Wydarzenie minęło
Wydarzenia

Słuchy | Krzewiński i Zapała

Data
sobota, 2 listopada 2019

Godz.
20:00 – 23:00

Miejsce
Królikarnia
Puławska 113a

? Słuchy | koncerty do zwiedzania ?

Kuba Krzewiński – Contre 2
Rafał Zapała – Kwadraty na trójkąty
Rafał Zapała – No meaning detected
Kuba Krzewiński – Contre 1

–––

? Królikarnia
? wstęp wolny

–––

?1️⃣ Do you miss your pre-internet brain/ knowledge/ art – inspiracją do utworu „No meaning detected” Rafała Zapały są obrazy-slogany Douglasa Couplanda. W czasie wykonania uczestniczysz w dialogu z wykonawczynią/cą i syntezatorem mowy. Choć to w zasadzie bez znaczenia … Jest to utwór tautologiczny. Obraz, dźwięk i tekst ma(ł)pują się nawzajem, jak w viralowej zabawie z podkładaniem muzyki pod wypowiedzi polityków.

?2️⃣ „Kwadraty na Trójkąty” to kompozycja archaizująca, przywołująca historyczny dylemat sprzed stu lat. Czyli też rocznica. Chodzi o rozterki Kazimierza Malewicza związane z narodzinami suprematyzmu, sztuki nieprzedstawiającej, z powstaniem „Czarnego kwadratu na białym tle” (1915) i kolejnych obrazów „geometrycznych”. Czym mógł być konflikt między „przedstawianiem” a „nieprzedstawianiem” w sztuce dźwięku? W Kwadratach…przybiera on formę walki, gdzie po jednej stronie mamy linearną narrację z romantycznym rodowodem (na trójkąt solo) po drugiej zaś intensywny, rozpędzony moment zatrzymania czasu – „dynamistatyczny” czarny kwadrat.

?3️⃣ 4️⃣ „Contre* No. 1 & 2″ Kuby Krzewińskiego (*contre – (fr.) przeciw, na przeciwko) opowiada o kontrach i kontrastach, punktach kontaktu i kontrapunktach, o pozycjach i opozycjach. Cykl duetów instrumentalnych z uwypuklonym pierwiastkiem performatywnym. W którym eksplorowany jest temat dotyku w muzyce, a także specyficzna relacja performer-instrument. W utworach tych kompozytor kontynuuje swoje zainteresowania fizycznością dźwięku oraz obecnością ciała w muzyce. Poprzez nietradycyjne wykorzystanie instrumentów oraz elektroniki – mikrofonów kontaktowych umieszczonych na ciałach wykonawców oraz transducerów na instrumentach – w utworach na nowo eksplorowana jest intymność relacji instrument – performer.

___

? wykonanie: Anna Kwiatkowska, Emilia Sitarz, Kuba Krzewiński, Michał Pepol, Miłosz Pękala, Rafał Zapała, Hubert Zemler

? reżyseria dźwięku: Robert Migas

? reżyseria przestrzeni: Przemek Klonowski

___

? Kuba Krzewiński – kompozytor, twórca instalacji dźwiękowych. Ukończył z wyróżnieniem Szkołę Muzyczną w Łodzi w klasie skrzypiec prof. Iwony Wojciechowskiej, studiował kompozycję u prof. Zygmunta Krauzego na Akademii Muzycznej w Łodzi, u Yannisa Kyriakidesa w Królewskim Konserwatorium w Hadze oraz w klasie prof. Marka Andre oraz prof. Manosa Tzangarisa w Hochschüle für Musik w Dreźnie.� Jego twórczość oscyluje wokół zagadnienia dotyku: jako genezy dźwięku oraz sposobu jego percepcji, jako relacji performer-instrument oraz jako medium komunikacji społecznej. Poprzez stosowanie środków performatywnych, multimediów i odniesień taktylnych proponuje publiczności nowe sposoby kontaktu z muzyką oraz z cielesnością.�Jego utwory były wykonywane na wielu festiwalach w Europie i w Azji we współpracy z m.in.: Musik Fabrik, Kompopolex Ensemble, NEMØ Ensemble z Belgii, Ensemble Royaal z Holandii, duet Kwiatkowska / Pałosz. W 2019 otrzymał Förderpreis für Junge Komponisten przyznaną przez saksoński oddział Deutsche Komponistenverband. W 2018 został zaliczony do grona 10 najbardziej obiecujących kompozytorów/ek według Culture.pl.

? Rafał Zapała – kompozytor, artysta dźwięku, improwizator, doktor habilitowany sztuki muzycznej. Nie dostrzega granic pomiędzy muzyką poznaną poprzez akademickie wykształcenie, muzyczne doświadczenia kontrkultury i współpracy z artystami z innych dziedzin sztuki. Jego muzyka jest prezentowana na festiwalach muzyki współczesnej, w jazzowych klubach, na scenach muzyki eksperymentalnej oraz w otwartych przestrzeniach miejskich. Ukończył studia z kompozycji muzyki (magister, doktor, habilitacja) i dyrygentury chóralnej (magister). Uczestniczył w kursach, m.in.: K. Stockhausena (Kürten 2008), Acanthes Courses (Metz, 2010 z IRCAM, T. Murailem, B.Furrerem), Darmstadt Summer Courses, warsztaty z P.Oliveros, A.Lucier, (STEIM), Z. Karkowskiego i innych. Artysta–Rezydent m.in.: w Stanford University–CCRMA (01-03.20014), CK „Zamek” (2014), rezydent Filharmonii Świętokrzyskiej (2014/2015), ZK/U Berlin (2016). Założyciel i prezes fundacji an_ARCHE NewMusicFoundation oraz wielu zespołów i projektów muzycznych (z muzyką współczesną komponowaną, improwizowaną, elektroniczną, eksperymentalną).

? Emilia Sitarz – pianistka, kurator programowy festiwalu Kwadrofonik oraz cyklu koncertowego Słuchy | koncerty do zwiedzania. Stypendystka Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy w 2019 roku. Absolwentka Akademii Muzycznej w Warszawie oraz mistrzowskich studiów podyplomowych w Hochschule für Musik w Rostocku. Laureatka kilkunastu międzynarodowych konkursów i nagród za działalność kulturalną i fonograficzną, m.in. Paszportu „Polityki”, Fryderyk, Folkowy Fonogram Roku, Złota Płyta, Pizzicato Award. Od 20 lat tworzy Lutosławski Piano Duo, a od 2005 także zespół Kwadrofonik. Jest autorką specjalnych koncertów edukacyjnych z muzyką współczesną dla dzieci i młodzieży. Prowadzi kursy mistrzowskie z zakresu duetu fortepianowego oraz wykłady o współczesnych fortepianowych technikach wykonawczych. Występowała w takich salach jak: Filharmonia Berlińska, Carnegie Hall, Chicago Symphony Center, Filharmonia Narodowa, Jerusalem Symphony Center, Studio Koncertowe PR im. W. Lutosławskiego, Beijing Concert Hall w Pekinie, Izumi Hall, NOSPR. Dokonała kilkudziesięciu premier utworów polskich kompozytorów, wśród których znalazły się Różnia i III Symfonia W.Z. Zycha, Koncert na dwa fortepiany, M. Małeckiego, September W. Blecharza, Fuori – Koncert na dwa fortepiany M. Jabłońskiego, utwory kameralne M. Laskowskiego, K. Szwed, J. Stanley, W.Z. Zycha, K. Krzewińskiego. Dokonała nagrań radiowych i telewizyjnych (Polska, Czechy, Izrael, Chiny, EBU). W pracy ze swoimi zespołami łączy wykonawstwo muzyki klasycznej (Lutosławski Piano Duo jest jedynym wykonawcą wersji na dwa fortepiany i orkiestrę Fantazji „Wędrowiec” oraz Koncertu na dwa fortepiany Macieja Małeckiego), wykonawstwo muzyki najnowszej oraz inspiracje polską muzyką tradycyjną. W autorskich projektach muzycznych często nawiązuje współpracę z osobowościami muzyki pop, jazzu oraz folku (D. Miśkiewicz, A. Rojek, A. Strug). Wzięła udział w nagraniu ośmiu płyt, opublikowanych m.in. przez Polskie Radio, Sony, Universal Music Polska, Bôłt Records. Dwie kolejne ukażą się w listopadzie tego roku (Incorporate i Urlicht). W sezonie 2019/2020 wraz ze swoimi zespołami, na zaproszenie festiwalu Sacrum Profanum oraz Donaueschingen Festival, podjęła pracę z kompozytorami zagranicznymi, m.in Patrickiem Higgins’em, Angelicą Castello oraz Laure M. Hiendl.

? Michał Pepol – wiolonczelista, aranżer, członek Royal String Quartet, swoich sił próbuje też jako kompozytor. Autor takich projektów jak „Dźwięk odnaleziony” we współpracy z Pawłem Bownikiem (2016), Milczenie syren w duecie z Magdaleną Cielecką, czy Among Angels (2017). Od 2012 związany z Nowym Teatrem w Warszawie, występuje w spektaklu K. Warlikowskiego Francuzi (scena koncertu). Współpracuje z wieloma artystami, m.in. z Natalią Przybysz, Kubą Krzewińskim (DVD Contre dla Bołt Records 2019), Stanisławą Celińską, Agatą Zubel. Z Bartkiem Wąsikiem współtworzy Dwóchgłos; jest członkiem tria Trimagine (II nagroda oraz Nagroda specjalna im. Czesława Niemena na Festiwalu Folkowym Polskiego Radia Nowa Tradycja w maju 2019). Dokonał wielu nagrań muzyki teatralnej i filmowej (m.in. Twarz Małgorzaty Szumowskiej, Holzwege Tomasza Cyza), a swoje recitale zarejestrował dla TVP Kultura.

? Hubert Zemler – warszawski perkusista, kompozytor i improwizator. Angażuje się w projekty z pogranicza muzyki współczesnej i improwizacji oraz we wszelkie inne formy aktywności perkusyjnej. Poza solowymi projektami często udziela się jako perkusista akompaniujący. Współpracował między innymi z Felixem Kubinem, Toddem Bartonem, Jonem Gibsonem, Evanem Ziporynem, Gyanem Rileyem, Johnem Tilbury, Agusti Fernandezem, Wacławem Zimplem (trio LAM), Raphaelem Rogińskim, Kamilem Szuszkiewiczem (Zebry a Mit, Istina) zespołem muzyki współczesnej Hashtag Ensemble czy grupą Mitch&Mitch.

? Anna Kwiatkowska – ma w repertuarze wybitne pozycje współczesnego repertuaru skrzypcowego oraz utwory napisane dla niej przez czołowych polskich kompozytorów. Współtworzy duet z wiolonczelistą Mikołajem Pałoszem. Koncertowała m.in. w Kopenhadze, Bendigo International Festival of Exploratory Music w Australii, Festiwalu Muzyki Kameralnej w Pekinie, Festiwalu Audio Art w Krakowie, Musica Polonica Nova we Wrocławiu, Poznańskiej Wiośnie Muzycznej i na Warszawskiej Jesieni. Współpracowała z MusikFabrik w Kolonii, jednym z najsłynniejszych zespołów muzyki nowej. Jest współorganizatorem warsztatów muzyki współczesnej dla młodzieży w ramach cyklu Dźwiękowisko. Jej płyta Eidos została nominowana do Nagrody Fryderyk 2017 w kategorii muzyki kameralnej. Jest autorką filmów wprowadzających w zagadnienie współczesnej muzyki na skrzypce opublikowanych przez Narodowy Instytut Audiowizualny. Gra z warszawskim zespole Chain Ensemble kierowanym przez Andrzeja Bauera.

? Magda Kordylasińska – pochodzi ze Szczecina. Naukę gry na perkusji rozpoczęła w wieku 18 lat w klasie perkusji mgr Dariusza Jagiełło. W 2006 r. z wyróżnieniem ukończyła studia w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Studiowała także w Królewskim Konserwatorium Muzycznym w Kopenhadze, w klasie perkusji prof. Gerta Mortensena. Jest laureatką wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów oraz stypendiów. Współpracowała z orkiestrą Filharmonii Narodowej, Sinfonia Varsovia Sinfonia Baltica, The Royal String Quartet, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Filharmonii Szczecińskiej oraz tak wybitnymi solistami, jak Marta Klimasara, John Beck, Emmanuel Sejourne i Steven Schick. Droga artystyczna Magdaleny, to przede wszystkim muzyka kameralna XX i XXI wieku. Od 2002 r. współpracuje z Miłoszem Pękalą, z którym tworzą duet perkusyjny Hob-beats – obecnie PękalaIKordylasińskaIPękala. Magdalena współtworzy również kwartet Kwadrofonik (dwa fortepiany, dwie perkusje), z którym koncertuje na całym świecie (Polska, Niemcy, Rosja, Brazylia, Izrael, Japonia) wykonując transkrypcje, własne kompozycje kwartetu – opracowania polskich melodii i pieśni ludowych – Folklove, Requiem Ludowe oraz utwory napisane w XX i XXI wieku. Na swoim koncie kwartet ma wiele premierowych wykonań zamówionych dla zespołu utworów. Za płyty Folklove oraz Requiem Ludowe z udziałem Magdaleny, zespół Kwadrofonik otrzymał Folkowy Fonogram Roku. Z kolei w 2014 roku, album Lutosławski Tuwim, piosenki nie tylko dla dzieci, którą zespół nagrał wraz z Dorotą Miśkiewicz, otrzymał status Złotej Płyty. Magdalena prowadzi również działalność dydaktyczną. Od wielu lat jest nauczycielem w ZPSM nr 4 im. Karola Szymanowskiego w Warszawie a od 2018 jest także wykładowcą perkusji w Akademii Sztuki w Szczecinie.

___

? premiera płyty DVD „Incorporate” wydawnictwa Bôłt Records