II edycja Festiwalu Ciszy „Praktykowanie ciszy”
56 lat temu Rada Muzyczna UNESCO jednogłośnie przyjęła uchwałę, przyznającą każdemu człowiekowi prawo do ciszy w miejscach publicznych i prywatnych.
56 lat temu było ciszej.
Gdy hałas stał się naszą codziennością, jej przełamaniem jest Festiwal Ciszy.
Podczas drugiej edycji Festiwalu Ciszy chcemy się zatrzymać: w przestrzeni, wobec zjawisk i zdarzeń, jakby na przekór upływowi czasu, bo przecież świat nie składa się ze stabilnych osobnych obiektów, tylko z procesów i relacji. Istnieje w ciągłym ruchu i podlega nieustannym zmianom, które wymagają czasem bycia w skupieniu.
Będziemy praktykować ciszę, szukając bezruchu w hałasie i chaosie otaczającego nas świata. Chcemy zaoferować uczestnikom bardzo potrzebną ku temu przestrzeń – by mogli w spokoju i z pełną klarownością osadzić się w rozedrganej i hałaśliwej rzeczywistości. Zaproponujemy różnorodne działania, umożliwiające oderwanie się od tego, co zewnętrzne i skupienie na tym, co wewnętrzne. To szansa na oddech, odprężenie i odkrycie regenerującej mocy bezruchu.
PROGRAM:




Pokaz filmu w reż. Matthew Akersa, wprowadzenie: Kamila Wróbel
„Sztuka performansu była alternatywna 40 lat temu, 20 lat temu i pozostaje alternatywna dzisiaj” – mówi Abramović, zgadzając się na udział w filmie, który ma przełamać barierę między hermetycznym światem jej twórczości a szeroką publicznością. W błyskotliwych kadrach Matthew Akersa przyłapujemy Marinę podczas przygotowań do indywidualnej wystawy w nowojorskim MoMA, w chwili dla każdego artysty wyjątkowej. Reżyser pokazuje Marinę w trakcie prac nad ekspozycją, ale też śmiało wkracza w jej prywatne życie, tworząc portret zabawnej, inteligentnej kobiety obdarzonej niezwykłą charyzmą i siłą.




Spacer dźwiękowy prowadzony przez: Małgorzatę Wrzosek/ Monikę Niedźwiedzką
Nie chcemy przestrzeni przytłaczających hałasem, zamiast nich potrzebujemy miejsc sprzyjających pozytywnym doświadczeniom dźwiękowym. Wychodząc z takiego założenia, proponujemy „Ścieżki Pustki”. To trasy spacerowe wyznaczone w wyniku poszukiwania miejskich przestrzeni ciszy, w których nie tyle nie pojawiają się żadne sygnały dźwiękowe, ale w których panuje dźwiękowy balans.




Czas trwania: 120 minut

Warsztaty jogi prowadzone przez Nataszę Moszkowicz
Wstęp wolny
Warsztaty „Filozofia ucieleśniona” to okazja do praktyki intensywnie przetwórczej, wspierającej jasność widzenia i ożywiającej zadowolenie z życia – w ciele, wobec siebie nawzajem, w kosmosie.




Spacer dźwiękowy prowadzony przez Małgorzatę Wrzosek/Monikę Niedźwiedzką




Sesja terapii falą dźwiękową prowadzona przez Aleksandrę Kotecką
Osoby uczestniczące w wydarzeniu przejdą przez proces głębokiej relaksacji, który przygotuje je na doświadczenie terapeutycznych wibracji fal dźwiękowych. Zapraszamy do Studia Na Grobli na nieco dłuższą niż zwykle sesję biosonologii – będzie ona trwać aż dwie godziny i przyjmie formę sound spa, pozwalającą na odprężenie i wyciszenie.

festiwalciszy@gmail.com



Wstęp wolny

Czytanie tekstów Jerzego Grotowskiego dotyczących jogi i technik relaksacyjnych; wykonanie: Jacek Zawadzki
Czas trwania: 150 minut
Relacja Jerzego Grotowskiego z jogą i technikami wyrastającymi z praktyk wschodnich była nieoczywista i wielowymiarowa. Były one jednym ze stałych elementów jego myślenia zarówno o pracy aktora, jak i o praktyce własnej.
Czytanie tekstów Grotowskiego poświęconych temu tematowi ma na celu przyjrzenie się procesowi ewolucji i fluktuacji idei wyrastających z filozofii jogi, jaki dokonywał się w koncepcji twórczej tego wybitnego artysty.
Czytanie tekstów Grotowskiego poświęconych temu tematowi ma na celu przyjrzenie się procesowi ewolucji i fluktuacji idei wyrastających z filozofii jogi, jaki dokonywał się w koncepcji twórczej tego wybitnego artysty.
Opracowanie tekstów: Aleksandra Kotecka
Wykonanie: Jacek Zawadzki
Wykonanie: Jacek Zawadzki

Działanie inspirowane performansem Mariny Abramović
Działanie nawiązujące do performansu Mariny Abramowić, który odbył się w ramach warsztatów „Cleaning the House”. Może ono przypominać tworzenie mandali, ale też przywodzić na myśl bajkę o Kopciuszku, gdyż polega na oddzielaniu grochu od soczewicy. Ta prosta, powtarzalna i długotrwała czynność, odbywająca się w milczeniu, pozwala pracować nad skupieniem, będącym najważniejszym narzędziem, jakim dysponują osoby performerskie.
Zadanie to – z jednej strony postrzegane jako wysoce kontemplacyjne, z drugiej odbierane jako bardzo frustrujące – doskonale ukazuje złożoność procesów medytacyjnych.
„Opracowałam te warsztaty w ciągu 40 lat nauczania, aby moi uczniowie mogli przygotować się do długich działań performatywnych. Zapewniają one reset dla ciała i dają zestaw narzędzi do radzenia sobie z wyzwaniami umysłu. Te umiejętności są uniwersalne. Warsztaty są teraz otwarte dla każdego, w każdej dyscyplinie”. Marina Abramović

Instalacja wytchnieniowa
Instalacja wytchnieniowa stwarzająca przestrzeń do wyciszenia, kontemplacji i odpoczynku. Osoby uczestniczące w Festiwalu Ciszy będą mogły się zrelaksować na wygodnych leżakach w otoczeniu różnego rodzaju przyjaznych dźwięków – naturalnych, takich jak szum morza czy deszczu, ale także tworzących bardziej abstrakcyjne, techniczne kompozycje.

Interaktywny performans
Interaktywny performans o charakterze wytchnieniowym, zacierający granicę między osobami czynnie uczestniczącymi a tymi, które są jedynie obserwatorami. Polega na doświadczaniu siebie w obecności innych, bez słów i zbędnych interakcji: na szukaniu podstawowych, pierwotnych jakości bycia w społeczności. To odkrywanie wartości bycia razem w ciszy, bez rozmów i działań.



Warsztaty prowadzone przez Aleksandrę Kotecką
Podczas warsztatów zostanie wykorzystana autorska metoda Aleksandry Koteckiej, która bada i stosuje techniki relaksacyjne w praktyce performerskiej. Na tę metodę składają się bardzo proste ćwiczenia fizyczne z użyciem siły grawitacyjnej, stanowiącej główne narzędzie pozwalające na rozluźnienie ciała, a ponadto – elementy teorii poliwagalnej oraz praca z nerwem błędnym. Połączenie to umożliwia świadomą pracę z układem nerwowym.





Warsztaty prowadzone przez Aleksandrę Kotecką




Koncert immersyjny Studia VoiceLAB z instalacją Bartosza Radziszewskiego
To doświadczenie łączące dźwięk i obraz, badające pokrewieństwa między światem widzialnym a słyszalnym. Eksploruje fizykalność otaczającego nas świata, którego postrzeganie dokonuje się na podstawie fal – o różnym charakterze – które do nas docierają. To wydarzenie, w którym dźwięk i obraz przenikają się, odbijają i rezonują wzajemnie, tworząc przestrzeń, w której każdy zmysł zostaje zaangażowany w subtelną grę światła, ciemności, dźwięków i ciszy.
W laboratorium Studia VoiceLAB stwarzamy warunki pozwalające obserwować naturalny potencjał głosu i w pełni rozpoznawać jego fizyczny, namacalny charakter; odkrywać głos, który powstaje w ciele i obserwować jego właściwości, gdy wychodzi na zewnątrz; badać fizyczne aspekty dźwięku jako wibracji, do których dostęp jest intuicyjny, bo oparty na cielesnym, a nie intelektualnym doświadczeniu.
W laboratorium Studia VoiceLAB stwarzamy warunki pozwalające obserwować naturalny potencjał głosu i w pełni rozpoznawać jego fizyczny, namacalny charakter; odkrywać głos, który powstaje w ciele i obserwować jego właściwości, gdy wychodzi na zewnątrz; badać fizyczne aspekty dźwięku jako wibracji, do których dostęp jest intuicyjny, bo oparty na cielesnym, a nie intelektualnym doświadczeniu.
Improwizowane koncerty immersyjne to forma obcowania z dźwiękiem, którą chcemy się podzielić. Jest to element praktyki Studia, stanowiący do tej pory część zamkniętej pracy laboratoryjnej.
Słuchacze i słuchaczki będą uczestniczyć w procesie relaksacyjnym, który stanowi punkt wyjścia do pracy z wibracją, wprowadzając ciało w stan rozluźnienia i uwrażliwienia.

Nadchodzące wydarzenia
wrzesień
12
festiwale
21st MÓZG FESTIVAL - International Contemporary Music and Visual Arts Festival
Bydgoszcz 15
festiwale
Avant Art Festival 2025 WARSZAWA
Warszawa 16
wystawy
Music Against White Cubes
Poznań 19
festiwale
68. Warszawska Jesień
Warszawa festiwaleOSA Festival 2025
Gdańsk koncertyBye, bye Butterfly - favola in musica
Warszawa 20
koncerty
Istota Rzeczy
Gdańsk