Oramics: bohaterki dźwięku
Grupa Oramics we współpracy z magazynem „Glissando” prezentuje cykl wywiadów przybliżający sylwetki Polek zajmujących się dźwiękiem. Są to jednak nie tylko artystki zajmujące się muzyką czy sound artem, ale także inżynierki dźwięku czy techniczki pracujące na największych polskich festiwalach. Cykl zrodził się z pomysłu na stworzenie alternatywy do zalewających nas zewsząd „podsumowań roku” i wygospodarowanie w tym potopie informacji miejsca dla kobiet i ich głosu w dyskusji o zagadnieniach związanych ze sceną muzyczną/dźwiękiem.
Oramics powstało w 2017 roku jako platforma równouprawnienia kobiet, osób niebinarnych i queerowych na scenie muzyki elektronicznej, po czym wkrótce ewoluowało w niezależną agencję bookingową reprezentującą FOQL, Mala Herba, dogheadsurigeri, Avtomat, Monster i ISNT. Działamy głównie w Polsce, skąd pochodzimy, ale część naszego zespołu mieszka w Holandii, Austrii i Francji.
Jedną z kluczowych części naszej działalności jest wsparcie dla innych społeczności i artystów spotykających się z dyskryminacją, ze szczególnym uwzględnieniem artystów z naszego regionu (wschodniej i środkowej Europy), którzy są zwykle niedostatecznie reprezentowani na światowej scenie. Oprócz działalności internetowej zajmujemy się prowadzeniem cykli imprez klubowych i koncertów, współtworzymy festiwale i inne wydarzenia prezentujące najciekawszych artystów na polskiej scenie. Oddano nam w nadzór kuratorski sceny Festiwalu OSA w Sopocie i Sanatorium Dźwięku w Sokołowsku, prowadzimy również stałe cykle imprez klubowych w poznańskim Projekcie LAB, gdańskiej Ziemi i, regularnie gościmy też w murach krakowskiej Szpitalnej 1. Artyści z naszej agencji występowali na festiwalach takich jak Unsound, Sacrum Profanum, Rhizom, Instytut czy Audioriver oraz w prominentnych klubach w całej Europie, takich jak Macao, Ankali czy Cafe OTO.