Wydarzenie minęło
Wydarzenia spotkania

4. Zjazd Koła Sympatyków Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia

Data
poniedziałek, 4 grudnia 2023

Godz.
18:00 – 20:30

Miejsce
Muzeum Sztuki Nowoczesnej (ul. Pańska 3)

Warszawa

4. Zjazd Koła Sympatyków Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia
4 grudnia 2023/ Warszawa

Działające przy Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie “Koło Sympatyków Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia” zaprasza na 4. Zjazd Koła Sympatyków Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, który odbędzie się 4 grudnia 2023 (poniedziałek) w godz. 18:00-20:30, w siedzibie Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie na ul. Pańskiej 3

W spotkaniu wezmą udział byli pracownicy Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia: Barbara Okoń-Makowska i Tadeusz Sudnik, którzy opowiedzą nam o technologii realizacji utworów, współpracy z kompozytorami oraz wykonawcami współdziałającymi z kompozytorami przy realizacji zamówień. Trzecią gościnią spotkania będzie Dorota Błaszczyk, która zaprezentuje materiał na temat taśm magnetofonowych, pokaże nam zdjęcia „kolorów Archiwum” i tablicy o różnych prędkościach i rozbiegówkach.

Prowadzenie rozmowy:

Edward Sielicki, kompozytor muzyki współczesnej i pedagog.

Dołącz do grupy Koła Sympatyków Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia na FB: https://www.facebook.com/groups/269430875061764

————————————————–

PROGRAM ZJAZDU

Spotkanie odbędzie się w sali wystawowej na parterze / wejście do Muzeum od ulicy Śliskiej

18:00 – 18.30

nieformalne rozpoczęcie spotkania / kawa, herbata, poczęstunek

18:30 – 20:00

rozmowa, pytania, dyskusja

20:00 – 20:30

rozmowy kuluarowe / kawa, herbata, poczęstunek

wstęp wolny

————————————————–

BIOGRAMY

Barbara Okoń-Makowska – realizatorka dźwięku i pedagożka.

Absolwentka Wydziału Reżyserii Dźwięku Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie. Pracowała w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia w Warszawie (SEPR), gdzie była pierwszą kobietą zatrudnioną na stanowisku realizatora. Wykładowczyni Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Członkini Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej (PSeME).

W Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia realizowała utwory m.in. Włodzimierza Kotońskiego, Bogusława Schaeffera, Elżbiety Sikory i Krzysztofa Knittla. Komponowała i realizowała muzykę na potrzeby filmu, telewizji, teatru i spektakli multimedialnych. Współpracuje m.in. z Teatrem Polskiego Radia, Programem 2 Polskiego Radia i Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień. Barbara Okoń-Makowska jest pracownikiem naukowym Katedry Akustyki Muzycznej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

Autorka książki pt. „SYMFONIA muzyka elektroniczna Bogusława Schaeffera w stylu epoki” (wyd. AUDIOLOGOS 2013). Brała udział w dyskusji pt. „REŻYSER-MIKSER-WYKONAWCA. Rola realizatora w Studiu Eksperymentalnym” w ramach międzynarodowej konferencji zorganizowanej w 2017 r. w związku z 60. rocznicą powstania SEPR przez Muzeum Sztuki w Łodzi i Instytut Adama Mickiewicza. Zapis dyskusji opublikowano w tomie pokonferencyjnym pt. „Czarny pokój i inne pokoje”.

Barbara Okoń-Makowska jest autorką nowej realizacji utworu „Symfonia – muzyka elektroniczna” Bogusława Schaeffera.

Tadeusz Sudnik – reżyser dźwięku, performer, kompozytor, założyciel Studia Dźwięków Niemożliwych.

Pracował w Studio Eksperymentalnym Polskiego Radia, nagrywał muzykę filmową i baletową, elektroniczną, teatralną i etniczną. Pracował dla festiwalu muzyki współczesnej Warszawska Jesień i dla PTMW. Projektował dźwięk dla Double Opera HEARTPIECE wystawianej w Teatrze Małym w Warszawie w ramach Warszawskiej Jesieni i w galerii The Kitchen w Nowym Yorku. Nagrywał z Freelectronic Tomasza Stańki. Współpracował także z kompozytorem i pianistą Andrzejem Bieżanem i kompozytorami Krzysztofem Knittlem i Mieczysławem Litwińskim współtworząc grupy: Cytula Tyfun da Bamba Orkiester i Niezależne Studio Muzyki Elektroakustycznej. Od 2001 jest członkiem grupy Kawalerowie Błotni – wraz z Jerzym Kornowiczem, Mieczysławem Litwińskim, Ryszardem Lateckim, Krzysztofem Knittlem i Tadeuszem Wieleckim – łączącej tradycję free-jazzową z komponowaniem i działaniami intuicyjnymi w nietypowych miejscach: lasach, na łąkach.

Współpracował z Tomaszem Stańką, Dom Um Romao z zespołu Weather Report, Sonnym Sharrockiem, Garym Thomasem (współpracownikiem Milesa Davisa i Johna McLaughlina), Adrianem Mearsem, Peterem Gigerem, Apostolisem Anthimosem, Andrzejem Mitanem, Januszem Skowronem, Michałem Miśkiewiczem, Helmutem Nadolskim, Włodzimierzem Kiniorskim, Jakubem Sienkiewiczem, Aleksandrem Koreckim, Andrzejem Przybielskim, Adamem Pierończykiem, Krzysztofem Knittlem, Mieczysławem Litwińskim, Zdzisławem Piernikiem.

Jego zainteresowania skupiają się na syntezatorach analogowych, elektronicznych urządzeniach przekształcających dźwięki natury.

Dorota Błaszczak jest realizatorką dźwięku w Archiwum Polskiego Radia i adiunktem na Wydziale Reżyserii Dźwięku na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Prowadzi zajęcia powiązane z dźwiękiem interaktywnym, pracuje z rekonstrukcją dźwięku i zabezpieczeniem zbiorów dźwiękowych, tworzy projekty interaktywne i generatywne (np. „Fale pamięci. Wrocław w dźwięku radiowym” (2016), „Daily Data Orchestra” (2019), „Fields of Sound” (2022)) oraz prace dźwiękowe (np. „Augmented Radio Listening (2017), „Inherited Sounds” (2019), „Trying to Hear a Tree Falling in the Forest” (2020)). Współtworzyła dźwięk do projektów wirtualnej rzeczywistości w Kanadzie, w Banff Centre for the Arts, Softimage and Immersence (np. „Lawrence Paul Yuxweluptun – Inherent Rights, Vision Rights” (1992), „Perry Hoberman – Bar Code Hotel” (1993), Char Davies – Osmose” (1995) i „Ephemere” (1998, remastered 2022)). Projektowała dźwięk do wczesnych gier komputerowych.

Edward Sielicki, kompozytor muzyki współczesnej i pedagog.

Studiował kompozycję pod kierunkiem Andrzeja Dobrowolskiego i Włodzimierza Kotońskiego w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Ton’a de Leeuw w Sweelinck Conservatorium w Amsterdamie. Uczestniczył ponadto w Międzynarodowych Warsztatach Kompozytorskich w Amsterdamie (w 1984 i 1988), w Międzynarodowych Letnich Kursach Nowej Muzyki w Darmstadcie (1986) i w Awinionie (1991) oraz kilku kursach i warsztatach muzycznych w Polsce. Od 1987 wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2007 uzyskał stopień doktora habilitowanego sztuki muzycznej. W latach 2008–2014 pełnił funkcję prodziekana Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki tejże uczelni. Obecnie (2017) pracuje w Katedrze Kompozycji, gdzie prowadzi zajęcia z kompozycji, muzyki elektronicznej i komputerowej, kontrapunktu i współczesnych technik kompozytorskich. W latach 1992–1993 wykładał na Letnim Uniwersytecie w Marly-le-Roi pod Paryżem, a w 2001 i 2003 oraz 2005–2006 roku prowadził klasę kompozycji na Uniwersytecie Keimyung w Daegu w Korei Południowej. Dał też szereg wykładów otwartych na różnych uczelniach krajowych i zagranicznych. Prowadzi ponadto działalność naukową i popularyzatorską.

Jest laureatem m.in. Konkursu Młodych Związku Kompozytorów Polskich oraz Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego w Genewie, Międzynarodowego Konkursu Muzyki Elektroakustycznej w Bourges. Szereg jego dzieł zarejestrowanych zostało archiwalnie w Polskim Radiu i na płytach.

Działa w takich stowarzyszeniach twórczych, jak Związek Kompozytorów Polskich, Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, ZAiKS i Polskie Stowarzyszenie Muzyki Elektroakustycznej.

W jego twórczości dominuje polistylizm łączący różnorodne, często odległe od siebie tradycje. Sielicki stosuje cytaty, różnego rodzaju opracowania fragmentów muzyki dawnej i aluzje do niej (np. do J.S. Bacha), wplecione dyskretnie w nowoczesną materię dźwiękową. Stosuje współczesne techniki kompozytorskie (punktualizm, aleatoryzm, sonoryzm) oraz nowe technologie (dźwięki generowane elektronicznie, muzyka konkretna)

Komponuje utwory orkiestrowe, kameralne, fortepianowe, wokalne i wokalno-instrumentalne oraz muzykę teatralną, filmową i telewizyjną


Data: 4 grudnia 2023
Miejsce: Muzeum Sztuki Nowoczesnej (ul. Pańska 3)

FB: >>>