Wydarzenie minęło
Wydarzenia

Sesja IV – finał projektu Daniela Koniusza

Data
sobota, 11 stycznia 2020

Godz.
19:00 – 21:00

Miejsce
CK Zamek
Poznań

DANIEL KONIUSZ – Temporary Broadcast Institute
SESJA IV — FINAŁ
Finalna IV sesja nagraniowa w ramach rezydencji artystycznej Daniela Koniusza TBI

11.01.2019 g. 19, Sala Wielka, wstęp wolny
Take I: Daniel Koniusz
Take II: Misa Shimomura i Mikołaj Poliński

W pierwszej części wieczoru zaprezentowana zostanie „kompozycja na remont”, 40-minutowa autorska realizacja Daniela Koniusza, skomponowana z archiwum zarejestrowanego materiału audialnego, nagrywanego w niedostępnych przestrzeniach Centrum Kultury ZAMEK. W drugiej części Sesji zostanie wykonany utwór PLAYABLE / UNPLAYABLE Misy Shimomury oraz Mikołaja Polińskiego.

ZAMEK jest w trakcie remontu – to doskonała okazja, by wykorzystać jego właściwości architektoniczne i aktualny potencjał jako instrumentarium. Właśnie na tym opiera się koncepcja najnowszej pracy Daniela Koniusza, powstającej w ramach rezydencji artystycznej w CK ZAMEK, która stanowi próbę wykonania utworu na przestrzeń tej budowli. Zainspirowani tym podejściem Mikołaj Poliński i Misa Shimomura, zaczęli myśleć nad ideą oscylującą wokół „Noises of…”. To nawiązanie do wcześniejszych doświadczeń naszego wsp ó lnego eksperymentowania z przestrzenią i wydobywania dźwięk ó w z zastanych sytuacji przy pomocy najprostszych narzędzi. Gdy jednak stał o si ę jasne, że w CK ZAMEK można wykorzystać dwa różne fortepiany, nasze wyobrażenia podążyły w kierunku tej dosyć rzadkiej możliwości, wykonania utworu na fortepian „nowy” i fortepian „stary”, na „spra w ny” i „zepsuty”, nadający się do grania i nienadający się do grania, nastrojony i niena strojony, playable i unplayable – podsumowuje Poliński.
————
Misa Shimomura – pianistka, kompozytorka i improwizatorka – urodziła się w 1977 roku w Mie w Japonii. Zajmuje się głównie swobodną improwizacją i działaniami w obszarze sztuki współczesnej. W latach 1999–2006 wraz ze skrzypkiem i improwizatorem, Saikou Miyajimą, tworzyła duet „neoklasyczny” THIS=MISA×SAIKOU. W 2006 roku została zaproszona do udziału w międzynarodowym projekcie artystycznym Laboratoire Village Nomade w Szwajcarii. W latach 2008–2010 współorganizowała w Szwajcarii projekt „jour par jour cie”, gdzie współpracowała z niemieckim filmowcem Wernerem Penzel’em (Cinenomad) i japońską reżyserką Ayako Mogi. W 2009 roku projekt filmowy przeniósł się na wyspę Awajishima w Japonii. THIS=MISAxSAIKOU był tematem filmu dokumentalnego „Ask the Wind” Ayako Mogi, który otrzymał Nagrodę Specjalną na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Dokumentalnych Nyon 2002 w Szwajcarii. W 2003 roku grała na fortepianie w filmie „Touch the Sound – A Sound Journey with Evelyn Glennie” w reżyserii Thomasa Riedelsheimer’a wraz z innymi gościnnymi muzykami, takimi jak Fred Frith i Ondekoza. Wspólpracowała z tancerzem współczesnym Maki Morishitą, malarzem Mikołajem Polińskim, muzykiem Baltsem Nillem, a także z aktorami Kyogen (tradycyjny teatr japoński). W 2010 roku otrzymała główną nagrodę w sekcji muzycznej Aichi Arts Challenge w Nagoi. Od 2010 roku mieszka i pracuje w Berlinie.

Mikołaj Poliński urodził się w 1977 roku w Poznaniu. W latach 1996–2001 studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (dyplom w pracowniach prof. Jerzego Kałuckiego oraz prof. Jarosława Kozłowskiego w 2001 roku) oraz Universität der Künste w Berlinie (2001–2002) w pracowni prof. Lothara Baumgartena. Prowadzi XVI Pracownię Rysunku w Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Od 2003 roku kieruje galerią Naprzeciw (UAP). Współprowadził Galerię Aneks w Galerii Miejskiej Arsenał (2006–2010). Stypendysta DAAD (2001–2002, 2006, 2010) i MKiDN (2007, 2010, 2014, 2018). Mieszka i pracuje w Poznaniu i Berlinie.