Mównica L – audiosfery: Glinka-Hebel, Michalska, Michnik, Podpora, Szałasek
Mównica L – audiosfery: Glinka-Hebel, Michalska, Michnik, Podpora, Szałasek
8 grudnia 2023/ Gdańsk
ML5 — audiosfery to już piąte spotkanie w ramach cyklu Mównica L prezentującego trójmiejską scenę literacką i kulturalną. Tym razem oddalimy się nieco od świata słowa pisanego (nie tracąc z nim jednak łączności!) i będziemy eksplorować przestrzenie dźwiękowe. W poszukiwaniach naszymi przewodnikami będą Natalia Glinka-Hebel, Marta Michalska, Antoni Michnik, Katarzyna Podpora i Filip Szałasek. Rozmowę poprowadzi Magda Świerczyńska-Dolot.
𝟴 𝗴𝗿𝘂𝗱𝗻𝗶𝗮 𝟮𝟬𝟮𝟯 | 𝗴𝗼𝗱𝘇. 𝟭𝟴.𝟬𝟬 | 𝘄𝘀𝘁𝗲̨𝗽 𝘄𝗼𝗹𝗻𝘆 | 𝗗ł𝘂𝗴𝗮 𝟯𝟱
Nasi goście to teoretycy i praktycy sztuki dźwięku. Potrafią słuchać i słyszeć, odtwarzać i tworzyć oraz o tym pisać. Swobodnie poruszają się w rozbudowanych audialnych krajobrazach, ale potrafią również dostrzec lekceważone odgłosy rzeczywistości i docenić ciszę oraz uważnie czytać audiosferę w tekstach literackich. Wspólnie z bohaterkami i bohaterami najbliższej Mównicy będziemy spacerować po dźwiękowych pejzażach, nieco pomijanej części naszego nadawczo-odbiorczego bycia w świecie, dotykać słyszalnej warstwy miasta i odkrywać to, co w niej wspólne i tożsamościowe, poznawać przez słuchanie, a nawet słyszenie i zastanawiać się, jak o tym wszystkim dobrze pisać.
——————————-
𝗡𝗮𝘁𝗮𝗹𝗶𝗮 𝗚𝗹𝗶𝗻𝗸𝗮-𝗛𝗲𝗯𝗲𝗹 – urodzona w 1989 r. na Warmii, od 2008 r. związana z Trójmiastem. Ukończyła szkołę muzyczną w klasie gitary. Absolwentka studiów magisterskich z filologii angielskiej (tytuł uzyskała, pisząc pracę o karnawalizacji w literaturze brytyjskiej) oraz przetwarzania języka naturalnego na Uniwersytecie Gdańskim, a także studiów podyplomowych „Muzyka w mediach” na Collegium Civitas (2020). Współpracuje m.in. z magazynem „Glissando” i portalem Soundrive, przygotowując relacje z festiwali, recenzując płyty i przeprowadzając wywiady z artystami, tłumaczy również teksty związane z szeroko pojętą muzyką współczesną oraz audiosferą. Na co dzień pracuje w branży IT, po pracy szukając związków między przetwarzaniem języka a muzyką.
𝗠𝗮𝗿𝘁𝗮 𝗠𝗶𝗰𝗵𝗮𝗹𝘀𝗸𝗮 – doktora historii; bada dźwięki w przeszłości, pisze, tłumaczy, czasem śpiewa. Interesuje się historią społeczną i kulturową, metodologią badania przeszłości, filozofią i psychologią. Obecnie pracuje w Centrum Archiwistyki Społecznej, gdzie komunikuje i promuje działania oddolnych inicjatyw zorientowanych na zapisywanie przeszłości. Jest członkinią międzynarodowej sieci badawczej Song Studies Network. Jest także laureatką nagrody Fundacji na rzecz Nauki Polskiej MONOGRAFIE FNP i stypendium Thomas Edison Fellowship w British Library. Na początku 2024 roku ukaże się jej książka pt. „Dźwięki, ludzie i nasłuchiwanie miasta. Wybrane elementy fonosfery Warszawy na przełomie XIX i XX wieku”. Nie ma swojego ulubionego dźwięku, ale lubi, kiedy inni odkrywają swoje własne.
𝗔𝗻𝘁𝗼𝗻𝗶 𝗠𝗶𝗰𝗵𝗻𝗶𝗸 – historyk kultury, performer, kurator. Doktor nauk humanistycznych (doktorat w Instytucie Sztuki PAN). Członek założyciel researchersko-performatywnej Grupy ETC, współpracownik Stowarzyszenia im. Stanisława Brzozowskiego.
Od jesieni 2013 roku w redakcji magazynu „Glissando”. Publikował m.in. w „Dialogu”, „Dwutygodniku”, „Kontekstach”, „Kulturze Popularnej”, „Kulturze Współczesnej”, „Kwartalniku Filmowym”, „Ruchu Muzycznym”, „Szumie”, „Zeszytach Literackich”. Współredaktor książek „Fluxus w trzech aktach. Narracje – estetyki – geografie” Grupy ETC (Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2014) oraz „Poza Rejestrem. Rozmowy o muzyce i prawie autorskim” (Fundacja Nowoczesna Polska, 2015). Obecnie zajmuje się przede wszystkim tematyką sound studies (zwłaszcza historycznych), z performatyką dźwięku na czele.
𝗞𝗮𝘁𝗮𝗿𝘇𝘆𝗻𝗮 𝗣𝗼𝗱𝗽𝗼𝗿𝗮 – artystka multimedialna, urodzona w Kołobrzegu, mieszka i pracuje w Gdańsku. Związana z morzem — jego przestrzenią audialną, ruchem, wpływem na twardą materię; doktor sztuki — absolwentka Wydziału Rzeźby i Intermediów ASP w Gdańsku [studia magisterskie, następnie doktoranckie pod kier. prof. Katarzyny Józefowicz]; freelancerka aktywna w polu sztuki wizualnej i dźwiękowej; tłumaczka tekstów na język angielski. Skupiona na nasłuchiwaniu przestrzeni — rzeczywistej, emocjonalnej, językowej — biografiach rzeczy, fenomenie zapisu dokonywanego za pośrednictwem różnych mediów; w swojej pracy porusza kwestie uwrażliwienia na niestabilne procesy pamięci, budowania narracji i postrzegania otoczenia w relacji z jego materialnością. Twórczyni i performerka muzyki eksperymentalnej, improwizowanej, gra w duecie PODPORA/KOHYT; używa zmiennego instrumentarium, na które składają się liczne obiekty znalezione, zdezelowane instrumenty, płyty gramofonowe preparowane przy pomocy kości zwierzęcych i suchych liści, taśmy z nagraniami terenowymi.
𝗙𝗶𝗹𝗶𝗽 𝗦𝘇𝗮ł𝗮𝘀𝗲𝗸 – literaturoznawca, krytyk muzyczny i dźwiękowy. Autor książek „Jak pisać o muzyce” (2015) i „Nagrania terenowe” (2018) oraz wielu artykułów naukowych, pogłębionych recenzji i eseistyki. Współpracuje z „Czasem Kultury”, prowadzi cykl Field•Meet oraz Instagrama o polskim field recordingu. Jeden z czołowych aktywistów dźwiękowych w Polsce według raportu Central European Network for Sonic Ecologies (CENSE Almanac 2021).
𝗠𝗮𝗴𝗱𝗮 𝗦́𝘄𝗶𝗲𝗿𝗰𝘇𝘆𝗻́𝘀𝗸𝗮-𝗗𝗼𝗹𝗼𝘁 – przez kilkanaście lat pracowała w Polskim Radiu. Dziś jest niezależną producentką audio, współpracuje m.in. z Radiem 357 oraz tworzy podcasty i audioprzewodniki dla instytucji kultury. Uwielbia opowiadać dźwiękiem ludzkie historie. Laureatka m.in. Stypendium im. Jacka Stwory przyznawanego przez Polskie Radio, stypendium kulturalnego Miasta Gdańska, nominowana do Prix Europa, Grand Press, nagrodzona Prix Bohemia (wraz z Katarzyną Michalak) za projekt www.nieslysze.pl. Jest Prezeską Fundacji Audionomia, która zrzesza reportażystów (badaczy i praktyków) dźwiękowych z całej Polski. Celem fundacji jest popularyzacja reportażu dźwiękowego i dokumentu artystycznego. Fundacja co roku organizuje Ogólnopolską Konferencję Reportażu Dźwiękowego (edycja 2022 Gdańsk, edycja 2023 Poznań), spotkania z reportażem, czyli cykl „Film bez obrazu” w Gdańsku i Łodzi, warsztaty uważnego słuchania dla dzieci w przedszkolach i szkołach, a także Konkurs na najlepszy reportaż dźwiękowy w Polsce – Audionomia Awards. Prowadzi też portal www.audionomia.pl. Współautorka przewodników dla dzieci i rodziców „Zgubnik Pomorski”: cz. 1 „Kaszuby”, cz. 2 „Kociewie, Żuławy, Powiśle”.
Data: 8 grudnia 2023
Miejsce: Gdańsk Miasto Literatury (ul. Długa 35)
FB: >>>
Wstęp wolny
Nadchodzące wydarzenia
listopad
AudioArt Festival 2024
KrakówKODY/ 16. Festiwal Tradycji i Awangardy w Lublinie
LublinSpółdzielnia Muzyczna: INTERAKCJE
KrakówSymfonia nr 3 na 200 bezprzewodowych głośników i 5 wykonawców
WarszawaAEROPLAN #106 / Kwapisiński + Sember oraz Wojaczek solo
WrocławEUFONIE 2024 - Przełom. Jubileusz Pawła Szymańskiego
Warszawa