Aleksandra Kotecka – performans dźwiękowy
Aleksandra Kotecka – performans dźwiękowy
9 grudnia 2023/ Wrocław
Aleksandra Kotecka – performans dźwiękowy
09.12.2023, GODZINA 19:00
Centrum Sztuki WRO
Widok 7
wstęp wolny
Projekt „Wtargnięcia” zakłada muzyczne przenikania sakralnej muzyki prawosławnej do przestrzeni nieoczywistych. Odkrywanie sakralności tam, gdzie jej na co dzień nie szukamy, kolażowego nakładania sacrum i profanum jak dwóch różnych slajdów. Jest zanurzeniem się w tradycyjnym jednogłosowym materiale prawosławnym i zderzeniem jego prostoty z rozbudowanym materiałem harmonicznym – poszukiwaniem punktów odniesienia dla samotnego głosu w gęstej harmonii oraz w ciszy, ciągłym szukaniem relacji i oparcia. Dźwięki miasta, wkraczając nieubłagalnie i stale w przestrzeń dźwiękową projektu, staną się częścią żywej tkanki muzycznej, przenikając ją i zmieniając za każdym razem. Miasto staje się partnerem do dialogu muzycznego i improwizacji. Projekt ma na celu wyczulić słuchacza na gęstą tkankę dźwiękową przestrzeni miejskiej, którą zazwyczaj się ignoruje.
Fascynują mnie miejskie przestrzenie użytkowe: garaże, łączniki, korytarze stworzone i zaprojektowane z prozaicznych i przyziemnych celów, po to żeby usprawniać, ułatwiać, poprawiać funkcjonalność. Stoją nisko w hierarchii estetyki i designu, najczęściej surowe i proste. Jednak, gdy stają się puste, jest w nich coś pociągającego i wołającego, coś co każe się zatrzymać i zajrzeć do środka. Pustoszejąc, tracąc funkcjonalność, zyskują dodatkowy wymiar, co wieczór w rytmie dobowym stają się świątyniami miasta. Fascynuje mnie ich akustyka, przerysowana i podbita jak w gotyku, oraz to, jak w środku mieszają się dźwięki miasta: łagodnie wypływając i odbijając się od surowych, płaskich ścian. Fascynuje mnie głos, który może w nich rozbrzmieć i wypełnić je, na przekór funkcji.
Aleksandra Kotecka od 2004 r. współpracuje z Teatrem ZAR. Brała udział w powstawaniu spektakli: „Ewangelie dzieciństwa“, „Cesarskie cięcie”, „Anhelli. Wołanie” oraz „Armine, Sister”. Autorka i współautorka muzyki do filmów oraz spektakli w Polsce i Stanach Zjednoczonych. Twórczyni studia produkcji muzycznej Foxterrier Production. Zajmuje się polifonicznym śpiewem gruzińskim, nad którym pracuje zarówno podczas wypraw źródłowych, jak i w ramach własnych poszukiwań. Wspólnie z Tomaszem Wierzbowskim tworzy linię muzyczną spektaklu Teatru ZAR „Anhelli. Skowyt”, a także prowadzi projekt pracy nad polifonicznymi pieśniami gruzińskimi. Zajmuje się muzyką prawosławia, którą poznawała we Lwowie, Sankt Petersburgu i Supraślu. Efektami swoich poszukiwań dzieli się podczas warsztatów. Od 2019 prowadzi we Wrocławiu cykle rocznych warsztatów laboratoryjnej pracy VoiceLAB. Od 2020 ten program warsztatowy jest częścią francuskiego programu Qualiopi. Bada wpływ technik relaksacyjnych na pracę performera. Od lat fascynuje się dźwiękiem, jego fizyczną naturą oraz nieskończonym potencjałem. W 2019 zaczęła współpracę z Biosonology Institute Art in Listening Accademy w Turynie. W 2022 ukończyła kurs uprawniający do pracy jako terapeuta dźwięku w nurcie stymulacji biosonologicznej.
Projekt realizowany w ramach Stypendium Miejskiego Prezydenta Miasta Wrocławia
Data: 9 grudnia 2023
Miejsce: WRO Art Center
FB: >>>
Wstęp wolny
Nadchodzące wydarzenia
listopad
AudioArt Festival 2024
KrakówKODY/ 16. Festiwal Tradycji i Awangardy w Lublinie
LublinSpółdzielnia Muzyczna: INTERAKCJE
KrakówSymfonia nr 3 na 200 bezprzewodowych głośników i 5 wykonawców
WarszawaAEROPLAN #106 / Kwapisiński + Sember oraz Wojaczek solo
WrocławEUFONIE 2024 - Przełom. Jubileusz Pawła Szymańskiego
Warszawa