DMN 2019 / Skolias/Rachoń, Pękala Korydlasińska Pękala
9. Dni Muzyki Nowej / Klub Żak
16.01.2019 / G.19.00
JORGOS SKOLIAS, PIOTR RACHOŃ / Free
Jorgos Skolias – voice / Piotr Rachoń – piano
PĘKALA KORDYLASIŃSKA PĘKALA / Modular
Miłosz Pękala – vibraphone, percussion, synthesizers, electroacoustics / Magdalena Kordylasińska-Pękala – marimba, percussion
Jorgos Skolias, kompozytor, wokalista. „Zainspirowany bluesem, jazzem i muzyką etniczną wokalista preferuje harmoniczną technikę śpiewu, pełną rozmaitych modulacji głosu.” Na polskiej scenie obecny od 1982 r.. Zaczynał w jazz rockowej formacji Krzak, potem przyszła kolej na legendarne zespoły Young Power, Tie Break, Pick Up & Free Cooperation czy Osjan. Współpracował m.in. z Tomaszem Stańko, Terje Rypdalem, Zbigniewem Namysłowskim, Pawłem Kaczmarczykiem, braćmi Oleś (album „Sefardix”). Jego głos znajdziemy na ponad 50 płytach. Jak sam o sobie mówi: „Jestem muzykiem czynnym, poszukującym i poszukiwanym.”
Piotr Rachoń jest eksperymentującym pianistą, cenionym muzykiem sesyjnym, znanym z takich formacji jak Lion Vibrations i Night Out.
Jesienią 2018 roku muzycy wydali album „Free”. „Stosownie, bowiem program albumu wypełniają improwizacje. Muzycy przystąpili do nagrań bez przygotowanych wcześniej kompozycji, czy choćby szkiców utworów, a cała sesja nagraniowa w studio Monochrom trwała zaledwie 55 minut. (…) Ogrom emocji zawartych w śpiewie Jorgosa Skoliasa poraża ładunkiem autentycznych uczuć i ekscytacją. W wokalizach artysta używa słów polskich, greckich, chorwackich, japońskich oraz pochodzących z afrykańskiego języka suahili, bawiąc się ich brzmieniem i formą. Modulując głos artysta nie tylko śpiewa i melodeklamuje improwizowane teksty, ale też wydobywa z siebie rozmaite fantazyjne dźwięki (szepty, krzyki, pojękiwania), niejednokrotnie stosując efekt echa i pogłosu. Piotr Rachoń okazał się muzykiem nie tylko zdającym się bezbłędnie odczytywać intencje wokalisty, ale też w wielu przypadkach kreatorem brzmienia, do którego z kolei dopasowuje się Skolias. Takim utworem jest blisko 9-minutowa forma „Ta Onda”, stanowiąca jednocześnie znakomity przykład wyrafinowanej jazzowej pianistyki Rachonia. Kilkakrotne pianista preparuje instrument. Robi to jednak w sposób umiarkowany i ściśle uzasadniony przebiegiem i ewoluującą formą utworu.”
(Cytaty pochodzą tekstu Roberta Ratajczaka / longplayrecenzje.blox.pl)
Duet PĘKALA KORDYLASIŃSKA PĘKALA działa na polskiej scenie muzycznej od 2004 r. Muzycy realizują swoje muzyczne aspiracje czerpiąc z wielu różnych stylów i nurtów muzycznych, od transkrypcji utworów przeszłych epok przez muzykę nową, alternatywną do muzyki noise włącznie. Miłosz – wibrafonista, improwizator a także adiunkt w klasie perkusji Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, Magda – marimbafonistka specjalizująca się w kameralistyce XX i XXI wieku, pedagog. Wspólnie odkrywają nowe kompozycje przeznaczone na instrumentarium perkusyjne. Szczególnie bliski jest im nurt minimal music oraz szeroko rozumiana muzyka elektroakustyczna. W ramach zespołu HOB-BEATS PERCUSSION GROUP realizują większe pod względem obsady projekty kameralne. Wraz z pianistami LUTOSŁAWSKI PIANO DUO tworzą zespół KWADROFONIK, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki XX i XXI wieku.
Łukasz Komła na portalu nowamuzyka.pl o albumie „Modular” pisał: „Porwały mnie nocne, wręcz ambientowe, dronowe i minimalistyczne utwory (…). Podobnie zaskakują odmiennością czy swoistą dywersyfikacją aranżacyjną dwa nagrania autorstwa Miłosza Pękali: „Modular #2” i „Maszyny #1” – posiadające w sobie zbójnickość, ekstrawagancję i nieprzewidywalność sygnowaną choćby przez Felixa Kubina. (…) Może będzie to banalna refleksja, ale „Drone #2” to dla mnie jedna z najbardziej poruszających kompozycji tego roku. Zresztą „Modular” to jedna z tych płyt 2018.”
„Mamy więc tu różne odmiany sztuki perkusyjnej dokładnie zamarynowanej w zalewie ambientu, co wcale nie ułatwia dokładnego umiejscowienia całości na mapie gatunków poza rzucaniem ogólnikowych etykiet. Nie ułatwiają go również zamiary autorów, z tą poetycką dedykacją dla ich dzieci, o której wspomina Miłosz Pękala – można sobie o tym poczytać, słuchając zarazem bandcampowej wersji tego znakomitego albumu.
Music, jak gdzieś kiedyś pisali, has the right to children. I wtedy też, jak pamiętam, był ten problem, że łatwiej się słuchało niż opisywało.”
Bartek Chaciński polifonia.blog.polityka.pl
Bilety w sprzedaży od 5 listopada 2018
20 zł I pula / 30 zł II pula – zniżka* na Kartę Dużej Rodziny
25 zł I pula / 35 zł II pula – ulgowe* dla studentów, uczniów, seniorów
35 zł I pula / 45 zł II pula – super zniżka* na Kartę do Kultury
45 zł I pula / 55 zł II pula – bez zniżek
Ostatni dzień sprzedaży I puli: 30 grudnia 2018. Bilety obejmują wszystkie koncerty danego dnia.
* wyłącznie za okazaniem ważnej legitymacji i KARTY przy zakupie biletów (1 bilet na 1 legitymację / 1 KARTĘ)
Ulgowe bilety przysługują wyłącznie studentom studiów stacjonarnych i niestacjonarnych (licencjackich i magisterskich, do 26 roku życia), uczniom oraz emerytom i rencistom – za okazaniem aktualnej, właściwej legitymacji.
Sprzedaż biletów bez zniżek: http://tickets.klubzak.com.pl/
Sprzedaż biletów i karnetów oraz rezerwacje prowadzi kasa Klubu Żak codziennie w godzinach od 15.00 do 21.00 (w sb i nd od g.16.00).
Kontakt: kasa@klubzak.com.pl; Tel. 58 344 05 73 lub 58 345 15 90 – w.117 / Płatność za bilety gotówką lub kartą. Bilety bez zniżek można nabywać w naszym sklepie internetowym: tickets.klubzak.com.pl.
Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl. Potwierdzone rezerwacje na koncerty należy odebrać w ciągu 5 dni od dnia potwierdzenia rezerwacji (nieopłacone w terminie rezerwacje są anulowane). Nie przyjmujemy rezerwacji na ostatnie 20 miejsc na dany koncert. Zarezerwowane bilety są sprzedawane w cenie obowiązującej w dniu faktycznego wykupienia zarezerwowanych biletów.
Liczba biletów w danej puli limitowana. Zakupione bilety i karnety nie podlegają zwrotom. Wszystkie ceny zawierają podatek VAT. Na koncertach w Klubie Żak miejsca nie są numerowane, liczba miejsc siedzących ograniczona, w przypadku dużego zainteresowania koncertem wszystkie miejsca stojące. Informacje o stanie sprzedaży będą zamieszczane na bieżąco na tablicach w Klubie Żak i na facebook.com/DniMuzykiNowej.
W Klubie Żak obowiązuje zakaz rejestracji imprez i zakaz robienia zdjęć profesjonalnym sprzętem w trakcie koncertów, przedstawień, seansów filmowych i zajęć warsztatowych. Klub Żak zastrzega sobie prawo do zmiany programu.
Nadchodzące wydarzenia
listopad
AEROPLAN #106 / Kwapisiński + Sember oraz Wojaczek solo
Wrocław koncertyRafał Łuc - koncert w Centrum Sztuki WRO
WrocławEUFONIE 2024 - Przełom. Jubileusz Pawła Szymańskiego
Warszawagrudzień
Krzysztof Cybulski THANK YOU FOR YOUR FEEDBACK
Warszawacrys cole, Michał Sember, Dawno temu - koncert w ramach projektu "Otwieramy się"
WarszawaSIMON STEEN-ANRERSEN – SPOTKANIE Z KOMPOZYTOREM | 84. MUSICA MODERNA
Łódź spotkaniaSpotkanie autorskie z Moniką Pasiecznik/ Od prezentowania dzieł do tworzenia krytycznej wiedzy
Warszawa