Wydarzenia

Trzeci Świat szuka muzycznej trzeciej drogi – wykład red. Piotra Tkacza

Data
sobota, 7 marca 2020
Godz.
13:00 – 15:00

Koszt
wstęp wolny

Miejsce
Sala konferencyjna, Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy
ul. Koszykowa 26/28
Warszawa
(mapa)

facebook

Wydarzenie minęło

Sięganie po elementy innych kultur, inspirowanie się tradycjami obcych ludów lub odległych krain od dawna jest istotną i powszechną metodą tworzenia muzyki. Wystarczy wspomnieć choćby motywy zaczerpnięte z tańców ludowych przez kompozytorów muzyki klasycznej i fuzje proponowane przez world music. Kiedyś jednak takie działania były ogólnie akceptowane i nikt nie kwestionował ani związanego z nimi światopoglądu, ani tego, jak przekładały się na praktykę oraz jakie efekty, artystyczne i nie tylko, za sobą pociągały.

Obecnie zarówno twórcy są dużo bardziej świadomi skomplikowania sytuacji i uwikłania w sieć zależności, a zarazem kultury, które kiedyś służyły tylko jako zbiorniki potencjalnych inspiracji czekające na swoich odkrywców, są w stanie przemówić własnym głosem i szukać sposobów ekspresji najbardziej im odpowiadających – a nie narzucanych z zewnątrz.

Efektem tego jest mnogość lokalnych gatunków – hybryd, które powstały jako wynik połączenia przyswojonego dziedzictwa zachodniej muzyki i jej osiągnięć technicznych przetrawionych przez zachowaną w pamięci tradycję, która szuka dla siebie nowych form.

Odwołując się do tekstów takich teoretyków jak Paul Gilroy, Gayatri Chakravorty Spivak, Achille Mbembe czy Kodwo Eshun, Piotr Tkacz opowie między innymi o zachodniej narracji „Trzeciego Świata”, emancypacyjnych działaniach kolektywów NON Worlwide i Nyege Nyege, zaangażowanej muzyce Muslimgauze, afrykańskich ekspedycjach Alessandro Bosettiego i przekopywaniu archiwów.

Piotr Tkacz – organizator, krytyk, didżej, improwizator. Publikował między innymi w „Czasie kultury”, „Glissando”, „2+3D”, „Kulturze u Podstaw”, „Dwutygodniku”, „Fragile”, „Jazz Forum”, „M|I”. W Radiu Afera prowadził audycję „Audiosfera” (2007-2016), a obecnie „Zasypywanie kanonu”. Zaangażowany w takie inicjatywy jak cykl „za duszno”, festiwal FRIV, prelekcje „Historie muzyki”. Współpracował między innymi z festiwalem Malta, Sacrum Profanum, Ostrava New Music Days, Animator, Musica Electronica Nova, Sanatorium Dźwięku. Dawał gościnne wykłady w Narodowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie, na FAMU w Pradze i w toruńskim Kulturhauz.