wizje rzeczywistości, zachowana jedynie w kilku fragmentach, stanowi punkt wyjścia dla struktur muzycznych i dramaturgicznych „Fantomu Adama”.
.
W tworzeniu projektu uczestniczy czterech wrocławskich kompozytorów: Rafał Augustyn, Cezary Duchnowski, Paweł Romańczuk i Jacek Sotomski, a także artysta audiowizualny z Łodzi – Maciej Walczak. Wszystkie działania, które proponują twórcy, zintegrują się z architekturą muzeum oraz obecnymi w nim technologiami oraz multimediami. Jedną z głównych idei, towarzyszących komponowaniu i realizacji projektu, jest bowiem sprawdzanie form i jakości historycznych, aktualnych oraz przyszłych relacji między ludźmi i maszynami.
_________________________________________________
Wykonawcy:
• Rafał Augustyn – kompozycja, kierownictwo artystyczne, scenariusz, głos recytujący
• Cezary Duchnowski – kompozycja, scenariusz, elektronika, fortepian, hybryda
• Paweł Romańczuk – kompozycja, małe instrumenty
• Jacek Sotomski – kompozycja, instrumenty elektroniczne
• Maciej Walczak – współautor odpowiedzialny za wizualizacje
• Magdalena Bojanowicz – wiolonczela
• Justyna Rekść-Raubo – viola da gamba
• Agata Zubel – śpiew, głos recytujący
• Sabina Macioszek – koordynacja projektu
_________________________________________________
O artystach:
• Rafał Augustyn (ur. 1951) – kompozytor, krytyk muzyczny, animator życia muzycznego, dr hab. filologii polskiej – wykłada na Uniwersytecie Wrocławskim. Choć rocznikowo twórca przynależy do kompozytorskiego „pokolenia ‘51”, to jednak jego muzyka wymyka się wszelkiej kategoryzacji i ulega licznym przeobrażeniom. W jego dorobku znajdują się zarówno dzieła o potężnych rozmiarach i silnym wyrazie emocjonalnym, jak również zwarte krótkie formy, traktowane przez kompozytora z dużym dystansem i humorem.
.
• Cezary Duchnowski (ur. 1971) – kompozytor, pianista. Współtworzy wiele projektów multimedialnych i grup artystycznych. Charakterystyczną cechą jego twórczości jest wykorzystywanie bardzo zaawansowanych systemów elektronicznych w procesie komponowania oraz łączenie ich z akustycznym instrumentarium. Za niezwykle istoty aspekt kompozycji uznaje wykonanie na żywo i często włącza do swoich utworów element improwizacji. Szczególną wagę przywiązuje do nowych brzmień, które postrzega jako główny nośnik emocji w muzyce. Intrygujące są już same tytuły oraz koncepcje jego utworów, a dzięki niezwykłej wyobraźni potrafi twórczo wykorzystać nawet nieoczekiwane reakcje publiczności.
• Paweł Romańczuk (ur. 1975) – kompozytor i aranżer, popularyzator ruchu „toy music” w Polsce. Nieustannie poszukuje nowych źródeł dźwięku i prowadzi muzyczne eksperymenty z wykorzystaniem instrumentów własnej konstrukcji – tworzy kompozycje elektroakustyczne, konstrukcje grające oraz instalacje dźwiękowe w przestrzeni miejskiej.
• Jacek Sotomski (ur. 1987) – kompozytor, perkusista, wykonawca muzyki nowej. Twórczo wykorzystuje inspiracje współczesnymi trendami i technikami kompozytorskimi, tłumacząc je na własny język muzyczny. W jego dorobku znajdziemy zarówno utwory na tradycyjne składy wykonawcze, jak i kompozycje elektroniczne, cechujące się brzmieniem odważnym, eksperymentalnym. Wykorzystuje zarówno live electronics, jak i tape music czy improwizację na instrumentach niekonwencjonalnych, np. magnetofonach kasetowych.
• Maciej Walczak (ur. 1963) – instrumentalista audiowizualny, kompozytor, programista. W latach 1982–1986 studiował grę na wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Łodzi. Potem kontynuował naukę w Statliche Hochschule fur Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie. Tematem studiów były: kompozycja, nowe media, muzyka komputerowa, programowanie, multimedia, nowa muzyka, interaktywne koncepcje, performance, live-elektronik. Naukę ukończył z dyplomem: „Kompozycja, Muzyka komputerowa, Nowe media”. W latach 1990–1994 pracował w studio muzyki elektronicznej w Akademii Muzycznej w Łodzi. Pokazy multimedialne realizuje przy użyciu komputerów w oparciu o własne oprogramowanie. Pierwsza prezentacja audio-wizualna miała miejsce w Łodzi w 1988 r. Od tego czasu realizuje koncerty w kraju i zagranicą.
_________________________________________________
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.
Instytut Muzyki i Tańca
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Patronat medialny: TVP Kultura, TVP3 Wrocław, Radio Wrocław, Radio RAM, Radio Wrocław Kultura, Co Jest Grane24, Glissando
Nadchodzące wydarzenia
lipiec
Czwarte WAKACYJNE KURSY NOWEJ MUZYKI DLA WYKONAWCÓW
Bydgoszczw Brzask no.37
Warszawa koncertyJohn Cornell sings Soultired Anthems
WarszawaKAKOFONIE #7: Cyprian Pakuła / Sławek Pezda / Witek Ryć
Kraków koncertyLADO NA WSI #104
WarszawaTOI x Gosia Wrzosek / KOMBINACJE #21
ToruńObrzęk vol.20
Wrocław