Otwórz Uszy, Tu i Teraz #11: Ile teatru w muzyce?

otwórz uszy, tu i teraz #11: Ile teatru w muzyce?
o tym jak instrumentalista staje się performerem
Związki muzyki z teatrem sięgają swą historią czasów antycznej Grecji. Najbardziej oczywistym tego owocem jest opera; innym polem owego współdziałania, jakie nasuwa się na myśl, jest muzyka teatralna – dźwiękowa ilustracja spektaklu, uwydatniająca jego ładunek emocjonalny, często będąca elementem nie mniej ważnym od gry aktorskiej i scenografii.
W XX wieku twórcy zaczęli dostrzegać, z jednej strony, dźwiękowy aspekt działań performatywnych – i z drugiej, pozadźwiękowe elementy wykonania utworu muzycznego. Zrodził się kierunek łączący te dwie dziedziny w nową, spójną jakość, czyli teatr instrumentalny – nazywany też teatrem muzycznym – posługujący się środkami charakterystycznymi dla performansu i happeningu. Do jego pionierów zaliczają się znaczący kompozytorzy, tacy jak John Cage, Mauricio Kagel czy Karlheinz Stockhausen – a w Polsce między innymi Bogusław Schaeffer, kompozytor od dawna związany z Krakowem, który obchodzi w tym roku 90. urodziny.
Coraz silniejsze zacieśnianie związków pomiędzy muzyką a sztukami performatywnymi doprowadziło do powstania wielu nowych kierunków, na dobrą sprawę niedających się jednoznacznie sklasyfikować w myśl tradycyjnych podziałów, rozróżniających teatr, taniec, sztuki wizualne i muzykę. Podczas najbliższego spotkania z cyklu „otwórz uszy, tu i teraz” postaramy się odpowiedzieć na pytanie o to, czym właściwie jest – a czym nie jest – teatr instrumentalny, i co odróżnia go od performansu i happeningu.
Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble:
Martyna Zakrzewska, Aleksander Wnuk, Jakub Gucik
Ośrodek Kultury im. C. K. Norwida – os. Górali 5
poniedziałek 28 stycznia, 18:00 – wstęp wolny
OTWÓRZ USZY, TU I TERAZ – to cykl spotkań edukacyjnych przy muzyce współczesnej. Raz w miesiącu Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble zaprasza do nowohuckiego Ośrodka Kultury im. C. K. Norwida, gdzie opowiada o najważniejszych nurtach i najciekawszych zjawiskach muzycznych XX i XXI wieku.
Wcześniej w cyklu
#10: muzyka Północy
#9: muzyka po imperium
#8: muzyka improwizowana
#7: muzyka konkretna
#6: polski postmodernizm
#5: minimalizm
#4: Salvatore Sciarrino
#3: Helmut Lachenmann
#2: Luciano Berio
#1: George Crumb
W kolejnych miesiącach
#12: nowe ścieżki dźwięków
o współczesnej muzyce filmowej
Nadchodzące wydarzenia
sierpień
Lado w mieście 2025 | 𝐂𝐳𝐞𝐬́𝐜́𝐭𝐞𝐭 | 𝐁𝐥𝐚𝐜𝐤 𝐉𝐨𝐬𝐡 & 𝐋𝐞𝐞 𝐒𝐜𝐨𝐭𝐭 w/ 𝐒𝐚𝐦𝐦𝐲 𝐁-𝐒𝐢𝐝𝐞
WarszawaMapowanie dźwięków. Warsztaty badawcze
WarszawaKoncerty nad Stawem Wróbla 2025
Gdańsk koncertyLado w mieście 21.08 │ 𝐁𝐮𝐫𝐤𝐢𝐧𝐚 𝐀𝐳𝐳𝐚 𝐆𝐚𝐫𝐲 𝐆𝐰𝐚𝐝𝐞𝐫𝐚 & 𝐂𝐨𝐩𝐲 𝐂𝐨𝐫𝐩𝐨
WarszawaWydźwięki / Resonances
ElblągKoncerty nad Stawem Wróbla 2025
Gdańsk koncertyLado w mieście | 28.08 │ 𝐅𝐢𝐫𝐞! 𝐋𝐢𝐥𝐚 𝐓𝐢𝐫𝐚𝐧𝐝𝐨 𝐚 𝐕𝐢𝐨𝐥𝐞𝐭𝐚 𝐙𝐝𝐫𝐨́𝐣
Warszawa