Wydarzenia

Glissando #32: perspektywy (post)cyfrowych partytur

Data
piątek, 23 lutego 2018
Godz.
17:00 – 18:30

Wstęp wolny

Miejsce
Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego | Krakowskie Przedmieście 32, 00-325 Warszawa


(mapa)

facebook

Wydarzenie minęło

Historia magazynu „Glissando” rozpoczęła się 14 lat temu w murach warszawskiej muzykologii podczas spotkań ówczesnego Koła Naukowego Muzyki Współczesnej IM UW. Teraz obecne Koło oraz redakcja pisma wspólnie zapraszają na spotkanie wokół Glissando #32 Zapis, którego redaktorką prowadzącą jest również związana z Instytutem Muzykologii UW Adriana Borowska.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Tradycyjna notacja i konwencjonalne partytury przeszły już niezliczone transformacje, ale odkąd w powszechnym użyciu znalazly sie cyfrowe narzędzia, obserwujemy zupełnie nowe perspektywy na sposoby wizualizacji tego, co słyszymy, wykonujemy lub komponujemy. Jak grzyby po deszczu pojawiają się kolejne programy komputerowe, które stają się niejako odpowiednikami „GPS-ów dla muzyki” i graficznie ułatwiają słuchanie, przydają się do zawiłych muzykologicznych analiz, a także umożliwiają interaktywne połączenie procesu komponowania i wykonywania.

Na wstępie o kilku najciekawszych programach i ich funkcjach opowie dr hab. Iwona Lindstedt. Jakie są ich możliwości? Co nowego możemy dzięki nim uzyskać, do czego mogą nam się przydać? Następnie kompozytor Krzysztof Cybulski zaprezentuje swój Spectral Score, który na podstawie analizy spektralnej improwizującego instrumentu tworzy „na żywo” zapis przeznaczony do odczytania przez innych muzyków. Jak program sprawdza się w praktyce? Jakie zmiany w procesie wykonania warunkuje i jakie wymagania stawia odczytującym?

Na koniec zapraszamy do otwartej rozmowy z obojgiem gości, którą poprowadzi redaktorka Glissando #32, Adriana Borowska. Porozmawiamy m.in. o powszechnej „geometryzacji” muzyki, która ma ułatwiać lub po prostu uprzyjemniać odbiór utworów, o tym, jak działa nasza percepcja, gdy odbieramy taki audiowizualny zapis, a także o tym, co dzieje się ze statusem partytury, kiedy jest tworzona i odczytywana w tym samym czasie. Co nowego czeka nas jeszcze w tym temacie? Jakie są perspektywy na przyszłość?

Zachęcamy do zabierania głosu, zadawania niewygodnych pytań, dyskutowania lub po prostu czynnych przemyśleń :)

W trakcie spotkania do nabycia będzie najnowszy oraz archiwalne numery magazynu „Glissando”.

Do zobaczenia już wkrótce!