Koncert Alicji Pilarczyk: non-lieux:nie-miejsca

Tytuł koncertu ”Non-lieux:Nie-miejsca” wywodzi się z koncepcji Marca Augé, francuskiego antropologa kulturowego. Według niego, tzw. ”nie-miejsca” są przestrzeniami, które definiują współczesną (nie)rzeczywistość, stojąc w opozycji do miejsc kulturowo i antropologicznie zdefiniowanych w czasie i przestrzeni. Owe ”nie-miejsca” stały się tematem refleksji skrzypaczki nad własnym życiem: nieustannymi podróżami na koncerty, czasem spędzonym w pociągach, na lotniskach, mieszkaniu w hotelach, koniecznością utrzymywania relacji osobistych przez internet, mnogością poznawanych codziennie ludzi, a jednak samotnością, mijającym czasem i ”wieczną teraźniejszością”, konfliktem między rzeczywistością a wirtualnością.
Dzięki interpretacji tematu zagubionej tożsamości miejsc (”nie-miejsc”) powstała specyficzna forma koncertu, balansująca na granicy teatru, opery i performance’u. Utwory wymienione w programie to rozdziały scenariusza w przedstawieniu. Rolę dyskursu między realnością a światem wirtualnym odgrywa elektronika i live video. Prawie wszystkie kompozycje umieszczone w programie powstały dzięki ścisłej współpracy Artystki z kompozytorami, z czego w dużej mierze wynika forma wydarzenia. Postawienie się w roli reżyserki, kuratorki koncertu, jest próbą odpowiedzenia sobie na pytanie o swoją własną tożsamość jako skrzypaczki i artystki. Przedstawienie to jest też pewnego rodzaju manifestem o potrzebie odrzucenia reguł stworzonych przez przemysł muzyczny i podjęcia dialogu z własnymi potrzebami i dążeniami w sztuce.
Zapraszamy na koncert interpretujący rzeczywistość artystki-freelancerki za pomocą medium sztuki i muzyki współczesnej.
PROGRAM
Colin Roche „La cigarette” (2014)
Wojtek Blecharz „Phenotype” (2011/2012)
Jorge Sánchez-Chiong „Jupiter Analogs” (2018)
na skrzypce solo, elektronikę i video
Stylianos Dimou „Electro Foile for Violectra” (2018)
na skrzypce elektryczne i elektronikę
Jorge Sánchez-Chiong „Salt Water” (2018/2020)
na skrzypce solo, elektronikę i video
Piotr Peszat „The dictionary of Imaginary Places” (2020)
na skrzypce solo, audio playback i live-video (premiera)
Grzegorz Mart, live video
Piotr Peszat, elektronika
Jorge Sánchez-Chiong, elektronika
Wojtek Blecharz „Phenotype” (2011/2012)
Jorge Sánchez-Chiong „Jupiter Analogs” (2018)
na skrzypce solo, elektronikę i video
Stylianos Dimou „Electro Foile for Violectra” (2018)
na skrzypce elektryczne i elektronikę
Jorge Sánchez-Chiong „Salt Water” (2018/2020)
na skrzypce solo, elektronikę i video
Piotr Peszat „The dictionary of Imaginary Places” (2020)
na skrzypce solo, audio playback i live-video (premiera)
Grzegorz Mart, live video
Piotr Peszat, elektronika
Jorge Sánchez-Chiong, elektronika
Alicja Pilarczyk (1984)
skrzypaczka, która od wielu lat specjalizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej i łączeniu sztuk muzycznych i performatywnych. Po ukończeniu International Ensemble Modern Academy (IEMA) od 2015 współtworzyła pracownię ”Sztuka w Przestrzeni Publicznej i Muzyka Eksperymentalna”, a od 2017 ”Zespół Muzyki Współczesnej” w Akademii Sztuki w Szczecinie. Jest członkiem i założycielem Concept Store Quartet (skrzypce, saksofon, akordeon, perkusja), z którym w 2019 roku otrzymała Grand Prix i Nagrodę Publiczności na Konkursie Nicati (Berno). Jest gościnną skrzypaczką Ligeti Quartet. Na codzień współpracuje z Ensemble Modern Orchestra, Ensemble Riot, Ensemble Neuverband i Basel Sinfonietta. Występowała jako solistka i kameralistka między innymi na Lucerne Festival, Manifeste, Kursach Muzycznych w Darmstadt, Huddersfield Festival, Warszawska Jesień i wielu innych.
www.alicjapilarczyk.com
skrzypaczka, która od wielu lat specjalizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej i łączeniu sztuk muzycznych i performatywnych. Po ukończeniu International Ensemble Modern Academy (IEMA) od 2015 współtworzyła pracownię ”Sztuka w Przestrzeni Publicznej i Muzyka Eksperymentalna”, a od 2017 ”Zespół Muzyki Współczesnej” w Akademii Sztuki w Szczecinie. Jest członkiem i założycielem Concept Store Quartet (skrzypce, saksofon, akordeon, perkusja), z którym w 2019 roku otrzymała Grand Prix i Nagrodę Publiczności na Konkursie Nicati (Berno). Jest gościnną skrzypaczką Ligeti Quartet. Na codzień współpracuje z Ensemble Modern Orchestra, Ensemble Riot, Ensemble Neuverband i Basel Sinfonietta. Występowała jako solistka i kameralistka między innymi na Lucerne Festival, Manifeste, Kursach Muzycznych w Darmstadt, Huddersfield Festival, Warszawska Jesień i wielu innych.
www.alicjapilarczyk.com
Zrealizowane w ramach Stypendium Twórczego Miasta Szczecin / Szczecin Floating Garden
Przy wsparciu
Austriackie Forum Kultury / Österreichisches Kulturforum Warschau
Wystawa realizowana przy wsparciu ZAiKS.
Nadchodzące wydarzenia
wrzesień
12
festiwale
21st MÓZG FESTIVAL - International Contemporary Music and Visual Arts Festival
Bydgoszcz 15
festiwale
Avant Art Festival 2025 WARSZAWA
Warszawa 16
wystawy
Music Against White Cubes
Poznań 19
festiwale
68. Warszawska Jesień
Warszawa festiwaleOSA Festival 2025
Gdańsk koncertyBye, bye Butterfly - favola in musica
Warszawa 20
koncerty
Istota Rzeczy
Gdańsk