Wydarzenie minęło
Wydarzenia wystawy

Ewa Doroszenko i Jacek Doroszenko. Niemożliwy horyzont | wystawa

Początek
czwartek, 18 kwietnia 2024
godz. 19:00

Koniec
niedziela, 16 czerwca 2024
godz. 18:00

Miejsce
Instytut Fotografii Fort

Warszawa

Ewa Doroszenko i Jacek Doroszenko. Niemożliwy horyzont | wystawa
18 kwietnia – 16 czerwca 2024/ Warszawa

Ewa Doroszenko i Jacek Doroszenko. Niemożliwy horyzont 

18.04 – 16.06.2024

pastedGraphic.png

for english please scroll down

pastedGraphic_1.png

➤ Wernisaż: 𝟭𝟴 𝗸𝘄𝗶𝗲𝘁𝗻𝗶𝗮 𝟮𝟬𝟮𝟰 | 𝗰𝘇𝘄𝗮𝗿𝘁𝗲𝗸 | 𝗴𝗼𝗱𝘇. 𝟭𝟵.𝟬𝟬

➤ Adres: Galeria Instytutu Fotografii Fort, Fort Mokotów, ul. Racławicka 99, budynek 4, Warszawa

Na wernisaż wystawy wstęp bezpłatny.

Czas trwania wystawy 18.04.2024 – 16.06.2024

Godziny otwarcia: środa-piątek 14.00-18.00; sobota-niedziela 12.00-18.00, 

Cena biletu w dniach 19.04.2024 – 16.06.2024: normalny 9 zł; ulgowy 7 zł

Oprowadzanie z udziałem autorki_a i kuratora: 21 kwietnia (niedziela) godz. 13:00

Oprowadzanie z udziałem autorki_a: 15 czerwca (sobota) godz. 13:00

Kurator wystawy: Krzysztof Miękus

Instytut Fotografii Fort zaprasza na wystawę Ewy Doroszenko i Jacka Doroszenko pt. „Niemożliwy horyzont” od 18 kwietnia w Galerii IFF ul. Racławicka 99, budynek 4 w Forcie Mokotów. To intermedialna wystawa składająca się z serii fotografii, unikatowych obiektów fotograficznych, instalacji dźwiękowej oraz prac wideo, realizowanych w ciągu ostatnich lat w ramach programów Artist-in-Residence w Norwegii, Grecji, Litwie, Czechach, Portugalii i Islandii. Tematem łączącym wszystkie prace jest zakrzywienie postrzegania krajobrazu naturalnego oraz pytania artystów o przesuwające się granice między domenami natury i technologii.

TEKST KURATORSKI:

Nasz stosunek do krajobrazu jest złożony i pełen sprzeczności. Łakniemy kontaktu z przyrodą dziewiczą, prawdziwą, nienaruszoną przez człowieka, tymczasem nie potrafimy oprzeć się pokusie poprawiania tego, z czym się stykami. Kapitan James Cook ponoć zakładał ogrody w stylu angielskim (a więc ogrody naśladujące dziką przyrodę) na każdej wyspie południowego Pacyfiku, do jakiej dobijał podczas swoich podróży pod koniec XVIII stulecia. Natrafiał na obszary prawdziwie nietknięte, lecz starał się je uczynić jeszcze bardziej „naturalnymi”, ale w zgodzie z własnymi przekonaniami o tym, jak przyroda wyglądać powinna.

Również dzisiaj, w dobie nadprodukcji fotografii, doświadczamy krajobrazu w sposób zapośredniczony. Widzimy zawsze tylko to, w co wierzymy (aby zacytować tytuł świetnej książki Errola Morrisa poświęconej fotografii). W „Niemożliwym horyzoncie” Ewa i Jacek Doroszenko ukazują najbardziej zaskakujący paradoks krajobrazu: fakt, że krajobraz jako taki nie istnieje. To, co istnieje, to punkty obserwacyjne, punkty patrzenia. Krajobraz jest w istocie swojej przeniesieniem w dwa wymiary tego, co istnieje w świecie trójwymiarowym. Gdy myślimy o Wielkim Kanionie, wodospadzie Iguaçu, fiordach Norwegii czy ergach Sahary, nieuchronnie pamięć przywołuje nam konkretne zdjęcia wykonane z konkretnych miejsc o konkretnych porach.

Ewa i Jacek Doroszenko prowadzą grę z pojęciem krajobrazu, podejmując coraz to inne jego aspekty. Punktem wyjścia stanowią dla nich słowa polskiego logika Alfreda Korzybskiego: mapa to nie terytorium. Jorge Luis Borges pisał: „W owym Cesarstwie Sztuka Kartografii osiągnęła taką doskonałość, że Mapa jednej tylko Prowincji zajmowała całe Miasto, a Mapa Cesarstwa całą prowincję. Z czasem te Niezmierne Mapy okazały się już niezadawalające i Kolegia Kartografów sporządziły Mapę Cesarstwa, która posiadała Rozmiar Cesarstwa i pokrywała się z nim w każdym Punkcie. Mniej Oddane Studiom Kartografii Następne Pokolenia doszły do wniosku, że ta obszerna Mapa jest Nieużyteczna i nie bez Bezbożności oddały ją na Pastwę Słońca i Zim. Na Pustyniach Zachodu zachowały się rozczłonkowane Ruiny Mapy.” Cesarstwo z opowiadania „O ścisłości w nauce” było, rzecz jasna, zmyślone. Nie są wszelako zmyślone zdjęcia satelitarne w mapach Google’a, które na pozór coraz precyzyjniej zaczynają się pokrywać z terytorium, lecz oferują doświadczenie krajobrazu w sposób rozczłonkowany, niejako nieciągły, pozbawiony struktury. Nieciągłość, przerwanie spójności, dekonstrukcja struktury są też tym, czego dokonuje duet Doroszenko w swoich kolażach, obiektach, instalacjach i renderach cyfrowych. Estetyka glitchu i generatywnej niedoskonałości wpisana zostaje w długą tradycję myślenia o krajobrazie jako pewnym fantazmacie, dla którego kategoriami organizacyjnymi są wzniosłość i malowniczość, a które do dziś kształtują nasze oczekiwania i wyobrażania o obcowaniu z naturą.

Korzystając z popularnych gier komputerowych, przewodników turystycznych i innych internetowych źródeł, artyści ujawniają bardzo powszechne w epoce cyfrowej marzenia o odpoczynku w idyllicznym krajobrazie. Przyglądają się różnorodnym krajobrazom w oparciu nie tylko o wizualne aspekty rzeczywistości, ale w równym stopniu artyści eksplorują pomijane zazwyczaj otoczenie dźwiękowe. W filmach prezentowanych na wystawie Ewa i Jacek Doroszenko wykorzystują nagrania terenowe jako podstawę polifonicznych kompozycji dźwiękowych, wprowadzają także działanie performatywne umożliwiające wykorzystanie walorów naturalnych krajobrazów jako systemów notacji muzycznej. W instalacji dźwiękowej prezentują sposoby muzycznego odczytywania rytmiki zredukowanego otoczenia dźwiękowego poprzez wzbudzanie i preparację materiałów syntetycznych.

O ARTYSTCE i ARTYŚCIE:

Ewa Doroszenko – artystka intermedialna, doktor sztuk plastycznych, mieszka i pracuje w Warszawie. Absolwentka Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2019 i 2024 oraz Miasta Torunia w dziedzinie kultury w 2013 i 2011. Laureatka wielu międzynarodowych konkursów, m.in. Preview – Fait Gallery Brno 2016, Debuts 2018 – doc! photo magazine, Debut 2018 – Lithuanian Photographers Association oraz finalistka m.in. Noorderlicht International Photo Festival 2021, Kranj Foto Fest 2021, International Festival of Photography FIF BH – Brazil 2020, Athens Digital Arts Festival 2020, GENERATE! Festival for Electronic Arts 2019, Der Greif and the World Photography Organisation open call 2018, FILE Electronic Language International Festival Sao Paulo 2015, Biennale Sztuki Młodych Rybie Oko 2013, Konkursu Fundacji Grey House w Krakowie 2011. Wielokrotna uczestniczka międzynarodowych rezydencji artystycznych, m.in. Hangar Barcelona w Hiszpanii, Kunstnarhuset Messen Ålvik w Norwegii, Atelierhaus Salzamt Linz w Austrii, The Island Resignified Lefkada w Grecji, Pragovka Gallery Praga w Czechach, Klaipeda Culture Communication Center na Litwie, Petrohradska Kolektiv Prague w Czechach, Re_Act contemporary art laboratory w Portugalii. Swoje prace prezentowała na wielu wystawach indywidualnych, m.in. w Muzeum Współczesnym Wrocław, Fait Gallery w Brnie, Galerii Propaganda w Warszawie, Fundacji Rodziny Staraków w Warszawie, Kolonii Artystów w Gdańsku, Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu, Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy, Pragovka Gallery w Pradze, Exgirlfriend Gallery w Berlinie, Narodowym Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu, Foto Forum w Bolzano, Instytucie Polskim w Düsseldorfie.

https://ewa-doroszenko.com

https://www.instagram.com/ewadoroszenko

Jacek Doroszenko – artysta intermedialny badający relacje między dźwiękiem, obrazem i przestrzenią. Mieszka i tworzy w Warszawie i Krakowie. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, autor realizacji audiowizualnych, prac wideo, instalacji dźwiękowych i projektów internetowych. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2020, Miasta Torunia w dziedzinie kultury w 2011 oraz wielokrotny uczestnik międzynarodowych rezydencji artystycznych, m.in. Hangar Barcelona w Hiszpanii, Kunstnarhuset Messen Ålvik w Norwegii, Atelierhaus Salzamt Linz w Austrii, The Island Resignified Lefkada w Grecji, Pragovka Gallery Praga w Czechach, Klaipeda Culture Communication Center na Litwie, Petrohradska Kolektiv Prague w Czechach. Prace prezentował na wielu wystawach indywidualnych, m.in. w Instytucie Polskim w Düsseldorfie, Foto Forum w Bolzano, Exgirlfriend Gallery w Berlinie, Pragovka Gallery w Pradze, Narodowym Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu, Galerii Propaganda w Warszawie, Fundacji Rodziny Staraków w Warszawie, Kolonii Artystów w Gdańsku, Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu, Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy. Audiowizualne projekty prezentował w ramach m.in. The Wrong New Digital Art Biennale w Rio de Janeiro, FILE Electronic Language International Festival w Sao Paulo, Transmission Arts Festival w Atenach, ISEA International Symposium on Electronic Art w Vancouver, Athens Digital Arts Festival, Future Places Festival w Porto, European Media Art Festival w Osnabrück, Performing Media Festival w South Bend, CoCart Festival CSW w Toruniu, Open-Source Art Festival w Sopocie, Mediations Biennale w Warszawie. Artysta działa również w obszarze muzyki i sztuki dźwięku. Jego kompozycje muzyczne zostały wydane w formie albumów o międzynarodowym zasięgu, m.in. Infinite Values, Time Released Sound w USA; Wide Grey, Eilean Records we Francji; Soundreaming i Bodyfulness, Audiobulb Records w Wielkiej Brytanii.

https://doroszenko.com

https://www.instagram.com/jacek.doroszenko

***

Mecenasi Fundacji IFF: Fort Mokotów, White Stone Development

Partner wystawy: Artibo

***

pastedGraphic.png

English version

pastedGraphic_1.png

Ewa Doroszenko i Jacek Doroszenko

Impossible Horizon

18.04 – 16.06.2024

Ewa Doroszenko & Jacek Doroszenko. Impossible Horizon

Address: The Fort Institute of Photography, Fort Mokotów, 99 Racławicka Street, building 4, Warsaw

Exhibition opening: April 18, 2024 (Thursday) 7.00 PM

Gallery hours: Wed – Fri. 2.00 PM – 6.00 PM, Sat. – Sun. 12.00 PM – 6.00 PM 

Tickets price between 19.04 – 16.06.2024: adult 9 zł, reduced 7 zł, children under 12 free

Guided visit with the artists and curator: April 21, 2024 (Sunday), 1.00 PM

Guided visits with the artists: June 15 2024 (Saturday), 1.00 PM

Curator: Krzysztof Miękus

CURATORIAL TEXT:

The intermedia exhibition by duo Ewa Doroszenko and Jacek Doroszenko consists of a series of photographs, unique photographic objects, a sound installation, and video works, realized over the past years as part of Artist-in-Residence programs in Norway, Greece, Lithuania, Czech Republic, Spain and Portugal. The unifying theme binding of all the works is the curving perception of the natural landscape and questions about the shifting boundaries between the domains of nature and technology.

Our relationship with landscapes is intricate and contradictory. We yearn for contact with pristine, untouched nature, yet we cannot resist the temptation to alter what we encounter. Captain James Cook reportedly established English-style gardens (thus, gardens imitating wild nature) on every island he reached in the South Pacific during his late 18th-century voyages. While encountering genuinely untouched areas, he sought to make them even more „natural,” but in accordance with his own beliefs about how nature should appear.

Even today, in the era of photographic overproduction, we experience landscapes in a mediated manner. We always see only what we believe (to quote the title of Errol Morris’s excellent book on photography). In „The Impossible Horizon,” Ewa and Jacek Doroszenko reveal the most surprising paradox of the landscape: the fact that the landscape as such does not exist. What exists are vantage points. The landscape is essentially a two-dimensional representation of what exists in the three-dimensional world. When we think of the Grand Canyon, the Iguazu Falls, the fjords of Norway, or the ergs of the Sahara, our memory inevitably recalls specific photographs taken from specific places at specific times.

Ewa and Jacek Doroszenko engage in a game with the concept of the landscape, addressing its various aspects. Their starting point is the words of Polish logician Alfred Korzybski: the map is not the territory. Jorge Luis Borges wrote: „In that Empire, the Art of Cartography attained such Perfection that the map of a single Province occupied the entirety of a City, and the map of the Empire, the entirety of a Province. In time, those Unconscionable Maps no longer satisfied, and the Cartographers Guilds struck a Map of the Empire whose size was that of the Empire, and which coincided point for point with it. The following Generations, who were not so fond of the Study of Cartography as their Forebears had been, saw that that vast Map was Useless, and not without some Pitilessness was it, that they delivered it up to the Inclemencies of Sun and Winters. In the Deserts of the West, still today, there are Tattered Ruins of that Map.” The Empire from the story „On Exactitude in Science” was, of course, fictional. However, the satellite images in Google Maps are not fictional – they seem to increasingly accurately overlap with the territory, but they offer an experience of the landscape in a fragmented, discontinuous, and structureless manner. Discontinuity, interruption of coherence, and deconstruction of structure are also what the Doroszenko duo accomplishes in their collages, objects, installations, and digital renders. The aesthetics of glitch and generative imperfection are inscribed in the long tradition of thinking about the landscape as a phantasm, for which the organizational categories are sublimity and picturesque, which still shape our expectations and imaginings of engaging with nature.

Using popular computer games, travel guides and other online sources, the artists reveal the dream of relaxing in an idyllic landscape, which is very common in the digital age. They look at a variety of landscapes based not only on visual aspects of reality, but equally the artists explore the usually overlooked sound environment. In the films presented at the exhibition, Ewa and Jacek Doroszenko use field recordings as the basis for polyphonic sound compositions, and introduce a performative action that allows them to use the qualities of natural landscapes as systems of musical notation. In the sound installation, they present ways of musically reading the rhythmics of the reduced sound environment through the excitation and preparation of synthetic materials.

ABOUT THE ARTISTS:

Ewa Doroszenko – intermedia artist, doctor of fine arts, lives and works in Warsaw. A graduate of the Nicolaus Copernicus University in Toruń, a scholarship holder of the Minister of Culture and National Heritage in 2019 and 2024 and the City of Toruń in the field of culture in 2013 and 2011. Winner of many international competitions, including: Preview – Fait Gallery Brno 2016, Debuts 2018 – doc! photo magazine, Debut 2018 – Lithuanian Photographers Association and finalist of, among others, Noorderlicht International Photo Festival 2021, Kranj Foto Fest 2021, International Festival of Photography FIF BH – Brazil 2020, Athens Digital Arts Festival 2020, GENERATE! Festival for Electronic Arts 2019, Der Greif and the World Photography Organization open call 2018, FILE Electronic Language International Festival Sao Paulo 2015, Young Art Biennial Rybie Oko 2013, Gray House Foundation Competition in Krakow 2011. Multiple participant of international artistic residencies, including . Hangar Barcelona in Spain, Kunstnarhuset Messen Ålvik in Norway, Atelierhaus Salzamt Linz in Austria, The Island Resignified Lefkada in Greece, Pragovka Gallery Prague in the Czech Republic, Klaipeda Culture Communication Center in Lithuania, Petrohradska Kolektiv Prague in the Czech Republic, Re_Act contemporary art laboratory in Portugal. She presented her works at many individual exhibitions, including: at the Wrocław Contemporary Museum, Fait Gallery in Brno, Propaganda Gallery in Warsaw, Starak Family Foundation in Warsaw, Artists’ Colony in Gdańsk, Wozownia Art Gallery in Toruń, Galeria Miejska bwa in Bydgoszcz, Pragovka Gallery in Prague, Exgirlfriend Gallery in Berlin, National Forum Music named after Witold Lutosławski in Wrocław, Foto Forum in Bolzano, Polish Institute in Düsseldorf.

https://ewa-doroszenko.com

https://www.instagram.com/ewadoroszenko

Jacek Doroszenko – intermedia artist exploring the relationship between sound, image and space. He lives and works in Warsaw and Krakow. A graduate of the Academy of Fine Arts in Krakow, author of audiovisual works, video works, sound installations and internet projects. Scholarship holder of the Minister of Culture and National Heritage 2020, of the City of Toruń in the field of culture in 2011 and multiple participant of international artistic residencies, including: Hangar Barcelona in Spain, Kunstnarhuset Messen Ålvik in Norway, Atelierhaus Salzamt Linz in Austria, The Island Resignified Lefkada in Greece, Pragovka Gallery Prague in the Czech Republic, Klaipeda Culture Communication Center in Lithuania, Petrohradska Kolektiv Prague in the Czech Republic. He presented his works at many individual exhibitions, including: at the Polish Institute in Düsseldorf, Foto Forum in Bolzano, Exgirlfriend Gallery in Berlin, Pragovka Gallery in Prague, National Forum of Music. Witold Lutosławski in Wrocław, Propaganda Gallery in Warsaw, Starak Family Foundation in Warsaw, Artists’ Colony in Gdańsk, Wozownia Art Gallery in Toruń, bwa Municipal Gallery in Bydgoszcz. He presented audiovisual projects as part of, among others: The Wrong New Digital Art Biennial in Rio de Janeiro, FILE Electronic Language International Festival in Sao Paulo, Transmission Arts Festival in Athens, ISEA International Symposium on Electronic Art in Vancouver, Athens Digital Arts Festival, Future Places Festival in Porto, European Media Art Festival in Osnabrück, Performing Media Festival in South Bend, CoCart Festival CSW in Toruń, Open-Source Art Festival in Sopot, Mediations Biennale in Warsaw. The artist also works in the field of music and sound art. His musical compositions have been published in the form of international albums, including: Infinite Values, Time Released Sound in the USA; Wide Gray, Eilean Records in France; Soundreaming and Bodyfulness, Audiobulb Records UK.

https://doroszenko.com

https://www.instagram.com/jacek.doroszenko

ADDITIONAL INFORMATION

IFF Foundation Patrons: Fort Mokotów, White Stone Development

Exhibition Partners: Artibo


Data: 18 kwietnia – 16 czerwca 2024
Miejsce: Instytut Fotografii Fort

FB: >>>