Elementi 8: EKRAN
Elementi 8: EKRAN, czyli dźwięki i piksele
Elementi to coroczne wydarzenie, w którym cała uwaga skoncentrowana jest na muzyce współczesnej: tworzonej, wykonywanej i interpretowanej tu i teraz. Ósma edycja, która odbędzie się od 6 do 8 marca 2020 roku w murach Akademii Muzycznej w Krakowie, obejmie między innymi dwudniową konferencję naukową, cztery koncerty muzyki nowej, wykłady i spotkania z zaproszonymi gośćmi. W tym roku hasłem przewodnim Elementi jest EKRAN – bierzemy zatem na warsztat wszystko to, co związane z multimedialnością i intermedialnością muzyki, z jej aspektem wizualnym, z twórczością filmową i sceniczną, komercyjną i artystyczną. Chcemy także zastanowić się nad znaczeniem muzyki w kontekście zachodzących obecnie przemian społecznych, kulturowych i rozwoju technologicznego.
Z roku na rok Elementi – konferencja i koncerty – stają się coraz bardziej wyrazistym punktem na mapie muzycznych wydarzeń nie tylko Krakowa, ale całej Polski. W zbliżającej się edycji wykłady wygłoszą teoretyk muzyki Krzysztof Szwajgier oraz muzykolog Jan Topolski, a także kompozytorzy: Joanna Bailie i Óscar Escudero. Na koncertach muzyki nowej tradycyjnie usłyszymy utwory młodych polskich kompozytorów, studentów i doktorantów Akademii Muzycznej w Krakowie. Ale nie tylko – tradycją stało się także sięganie po ważne i aktualne dzieła wybitnych, współczesnych twórców oraz zapraszanie znanych, profesjonalnych zespołów specjalizujących się w ich wykonawstwie. W tym roku duński Ensemble Current Resonance oraz krakowska Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble zagrają, między innymi, kompozycje Michaela Beila, Simona Steena-Andersena czy Alexandra Schuberta. Jeden z planowanych koncertów – zorganizowany w galerii 360° Hevre we współpracy z Wydziałem Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie – przybierze nieco inny, bardziej performatywno-audiowizualny (a później być może swobodnie-imprezowy) charakter.
Karolina Dąbek
————————————
piątek, 6 marca 2020
Sala Senatu im. Prof. Mieczysława Tomaszewskiego (310)
9:30-9:45 Otwarcie Studencko-Doktoranckiej Konferencji Naukowej Elementi 8: EKRAN
9:45-11:15 Krzysztof Szwajgier
Wykład inauguracyjny: Ekrany potencjalności
przerwa (11:15-11:30)
PANEL I
11:30-12:00 Karolina Dąbek (Akademia Muzyczna w Krakowie)
Słucham, to znaczy obserwuję. O korelacji zmysłów w doświadczaniu muzyki
12:00-12:30 Olgierd Juzala-Deprati (Akademia Muzyczna w Krakowie)
Multimedialność w kontekście dekonstrukcji
12:30-13:00 Paulina Zgliniecka (Akademia Muzyczna w Krakowie)
Projekcja w operze
przerwa (13:00-14:30)
14:30-15:45 Óscar Escudero
Wykład specjalny: SPAM art for a SPAM society
przerwa (15:45-16:00)
PANEL II
16:00-16:30 Dylan Richards (Royal Academy of Music, Aarhus)
A Screen is Not a Mirror: New Music Videos, Anime, and The Parasocial Experience
16:30-17:00 Paweł Malinowski (Akademia Muzyczna w Krakowie)
Film jako materiał dźwiękowy
17:00-17:30 Mateusz Śmigasiewicz (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina)
Ekran zawsze pod ręką – rewolucja cyfrowa a warsztat kompozytora
——-
19:00 KONCERT 1
Sala Koncertowa im. Prof. Krystyny Moszumańskiej-Nazar
Natacha Diels Just a Dream I Had
Natacha Diels Minutes (1)
Michael Hope Operatic Study #1 & #2
Joss Smith oh god oh fuck
Ian Power for current resonance
Dylan Richards Up next (SOLO)
Jessie Marino Ritual 2
Natacha Diels Butterflies Gloria and Purdie
Dylan Richards Self portrait in the city
Monika Szpyrka No-body
Joss Smith Please remain calm
Natacha Diels Nature Scenes 1-5
Current Resonance Ensemble
————————————————-
sobota, 7 marca 2020
Sala Senatu im. Prof. Mieczysława Tomaszewskiego (310)
10:00-11:00 Jan Topolski
Wykład specjalny: Ściana, okno czy lustro? Ekran jako metafora
przerwa (11:00-11:15)
PANEL III
11:15-11:45 Zuzanna Daniec (Akademia Muzyczna w Krakowie, Uniwersytet Jagielloński)
Transmedializacja duchowej rzeczywistości – …zu… Marka Andre
11:45-12:15 Viacheslav Kyrylov (Akademia Muzyczna w Krakowie)
Teoria przywołania
12:15-12:45 Bartłomiej Janas (Akademia Muzyczna w Krakowie)
Hiperrealizm ponowoczesny – symulakry i symulacja w sztuce XXI wieku
12:45-13:15 Robert Prokopowicz (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina)
Theory of Subject Tronda Reinholdtsena jako koncert postfortepianowy
przerwa (13:15-14:30)
14:30-15:30 Joanna Bailie
Wykład specjalny: On audio-visual connections
PANEL IV
15:30-16:00 Krzysztof K. Bździel (Akademia Muzyczna im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu)
Muzyka w miejscu sprzedaży, czyli jak i co grać, abyś więcej kupił?
16:00-16:30 Alicja Bezdziczek (Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu)
Anime jako przykład japońskiego zainteresowania muzyką klasyczną
—–
18:00 KONCERT 2
Sala Kameralna im. Prof. Marka Stachowskiego
Joanna Bailie – Analogue
Michael Beil – Caravan
Óscar Escudero – POV
Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble
—–
20:30 KONCERT 3
Galeria 360° Hevre
_MUSIC: Oktawia Pączkowska, Jarosław Płonka/Karol Nepelski, Mateusz Śmigasiewicz/Ryszard Lubieniecki, SEKS, ixc999x (Jana Moroz), splndr + Jarosław Płonka, Martyna Basta, Akpatok, Bakblivv (Ernest Borowski), Eugeniusz Sinicyn, Tropicana Slim (Wojtek Ratajczak)
_VISUAL ARTIST: Serotoninærror, no art visuals, Barely HD, Mateusz Świderski
Więcej informacji: https://www.facebook.com/events/1555266591288787/
—————————————
niedziela, 8 marca 2020
19:00 KONCERT 4
Sala Koncertowa im. Prof. Krystyny Moszumańskiej-Nazar
Anna Zawadzka-Gołosz – Girare
Viacheslav Kyrylov – Zeitschaft
Xing Yu – Cursive Script
Bartłomiej Janas – Wygaszacz ekranu
Olgierd Juzala-Deprati – Ciaccona in G
Piotr Roemer – Marche éphémère
Janusz K. Korczak – Dichroizm
Simon Steen-Andersen – History of my instrument
Magdalena Długosz – ChiaroScuro
Studenci, doktoranci i absolwenci Akademii Muzycznej w Krakowie
soliści: Maciej Hałoń, Jakub Gucik, Adrian Nowak
————————————-
Organizator:
Koło Naukowe Studentów Kompozycji
Koło Naukowe Studentów Teorii Muzyki
Nadchodzące wydarzenia
listopad
AudioArt Festival 2024
KrakówKODY/ 16. Festiwal Tradycji i Awangardy w Lublinie
Lublinklub zaproszenie 06: bravo tounky(fr/ch), maibaum (fr), boy lucid (ie/uk)
Warszawa festiwaleEUFONIE 2024 - Mykietyn: Pasja wg św. Marka
WarszawaEUFONIE 2024: Kwartludium i Jacaszek
WarszawaSpółdzielnia Muzyczna: INTERAKCJE
KrakówSymfonia nr 3 na 200 bezprzewodowych głośników i 5 wykonawców
Warszawa