Prasówka radiowa: wokół numeru #35
1. Na początek raz jeszcze bohaterka tego tygodnia na naszej stronie, Anna Friz. W wykładzie wygłoszonym w tym roku na University of Houston kanadyjska artystka radia prowadzi słuchaczy przez trzy dekady swych radiowych eksperymentów. Najlepsze wprowadzenie w jej twórczość!
Anna Friz: Sound Signal Conductor from DUST on Vimeo.
2. To prawdopodobnie również najlepszy moment na przypomnienie o konferencji „Studio Eksperymentalne Polskiego Radia”, zorganizowanej w zeszłym roku przez Instytut Adama Mickiewicza oraz Muzeum Sztuki w Łodzi, w której brała udział część naszej redakcji. Konferencja ma swój ciąg dalszy: trwającą aktualnie wystawę w ZKM Karlsruhe (IAM wrzucił niedawno do sieci nagrania z zeszłego roku niejako na jej otwarcie), a także nadchodzące publikacje, które zapowiada opublikowany w naszym numerze tekst Dariusza Brzostka i Joanny Walewskiej. Na konferencji studio zostało ukazane w szerszym kontekście eksperymentow przeprowadzanych w innych europejskim ośrodkach i dzisiaj proponujemy na pierwszy ogień dwa refereaty związane bezpośrednio właśnie z tą tematyką: wystąpienia Laury Zattry na temat rozwoju studiów muzyki eksperymentalnej we Włoszech oraz Frances Morgan na temat studiów w Wielkiej Brytanii.
3. I jeszcze jedna forma wizualna, a zarazem drobny dług wdzięczności – jedną z osób, z którymi współpracowaliśmy przy researchu do numeru był Lukáš Jiřička, autor wydanej w tym roku przez Instytut Teatralny monumentalnej książki Zdobywcy Scen Akustycznych. Poniżej rozmowa, jaką przeprowadziła z autorem Monika Pasiecznik, z udziałem Antoniego Michnika.
4. Przechodząc do tekstów pisanych, a jednocześnie podnosząc wątki z numeru #34 – pisarz Ah Cheng w autobiograficznym szkicu wspomina słuchanie zagranicznych („wrogich”) radiostacji w prowincji Yunnan w latach 70.: informacje docierające na kilka tygodni przed podaniem ich do wiadomości przez władze, grę pozorów, udawane zaskoczenie, społeczne rytuały.
http://u.osu.edu/mclc/2017/07/03/on-listening-to-enemy-radio/
5. W numerze #18, poświęconym przestrzeni publicznej, Piotr Tkacz zaproponował spojrzenie włąśnie z tej perspektywy na radiowy eter. Jednym z bohaterów tego tekstu był Tetsuo Kogawa, niestrudzony praktyk i teoretyk anarchizującego radio artu z wykorzystaniem krótkofalowych nadajników DIY. Internetowa strona Kogawy to dzieło samo w sobie z obszernym wyborem jego tekstów, w tym wpływowymi manifestami Toward Polymorphous Radio i Radioart Manifesto. Ale poniżej transkrypcja jego rozmowy z Yasunao Tone w cyklu Lines of Sight Radio Web MACBA (które umieściliśmy na naszej mapie współczesnej eksprymentalnej radiofonii). Dwaj weterani sztuki radia rozmawiają o o rozmaitych pojęciach kategoriach i pojęciach, o myśli Deleuze’a, Derridy, czy Merleau- Ponty’ego, ale także o zdrowiu i – może przede wszystkim – o dłoniach.
http://rwm.macba.cat/uploads/lines_of_sight/dialogue3.pdf
6. Dla kontrastu, rozmowa Dimitri Vossena dla The Word Magazine z Inne Eysermans, leaderką formacji Amatorski, kompozytorką i artystką dźwiękową, na temat jej audycji dla The Word Radio – jak wiążą się one z jej twórczością oraz samym procesem twórczym.
7. Dla zainteresowanych bardziej historią radia i szerzej archeologią mediów proponujemy dwa teksty stanowiące efekty grantu dotyczącego historii radia, który realizowany był na uniwersytecie w Kopenhadze. Michael Fjeldsøe kreśli krajobraz radiowej kultury Republiki Weimarskiej z perspektywy estetyki Neue Sachlichkeit, natomaist Morten Michelsen opisuje duńskie radio tego samego okresu.
8. Na koniec polecamy portal Earlid. To wyjątkowe miejsce w sieci, teoretycznie blog poświęcony sztuce radia, lecz w praktyce przede wszystkim rodzaj grupy dyskusyjnej, gdzie odbywa się wymiana wiedzy, pogladaów i stanowisk, gdzie toczy się dyskusja na temat przyszłości radia oraz radio artu, w których biora udział również nasi autorzy i autorki, na czele z Gregorym Whiteheadem.