Koncert Alicji Pilarczyk: non-lieux:nie-miejsca
Tytuł koncertu ”Non-lieux:Nie-miejsca” wywodzi się z koncepcji Marca Augé, francuskiego antropologa kulturowego. Według niego, tzw. ”nie-miejsca” są przestrzeniami, które definiują współczesną (nie)rzeczywistość, stojąc w opozycji do miejsc kulturowo i antropologicznie zdefiniowanych w czasie i przestrzeni. Owe ”nie-miejsca” stały się tematem refleksji skrzypaczki nad własnym życiem: nieustannymi podróżami na koncerty, czasem spędzonym w pociągach, na lotniskach, mieszkaniu w hotelach, koniecznością utrzymywania relacji osobistych przez internet, mnogością poznawanych codziennie ludzi, a jednak samotnością, mijającym czasem i ”wieczną teraźniejszością”, konfliktem między rzeczywistością a wirtualnością.
Dzięki interpretacji tematu zagubionej tożsamości miejsc (”nie-miejsc”) powstała specyficzna forma koncertu, balansująca na granicy teatru, opery i performance’u. Utwory wymienione w programie to rozdziały scenariusza w przedstawieniu. Rolę dyskursu między realnością a światem wirtualnym odgrywa elektronika i live video. Prawie wszystkie kompozycje umieszczone w programie powstały dzięki ścisłej współpracy Artystki z kompozytorami, z czego w dużej mierze wynika forma wydarzenia. Postawienie się w roli reżyserki, kuratorki koncertu, jest próbą odpowiedzenia sobie na pytanie o swoją własną tożsamość jako skrzypaczki i artystki. Przedstawienie to jest też pewnego rodzaju manifestem o potrzebie odrzucenia reguł stworzonych przez przemysł muzyczny i podjęcia dialogu z własnymi potrzebami i dążeniami w sztuce.
Zapraszamy na koncert interpretujący rzeczywistość artystki-freelancerki za pomocą medium sztuki i muzyki współczesnej.
PROGRAM
Colin Roche „La cigarette” (2014)
Wojtek Blecharz „Phenotype” (2011/2012)
Jorge Sánchez-Chiong „Jupiter Analogs” (2018)
na skrzypce solo, elektronikę i video
Stylianos Dimou „Electro Foile for Violectra” (2018)
na skrzypce elektryczne i elektronikę
Jorge Sánchez-Chiong „Salt Water” (2018/2020)
na skrzypce solo, elektronikę i video
Piotr Peszat „The dictionary of Imaginary Places” (2020)
na skrzypce solo, audio playback i live-video (premiera)
Grzegorz Mart, live video
Piotr Peszat, elektronika
Jorge Sánchez-Chiong, elektronika
Wojtek Blecharz „Phenotype” (2011/2012)
Jorge Sánchez-Chiong „Jupiter Analogs” (2018)
na skrzypce solo, elektronikę i video
Stylianos Dimou „Electro Foile for Violectra” (2018)
na skrzypce elektryczne i elektronikę
Jorge Sánchez-Chiong „Salt Water” (2018/2020)
na skrzypce solo, elektronikę i video
Piotr Peszat „The dictionary of Imaginary Places” (2020)
na skrzypce solo, audio playback i live-video (premiera)
Grzegorz Mart, live video
Piotr Peszat, elektronika
Jorge Sánchez-Chiong, elektronika
Alicja Pilarczyk (1984)
skrzypaczka, która od wielu lat specjalizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej i łączeniu sztuk muzycznych i performatywnych. Po ukończeniu International Ensemble Modern Academy (IEMA) od 2015 współtworzyła pracownię ”Sztuka w Przestrzeni Publicznej i Muzyka Eksperymentalna”, a od 2017 ”Zespół Muzyki Współczesnej” w Akademii Sztuki w Szczecinie. Jest członkiem i założycielem Concept Store Quartet (skrzypce, saksofon, akordeon, perkusja), z którym w 2019 roku otrzymała Grand Prix i Nagrodę Publiczności na Konkursie Nicati (Berno). Jest gościnną skrzypaczką Ligeti Quartet. Na codzień współpracuje z Ensemble Modern Orchestra, Ensemble Riot, Ensemble Neuverband i Basel Sinfonietta. Występowała jako solistka i kameralistka między innymi na Lucerne Festival, Manifeste, Kursach Muzycznych w Darmstadt, Huddersfield Festival, Warszawska Jesień i wielu innych.
www.alicjapilarczyk.com
skrzypaczka, która od wielu lat specjalizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej i łączeniu sztuk muzycznych i performatywnych. Po ukończeniu International Ensemble Modern Academy (IEMA) od 2015 współtworzyła pracownię ”Sztuka w Przestrzeni Publicznej i Muzyka Eksperymentalna”, a od 2017 ”Zespół Muzyki Współczesnej” w Akademii Sztuki w Szczecinie. Jest członkiem i założycielem Concept Store Quartet (skrzypce, saksofon, akordeon, perkusja), z którym w 2019 roku otrzymała Grand Prix i Nagrodę Publiczności na Konkursie Nicati (Berno). Jest gościnną skrzypaczką Ligeti Quartet. Na codzień współpracuje z Ensemble Modern Orchestra, Ensemble Riot, Ensemble Neuverband i Basel Sinfonietta. Występowała jako solistka i kameralistka między innymi na Lucerne Festival, Manifeste, Kursach Muzycznych w Darmstadt, Huddersfield Festival, Warszawska Jesień i wielu innych.
www.alicjapilarczyk.com
Zrealizowane w ramach Stypendium Twórczego Miasta Szczecin / Szczecin Floating Garden
Przy wsparciu
Austriackie Forum Kultury / Österreichisches Kulturforum Warschau
Wystawa realizowana przy wsparciu ZAiKS.
Nadchodzące wydarzenia
listopad
29
koncerty
AEROPLAN #106 / Kwapisiński + Sember oraz Wojaczek solo
Wrocław koncertyRafał Łuc - koncert w Centrum Sztuki WRO
Wrocław 30
festiwale
EUFONIE 2024 - Przełom. Jubileusz Pawła Szymańskiego
Warszawagrudzień
4
spotkania
SIMON STEEN-ANRERSEN – SPOTKANIE Z KOMPOZYTOREM | 84. MUSICA MODERNA
Łódź 6
koncerty
ŚWIĄTECZNY FESTIWAL ART MINTAKA
Bydgoszcz 7
koncerty
SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA: INTERAKCJE // 10 LAT SPÓŁDZIELNI
Kraków 11
𝗘𝗡𝗦𝗘𝗠𝗕𝗟𝗘 𝗞𝗢𝗠𝗣𝗢𝗣𝗢𝗟𝗘𝗫 | koncert i spotkanie | 84. Musica Moderna
Łódź