Wydarzenie minęło
Wydarzenia koncerty

Spółdzielnia Muzyczna: Interakcje

Data
czwartek, 7 grudnia 2023

Godz.
19:30 – 22:00

Miejsce
Teatr KTO

Kraków

Spółdzielnia Muzyczna: Interakcje
7 grudnia 2023/ Kraków

Tegoroczny cykl zamykamy w Teatrze KTO utworami polskich kompozytorek młodej generacji. Tym razem wystawimy na próbę elastyczność odbiorcy – rozpoczniemy w mroku, skrycie i nieśmiało, by w kolejnym utworze zachęcić do śledzenia muzyki tak wspaniale narracyjnej i poukładanej, że z pewnością zadość uczynimy tej części publiczności, której bliski jest pewien rodzaj dźwiękowego porządku i formalnego kunsztu. Za chwilę znów poprosimy o skupienie, przestawienie na medytacyjne tory, by na zakończenie zaprezentować dzieło multimedialne, pełne kontekstów i pozamuzycznych warstw.

Program:

Monika Szpyrka – Wallflower na flet, klarnet, saksofon, perkusję, skrzypce, wiolonczelę i elektronikę (2023)

Kaija Saariaho – Cloud trio na skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2009)

Dobromiła Jaskot – Hagalaz na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2004)

Nina Fukuoka – Polka is a Czech dance na flet(y), klarnet(y), wiolonczelę, perkusję i fortepian (2023)

W rozmowie: Monika Szpyrka, Ewa Szczecińska, Emilia Stefańska

Tytułowy Wallflower to według definicji przyjemnie pachnąca roślina ogrodowa o drobnych kwiatach, ale także nieśmiała osoba, zwłaszcza dziewczyna lub kobieta, która boi się wyróżniać w społeczeństwie i nie przyciąga zanadto zainteresowania czy uwagi. W muzyce, której Szpyrka nadała ten właśnie tytuł, nic nie jest na pokaz. Dźwięki ukryte w mroku, wydawałoby się, że na wskroś elektroniczne, zwodzą nas, emanują spokojem i

pozwalają zatopić się w w tajemniczym, intymnym nastroju.

W Cloud trio Kaiji Saariaho, choć odniesienie pozamuzyczne jest ewidentne (kompozytorka tworzyła wówczas w Alpach, obserwując niebo nad masywami gór), na pierwszy plan wysuwają się poszukiwania formalno-brzemiowe. Powołując się na słowa

samej Saariaho – „Moje pomysły na ten utwór dotyczą zwykłych faktur; jak stworzyć spójną fakturę – jednocześnie złożoną i pełną szczegółów – z pojedynczych linii”.

Hagalaz Dobromiły Jaskot jest utworem napisanym na zamówienie Fundacji Wspierania Kultury Aukso pomiędzy – jak podaje kompozytorka – semestrami akademickimi, podczas leniwego lata, kiedy często medytowała, inspirując się zjawiskami spektralnymi i

wsłuchując w rezonujące składowe harmoniczne niskich strun fortepianu. Tytuł nawiązuje do runy hagalaz, wchodzącej w skład futharku starszego – dawnego pisma ludów germańskich, a oznaczającego uderzenie gradu, przynoszące ukojenie i oczyszczenie. O ile w dotychczasowych kompozycjach kierunek odbioru zmierzał raczej do wewnątrz –ku barwie, głębi i skupieniu, tak ostatni utwór jest zdecydowanie ich ekspresyjnym przeciwieństwem. Polka is a Czech dance Niny Fukuoki to muzyka istniejąca wespół z komunikatami i podróż jednocześnie w przeszłość i ku przyszłości, niosąca pytająca oalternatywną rzeczywistość, a na warsztat biorąca najnowsze zdobycze technologii.

Nota programowa: Emilia Stefańska

Program: Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble

****

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury — państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa.


Data: 7 grudnia 2023
Miejsce: Teatr KTO

FB: >>>

Bilety: https://kicket.com/…/spoldzielnia-muzyczna-interakcje-4…