Wydarzenia koncerty

10. urodziny Pointless Geometry

Data
sobota, 29 marca 2025

Godz.
20:00 – 22:00

Miejsce
Komuna Warszawa

Warszawa

10. urodziny Pointless Geometry
29 marca 2025/ Warszawa

10. URODZINY POINTLESS GEOMETRY

Dawno Temu & Hyper Matter (AV) / Miłosz Kędra (premiera albumu) / Gary Gwadera & Copy Corpo (AV) / SSRI

29.03, 20:00

bilety: https://komuna.warszawa.pl/…/10-urodziny-pointless…/

Zapraszamy do wspólnego świętowania 10. urodzin jednego z najciekawszych polskich labeli muzycznych.

W programie również projekcje prac video z katalogu wydawnictwa.

pastedGraphic.png

Miłosz Kędra – koncertowa premiera albumu „their internal diapasons”

pastedGraphic.png

Premiera albumu Miłosza Kędry pod numerem katalogowym POINT#62 to celebracja 10 lat działalności Pointless Geometry na polskiej i międzynarodowej scenie, a jednocześnie nowe wyzwanie. To wydawnictwo jest dla nas wyjątkowe, ponieważ jest także naszym pierwszym winylem. Przez ostatnią dekadę przesuwaliśmy granice, eksperymentowaliśmy z dźwiękiem i budowaliśmy społeczność wokół muzyki poszukującej. I nie zamierzamy zwalniać – to dopiero początek nowego rozdziału. Jesteśmy podekscytowani tym, dokąd zaprowadzi nas kolejna dekada. Dziękujemy, że jesteście częścią tej podróży!

pastedGraphic.png

https://pointless-geometry.bandcamp.com/…/mi-osz-k-dra…

pastedGraphic.png

Kompozycje Miłosza Kędry (ur. 2001) eksplorują brzmienia syntetyczne, elektroakustyczne oraz autorskie instrumenty akustyczne, poszukując różnych barw, strojów i faktur. Głównym polem jego twórczości są organy piszczałkowe. Poprzez minimalistyczne motywy, przeniósł brzmienia tego instrumentu poza przestrzeń kościelną, syntetycznie przetwarzając jego dźwięki. Obecnie studiuje na studiach magisterskich na kierunku Nowa Muzyka Mediów na Akademii Muzycznej w Poznaniu, a niedawno ukończył licencjat z Kompozycji Elektroakustycznej, podczas którego zbudował własne organy piszczałkowe ze znalezionych piszczałek skazanych na złomowanie.

pastedGraphic.png

„Różne były losy piszczałek, z których pomocą Miłosz Kędra skonstruował swój autorski emulator organów. Pochodzą z różnych kościołów w Wielkopolsce. Część z nich została

przycięta dla lepszej prezencji na froncie organów, część leżała latami po plebaniach aż w końcu trafiły na śmieci. Ucichł pierwszy głos tych rzeczy, spłoszyła się ich wewnętrzna

dyspozycja, ale można podejmować cierpliwe próby oswajania ich z tym, że mogą jeszcze wybrzmieć takimi, jakie są, a w ten sposób wywabiać je z milczenia. Audiomancja – wskrzeszanie dźwięków – to słowo, które mi się nasuwa, kiedy próbuję uchwycić krystalizujący się wraz z drugim albumem kompozytorski lore Kędry.” (Filip Szałasek)

pastedGraphic_1.png

Dawno Temu (Agnieszka Bykowska) – artystka dźwiękowa i producentka wykonująca eksperymentalną muzykę dronową opartą na minimalistycznych, surowych partiach syntezatorów. W pracy z dźwiękiem interesuje ją relacja czasu i przestrzeni, struktura harmoniczna oraz poszukiwanie punktów wspólnych między tym co akustyczne i elektroniczne. W 2021 roku zadebiutowała albumem „Automatic Reply” (Jvdasz Iskariota Rec.). W kwietniu 2024 roku ukazał się jej drugi album „SACRALIA” (Pointless Geometry), który zyskał uznanie zarówno polskiej jak i zagranicznej krytyki muzycznej i prasy (m.in. Polifonia, BBC6, The Wire).

pastedGraphic_1.png

https://pointless-geometry.bandcamp.com/…/dawno-temu…

pastedGraphic_1.png

Hyper_Matter (Joanna Dyba) – postdyscyplinarna artystka i projektantka multimedialna zainteresowana zagadnieniami postrzegania przestrzeni, obiektów i znaczeń. Wykorzystuje szeroki wachlarz medium tworząc grafiki, rzeźby, instalacje, wideo i dźwięk. Eksploruje tematykę systemów, infrastruktur i hybrydycznej materialności, a w praktyce wizualnej ściśle sprzężonej z dźwiękiem skupia się na narracji wynikającej ze złożonych geometrycznych przekształceń, względności skali i teksturalnej różnorodności.

pastedGraphic_1.png

Jako duet audiowizualny, artystki zadebiutowały podczas festiwalu Signals2Noise w Berlinie (2024). Łącząc swoje języki ekspresji, wspólnie tworzą immersyjne, quasi liturgiczne, pełne skupienia doświadczenie, oparte na minimalizmie i wielopoziomowej syntezie.

pastedGraphic_2.png

Gary Gwadera to solowy projekt Piotra Gwadery, mistrza perkusji z Łodzi, pochodzącego z Kielc. Gwadera posiada unikalną umiejętność nadawania muzyce wyjątkowego i zaskakującego charakteru. Jest znany z udziału w projektach rockowych, punkowych, eksperymentalnych, jazzowych i swobodnej improwizacji. Od kilku lat jest również czołowym perkusistą polskiej tradycyjnej muzyki wiejskiej, gdzie słynie z biegłości w rytmach trójkowych na dżazie. Pasjonuje się starymi bębnami i talerzami oraz nagraniami na taśmach VHS i innych nośnikach magnetycznych.

Piotr Gwadera zdobył drugą nagrodę w Konkursie Muzyki Folkowej Polskiego Radia – Nowa Tradycja 2024 za „magnetyczną osobowość, muzyczną wyobraźnię i unikalne połączenie wpływów awangardowych i tradycyjnych”, a także Złote Gęśle dla najlepszego instrumentalisty za „wirtuozowskie podejście do rytmów mazurkowych na nietypowych (perkusyjnych) instrumentach”.

pastedGraphic_2.png

https://pointless-geometry.bandcamp.com/…/gary-gwadera…

pastedGraphic_2.png

Copy Corpo (Darek Pietraszewski)

VJ, Tape Jockey, organizator koncertów, promotor muzyki niezależnej i kultury kasetowej. Współprowadzi audiowizualny label kasetowy Pointless Geometry oraz łódzką klubokawiarnię Ignorantka. Współzałożyciel pierwszego w Polsce radia społecznościowego Radio Kapitał. Grywa mało normatywne sety kasetowe z pogranicza plądrofonii, słuchowiska i mixtape’u, ale również klasyczne mixy, prezentujące współczesne wydawnictwa kasetowe.

https://youtu.be/E7doarMRhiI?si=MafeHCCw5DFKAqaA

Jako VJ Copy Corpo tworzy wizualizacje oparte na sprzężeniach zwrotnych analogowych mikserów video oraz materiałach pochodzących z kaset VHS. W swoich improwizowanych setach korzysta z estetyki analogowego glitchu i psychodelii opartych na strukturach kolorystycznych.

Jego ostatnią pracą jest wideo „Temple of Urania” stworzone we współpracy z muzyczką FOQL i animatorem Tomkiem Popakulem, które ukazało się w październiku 2021 r. na kasecie VHS w wydawnictwie Pointless Geometry. Premiera wideo oraz instalacji audio-wideo miała miejsce na festiwalu Sanatorium Dźwięku w Sokołowsku.

W audiowizualnym projekcie z FOQL występował na takich festiwalach jak Braille Satellite, Dym, Sanatorium Dźwięku, Nadmiar, Mózg Festival, Fonomo Music & Film Festival, Rhizom, Atom czy Hamselyt. Jest też autorem grafik do plakatów oraz okładek wydawnictw kasetowych.

pastedGraphic_3.png

SSRI (z ang. selective serotonin reuptake inhibitor)

Duet zgiersko-ksawerowski: Igor Gadomski i Sandra Mikołajczyk.

pastedGraphic_3.png

https://pointless-geometry.bandcamp.com/album/ssri-ssri

To co robią, nie jest do końca łatwe do określenia ani przewidzenia, ale przy każdorazowym spotkaniu, można liczyć na to, co typowe dla dubu. Najczęściej określani gatunkiem reggae z łodzi podwodnej, najpewniej za sprawą wpływu łódzkiego industrialu i ciężkiej ręki do reverbu. Inspiruje ich miasto i jego zniekształcone pojęcie o tropikalnej naturze. Rezydenci radia Kapitał, prowadzą audycję inspirowaną kondycjami psychicznymi i okolicznościami ich powstawania (jak np życie). 29 kwietnia 2024 nakładem Pointless Geometry ukazał się ich debiutancki album.

Pointless Geometry to polskie niezależne wydawnictwo audiowizualne skupione wokół szerokorozumianej muzyki eksperymentalnej, elektronicznej, elektroakustycznej i czasem tanecznej. Label został założony w Warszawie w 2015 roku z inicjatywy Darka Pietraszewskiego, a od 2018 roku jest współtworzony przez Justynę Banaszczyk (FOQL). W 2020 roku wraz z Justyną i Darkiem znalazł swoje nowe miejsce w Łodzi.

Pointless Geometry to także wydawnictwa audiowizualne. Już w pierwszym roku działania labelu ukazały się: WIDT (Antonina Nowacka & Bogumiła Piotrowska) oraz ZXSinclair (Adam Frankiewicz). Na przestrzeni następnych lat (2016-2018) premiery kolejnych wydawnictw VHS odbywały się na Festiwalu Sanatorium Dźwięku w Sokołowsku – Xyn Thi & Fonoleptic (Rafał Zapała i Patryk Lichota) – Electrolyzer, Bartosz Zaskórski – “Wsie”, Modulartelevision – “vol.1”, Jakub Gliński – “Dziennik. Ostatnie 30 dni zanim umarłem”. Zwieńczeniem tych działań była 2020 roku instalacja audiowizualna “Temple Of Urania”, autorstwa Tomka Popakula, Justyny Banaszczyk i Darka Pietraszewskiego która również ukazała się na VHS w formie filmu.

Impulsem dla powstania Pointless Geometry była przede wszystkim potrzeba archiwizacji i dokumentowania polskiej muzycznej sceny niezależnej, skupionej ówcześnie wokół warszawskiej Eufemii oraz koncertowych działań Łukasza Strzelczyka (Fala Dźwięku). Dość szybko w naturalny sposób katalog wydawnictwa sięgnął poza stolicę.

W ciągu 10 lat w Pointless Geometry muzykę wydali: FOQL, IXORA, Mchy i Porosty, Osty, Wojtek Kurek, Mateusz Rosiński, Tomasz Popakul, 00ND00D, Patryk Daszkiewicz, Maciek Maciagowski, Mateusz Wysocki, Radosław Sirko, Paszka, Kacha Kowalczyk, Jakub Lemiszewski, Krzysztof Ostrowski, Bartek Kujawski, Jakub Janicki, Aleksandra Słyż, Julek Płoski, Maksymilian Wiśniewski, Robert Skrzyński, Robert Piernikowski, Joanna Szczęsnowicz, Szymon Pimpon Gąsiorek, Edyta Jarząb, Łukasz Jastrubczak, Rafał Ryterski, Hubert Zemler, Piotr Bukowski, Ernest Borowski, Damian Kowalski, Szymon Szwarc i Paweł Kulczyński, Gary Gwadera, SSRI, Dawno Temu, Hubert Kostkiewicz, Strzał w kolano i wiele innych.

Obecnie w katalogu Pointless Geometry znajdują się 62 pozycje wydawnicze.

https://pointless-geometry.bandcamp.com/

https://www.instagram.com/pointless_geometry/

https://bsky.app/profile/pointlessgeometry.bsky.social

Wydarzenie dofinansowane przez Urząd Miasta Stołecznego Warszawy w ramach projektu Komuna Warszawa – Społeczna Instytucja Kultury.


Data: 29 marca 2025
Miejsce: Komuna Warszawa

FB: >>>