Wydarzenie minęło
Wydarzenia

Najcichsze Miejsce – koncert krajobrazu akustycznego

Data
piątek, 25 października 2019

Godz.
19:00 – 21:00

Miejsce
Centrum św. Jana
Świętojańska 50

Wydarzenie poświęcone nagraniom terenowym, akustycznej ekologii oraz… ciszy. Podczas wykładu i koncertu zastanowimy się czym jest otaczający nas dźwięk, czy istnieje cisza i czym zajmuje się akustyczna ekologia.
Koncert krajobrazu akustycznego to zapis nagrań terenowych dźwięków zarejestrowanych w okolicy rezerwatu Mewia łacha na Wyspie Sobieszewskiej.

Krzysztof Topolski połączył fragmenty wybranych nagrań podczas procesu edycji, komponowania i miksowania dźwięku w muzyczną całość. Powstał kolaż dźwiękowy odnoszący się do miejsca, czasu i sytuacji. Łączenie i miksowanie elementów utworu może zachodzić również na żywo podczas koncertu.

Rezerwat Mewia Łacha oraz jego okolice to unikatowe miejsca na mapie Polski. Szczególne walory przyrodnicze oraz oddalenie od skupisk ludzkich, powodują jego niespotykaną odmienność akustyczną. To miejsce, które – szczególnie poza sezonem turystycznym – zachowuje pierwotny akustyczny wymiar naturalnej audiosfery. Można tam usłyszeć krajobraz akustyczny, niezakłócony dźwiękami antropomorficznymi.

Krzysztof Topolski
Artysta dźwiękowy, edukator, perkusista, autor projektów z dziedziny muzyki i sztuki dźwięku współpracujący z najważniejszymi instytucjami kultury w Polsce. Stypendysta Museums Quartier w Wiedniu, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fundacji Wyszehradzkiej w Galerii Skolska 28 w Pradze oraz Fundacji ArtsLink w Nowym Jorku. Zajmuje się field recordingiem – tworzy instalacje dźwiękowe, prezentacje i warsztaty poświęcone akustycznej ekologii i krajobrazowi akustycznemu. Był kuratorem projektu edukacji dźwiękowej „Ucho w Wodzie”, czyli działań dźwiękowych na Wyspie Sobieszewskiej, pomysłodawcą i kuratorem festiwalu sztuki dźwięku Soundplay, oraz cyklu warsztatów Dźwiękowiska w CSW Łaźnia w Gdańsku. Zrealizował instalację dźwiękową Falowanie w ramach Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, uczestniczył w cyklu wystaw dźwiękowych Polish Soundscape, w wystawie Ogrody w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta, zrealizował m.in Muzeum Dźwięków w Muzeum Narodowym w Krakowie, Baltic Sounds Good w ramach projektu Art Line, Arszyn Emigrant GPS w Muzeum Emigracji w Gdyni, oraz Perspektiven/Perspektywy – reinterpretacje utworów ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia w Warszawie oraz Studia Muzyki Elektronicznej WDR w Kolinii. Wraz z Mariuszem Warasem stworzyłem instalację Fabryka w CSW Znaki Czasu w Toruniu, a także prezentowałem utwór Folk Science jako część projektu Pandemonium w AC Institute [Direct Chapel] w Nowym Yorku. Zrealizował projekty nagrań terenowych „Arszyn-Emigrant” oraz „W terenie-Suwalszczyzna”.

Wydarzenie w ramach projektu „Kolory Bałtyku”

Zrealizowano ze środków Miasta Gdańska w ramach Stypendium Kulturalnego