Wydarzenia spotkania

Cysterskie dekompozycje – performans audio

Data
sobota, 18 października 2025

Godz.
12:00 – 16:00

Miejsce
Polana Kanetowiec, Przegędza k. Rybnika

Polana Kanetowiec, Przegędza k. Rybnika

Cysterskie dekompozycje – performans audio
18 października 2025/ Przegędza k. Rybnika

Cysterskie rekompozycje – performans audio
Data: 18 października 2025 | godz. 12:00 |
Miejsce: Polana Kanetowiec, Przegędza k. Rybnika
Bilety: Wstęp wolny
Set:
Emiter – electronics, field recording
Izabela Dłużyk – field recording, sound art
złe oko – field recording, neural synthesis
Nagłośnienie immersyjne: Fundacja Soundscape
Cysterskie rekompozycje to koncert/performans audio, w którym nieobecne dźwięki powracają – przywoływane z pamięci ludzkiej i maszynowej. To spotkanie człowieka, natury i technologii w przestrzeni dźwięku. Wydarzenie odbędzie się w sobotni poranek na polanie Kanetowiec w Przegędzy k.Rybnika
Zamiast instrumentów pojawią się szumy liści, oddechy przestrzeni i echa zwierząt, przetworzone przez artystów w nowy, wielowarstwowy pejzaż dźwięku. Część dźwięków została zarejestrowana w naturze, inne powstały z ich śladów, które odtworzyła sztuczna inteligencja. To rekonstrukcja pejzażu akustycznego miejsca, które utraciło własne brzmienie. Zarejestrowane wcześniej dźwięki lasu – liści, ptaków, wiatru, zwierząt i owadów – zostaną przetworzone, zmontowane i rozmieszczone w przestrzeni przez system ambisoniczny.
———————————————-
Wydarzenie to bioakustyczna rekonstrukcja przestrzeni dźwiękowej lasu oraz jej resynteza z wykorzystaniem sztucznych sieci neuronowych. Performans dźwiękowy zestawia działania artystów operujących analogowymi i cyfrowymi środkami rekonstrukcji pejzażu akustycznego z maszynową resyntezą generowaną przez sieć neuronową. W efekcie powstaje warstwowa struktura dźwięku budowana poza ludzką percepcją – w obszarze analizy i ponownego składania fenomenów akustycznych poza przyjętymi dotychczas miarami częstotliwości, obwiedni czy czasu.
Immersyjny system rozmieszczonych w terenie głośników stworzy środowisko dźwiękowe o zmiennej gęstości, przypominające doznanie zanurzenia w realnym pejzażu.
Artyści:
Emiter (Marcin Dymiter) – porusza się w kręgu elektroniki, field recordingu i muzyki improwizowanej. Tworzy instalacje dźwiękowe, słuchowiska, muzykę do filmów, spektakli teatralnych, wystaw i przestrzeni publicznych. Jest autorem projektu Field Notes. Prowadzi warsztaty dźwiękowe oraz działania przybliżające ideę field recordingu. Gra w projektach: emiter, niski szum, ZEMITER, TAPE4 oraz innych, efemerycznych formacjach. Autor książek „Notatki z terenu” (2021), „Maszyny do ciszy” (2023). Dwukrotnie nominowany (2022 i 2024) do Nagrody Literackiej Gdyni. Współpracuje z „Dwutygodnikiem” – internetowym magazynem o kulturze https://www.dwutygodnik.com/autorzy/2693-marcin-dymiter
https://emiter.org/
https://emiter.bandcamp.com/
https://field-notes.bandcamp.com/
Izabela Dłużyk – dokumentalistka dźwięku i rejestratorka natury. Od ponad 15 lat tworzy nagrania terenowe przyrody – głównie ptaków. Traktuje słuch jako narzędzie obserwacji świata. Publikuje nagrania i teksty o akustycznych krajobrazach Polski, współpracuje z Polskim Radiem, fundacjami przyrodniczymi i twórcami muzyki eksperymentalnej.
złe oko (Łukasz Żyła) – improwizator, researcher. Organizował festiwal sztuk audiowizualnych Insomnia Art Festival. Na żywo tworzył kompozycje do filmów Jana Švankmajera oraz Tetsuo: The Iron Man. W jego instrumentarium znajdują się gitara, spreparowane radio, komputer. Na co dzień archiwizuje pejzaże dźwiękowe z podróży.
🚕 Mapa okolicznych parkingów oraz 🗺️ tras pieszych:
https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?hl=pl…
Przedsięwzięcie dofinansowane w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) ze środków Unii Europejskiej – NextGenerationEU w ramach inwestycji A2.5.1 „Program wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju”.

Data: 18 października 2025
Miejsce: Polana Kanetowiec

FB: >>>