Koncert „Rust of Reverence” i debata „Kultura Białorusi w czasach dyktatury”
Koncert „Rust of Reverence” i debata „Kultura Białorusi w czasach dyktatury”
22 lutego 2025/ Warszawa
Tytuł 𝑹𝒖𝒔𝒕 𝒐𝒇 𝑹𝒆𝒗𝒆𝒓𝒆𝒏𝒄𝒆 (dosłownie „rdza czci” czy też „erozja chwały”) nawiązuje do idei erozji wartości, ich porzucenia i zdewaluowania przez czas, zmienne priorytety i inne okoliczności.
𝑹𝒖𝒔𝒕 𝒐𝒇 𝑹𝒆𝒗𝒆𝒓𝒆𝒏𝒄𝒆 to utwór na zespół, live electronics i wideo.
Utwór osadzony jest głęboko w tradycji kultury białoruskiej – rodzimego kraju kompozytora, Andrieja Evdokimova. W warstwie muzycznej narracyjnej kompozycja odnosi się do bogactwa tej kultury, jednocześnie wskazując na jej kruchość w trudnych realiach społeczno-politycznych. Jest to refleksja nad przetrwaniem kultury i tradycji w świecie, który często zmusza je do ukrywania się lub radykalnej transformacji.
W warstwie elektronicznej wykorzystane zostały oryginalne białoruskie pieśni ludowe i muzyka instrumentalna, poddane intensywnym cyfrowym przekształceniom, zachowującym subtelne echa pierwotnego materiału, nadając mu równocześnie niepokojący, nieludzki charakter. Warstwa wideo wprowadza wizualne odniesienia do tematyki erozji pamięci kulturowej i znaczenia korzeni. Kompozycja składa się z 13 części, trwających około 55 minut.
𝑹𝒖𝒔𝒕 𝒐𝒇 𝑹𝒆𝒗𝒆𝒓𝒆𝒏𝒄𝒆to nie tylko muzyczna opowieść, ale też artystyczna medytacja nad pamięcią, stratą i próbą odnalezienia nowego sensu w zniekształconym dziedzictwie.
Podczas wydarzenia będzie miało miejsce prawykonanie kompozycji Andreja Evdokimova 𝑹𝒖𝒔𝒕 𝒐𝒇 𝑹𝒆𝒗𝒆𝒓𝒆𝒏𝒄𝒆 oraz panel dyskusyjny na temat sytuacji białoruskich artystów. Z udziałem twórców i twórczyń z Białorusi oraz Wojtka Zrałka-Kossakowskiego z Krytyki Politycznej podczas panelu „Kultura Białorusi w czasach dyktatury” będziemy rozmawiać o sytuacji białoruskiej kultury w ostatnich latach, prowadzonej przez białoruskie władze polityce jej deformowania i wykorzystania do celów propagandowych i wpływie autorytarnych reżimów na kulturę.
Program:
Andriej Evdokimov 𝑹𝒖𝒔𝒕 𝒐𝒇 𝑹𝒆𝒗𝒆𝒓𝒆𝒏𝒄𝒆 *
*prawykonanie
Wystąpią:
Ania Karpowicz – flet
Gabriela Graboń – altówka*
Dominik Płociński – wiolonczela
Andriej Evdokimov – live electronics
Palina Kamarowa – wideo
Adam Eljasiński – klarnet
*Akademia Pro
Data: 22 lutego 2025
Miejsce: Hashtag Lab
FB: >>>
Nadchodzące wydarzenia
kwiecień
SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA: INTERAKCJE #3_2025
KrakówMartyna Poznańska | Czarny Pokój | 4.04.2025
GdańskFUTUROFONIA: prawykonania
Gdańsk koncertyFuturofonia: prawykonania | Elektroakustyka, sound art i dzwiękowy performans
Gdańsk koncertyWIELKA IMPROWIZACJA: Macio Moretti
GdańskMiędzy zmysłami a afektami: współczesny sound design w kinie | Klub Czytelniczy Sound Studies
Warszawa koncertyCornell/Dickaty/Dąbrowski/Zagajewska
Warszawa