Wydarzenie minęło
Wydarzenia

Kwartesencja w S1: Nowa Warszawa

Data
niedziela, 17 czerwca 2018

Godz.
00:20 – 21:30

Miejsce
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
ul. J. Kaczmarskiego 59 (dawna Modzelewskiego)

Stanisława Celińska, Bartek Wąsik, Royal String Quartet

„Nowa Warszawa”
Te piosenki znają niemal wszyscy, nawet jeśli nie mieszkają w stolicy. Od Warszawy z przedwojennych szlagierów, przez opisaną w późniejszych przebojach Czesława Niemena i T.Love, po miasto wyobrażone w kompozycji Davida Bowiego – utwory w opracowaniach Bartka Wąsika podbiły serca publiczności po premierze płyty i recitalu w Studiu koncertowym im. Lutosławskiego (2012). Nowa Warszawa otrzymała nagrodę kulturalną „Wdecha”, przyznawaną przez stołeczne wydanie „Gazety Wyborczej” – w kategorii „wydarzenie roku”, czytelnicy uhonorowali też Stanisławę Celińską. Bartek Wąsik nagrodzony został „Gwarancją kultury” TVP Kultura za wyrafinowane aranżacje tych utworów, które wzruszają i zachwycają połączeniem wielu estetyk: chopinowskiego romantyzmu, dwudziestowiecznego minimalizmu, współczesnego kwartetu smyczkowego, piosenki aktorskiej – są różnorodne jak Warszawa.

WSTĘP WOLNY

STANISŁAWA CELIŃSKA
Jedna z największych polskich osobowości aktorskich. W 1969 roku ukończyła PWST w Warszawie pod kierunkiem Ryszardy Hanin. Przez lata kariery związana była niemal wyłącznie z warszawskimi teatrami: Współczesnym, Na Woli, Ateneum, Nowym, Dramatycznym, Rozmaitości, Studio, Kwadrat i Współczesnym. Występowała w spektaklach Erwina Axera, Tadeusza Łomnickiego, Zygmunta Hübnera, Krzysztofa Warlikowskiego. Jest również cenioną aktorką filmową. Wystąpiła w filmach Andrzeja Wajdy, Jerzego Antczaka, Jerzego Stuhra, Juliusza Machulskiego, Krzysztofa Zanussiego, Stanisława Barei, Janusza Majewskiego, Wojciecha Marczewskiego, Piotra Szulkina, Barbary Sass, Kazimierza Kutza. Jest laureatką wielu nagród za wybitne role aktorskie, została także odznaczona Srebrnym Krzyżem Zasługi. Ogromną popularnością cieszą się jej recitale z utworami z płyt Nowa Warszawa, Atramentowa… oraz Atramentowa. Suplement.

BARTEK WĄSIK
Pianista, kompozytor i aranżer, laureat wielu międzynarodowych konkursów, nagród fonograficznych oraz Paszportu „Polityki” 2014. Jest współzałożycielem i członkiem Lutosławski Piano Duo oraz kwartetu Kwadrofonik. Występował m.in. w Carnegie Hall, Chicago Symphony Hall i w Filharmonii Berlińskiej, gdzie z Kwadrofonikiem wykonał autorską aranżację Święta wiosny Igora Strawińskiego na dwa fortepiany i perkusję. Autor uhonorowanego Gwarancją Kultury projektu Nowa Warszawa, czyli 12 na nowo zaaranżowanych piosenek o Warszawie (wraz ze Stanisławą Celińską i z Royal String Quartet), oraz – ostatnio – Kocham, Lublin, Szanuję – muzyki do własnej filmowej impresji na temat swego rodzinnego miasta.

O jubileuszu 20-lecia RSQ:

20 lat, kilkanaście płyt nagradzanych Fryderykami i wychwalanych przez krytykę. Wierna publiczność, koncerty na wszystkich kontynentach. W czerwcu u siebie, w Warszawie, Royal String Quartet zaprasza na jubileuszową Kwartesencję (1.06-9.07.2018).

Trudno uwierzyć, że grają już tyle lat, kiedy obcuje się z ich żywiołowością, pomysłowością artystyczną, skłonnością do poszukiwań i otwartością na nowe wyzwania. Royal String Quartet zalicza się do światowej czołówki – świadczą o tym choćby nazwy sal koncertowych, w których występuje: amsterdamska Concertgebouw, Palais des Beaux-Arts w Brukseli, wiedeński i berliński Konzerthaus, londyńska Wigmore Hall czy Beijing Concert Hall w Pekinie. Tam grają najlepsi. W Polsce to Filharmonia Narodowa, Studio koncertowe im. W. Lutosławskiego czy NOSPR w Katowicach. Zespół nie zamyka się w jednej stylistyce: od lat święcą triumfy ich wspólne występy z Kayah. Wyrafinowana muzyka popularna, piosenka aktorska, a nawet jazz – w swoich ambitnych artystycznie przedsięwzięciach Royal String Quartet nie uznaje granic gatunków.

Na początku kariery specjalizowali się w muzyce złotej epoki kwartetu smyczkowego. Haydn, Mozart, Beethoven – te trzy nazwiska firmują repertuar pierwszej płyty zespołu (wyd. DUX), nominowanej w 2002 roku do nagrody Fryderyka. Precyzja techniczna, klarowność muzycznej formy i nienaganny styl to podstawy, na których muzycy Royal String Quartet zbudowali swoją późniejszą karierę. Te cechy ich gry zaowocowały także nagrodami na międzynarodowych konkursach, m.in. na prestiżowym konkursie w kanadyjskim Banff.

W budowaniu marki zespołu ważną rolę odegrał udział w dwuletnim programie koncertowo-nagraniowym BBC New Generation Artists, który zapewnił polskim muzykom rozpoznawalność na Wyspach Brytyjskich. W 2004 roku artyści zagrali nawet przed królową Elżbietą II, a trzy lata później otrzymali nominację do prestiżowej nagrody Royal Philharmonic Society! Słowo „Royal” w nazwie zespołu, które podobno było dość przypadkowym wyborem, zyskało wówczas nowe znaczenie…

Od początku swojej kariery RSQ grał i nagrywał polską muzykę. Kiedy zespół podbijał Zjednoczone Królestwo, światowa publiczność właśnie zaczęła odkrywać, że z Polski pochodził nie tylko Chopin. Dzięki temu kwartet szybko stał się jednym z czołowych ambasadorów naszej kultury. Potwierdziły to dostępne na całym świecie płyty, wydawane przez renomowaną brytyjską wytwórnię Hyperion, na których muzycy nagrali kwartety Szymanowskiego, Różyckiego, Góreckiego, Pendereckiego, Lutosławskiego, a także utwory Szymańskiego oraz Mykietyna.

Z biegiem lat muzyków Royal String Quartet coraz bardziej pociągała muzyka współczesna, tworzona teraz, aktualna. Młode pokolenie awangardowych kompozytorów wiele zawdzięcza muzykom kwartetu, którzy głęboko angażują się w pracę nad nowymi utworami, uczą się niekonwencjonalnych technik i podejmują niecodziennych zadań (także aktorskich!). Ta działalność zaowocowała m.in. wydaniem DVD Liminal Studies z audiowizualnymi utworami Wojtka Blecharza i CD Umbrae z kwartetami Andrzeja Kwiecińskiego (Bôłt Records). Ostatnio Brytyjczycy powierzyli Royal String Quartet nagranie utworów swojego klasyka współczesności, Jamesa MacMillana (wydanie płyty przez Hyperion planowane jest na początek sierpnia 2018).

Royal String Quartet szybko udowodnił, że potrafi spełniać się w różnych gatunkach muzycznych. Zaczęło się od tang Piazzolli zarejestrowanych z akordeonistą Klaudiuszem Baranem (Sony Classical 2003), za który muzycy otrzymali swojego pierwszego Fryderyka. Potem były jazzowe opracowania muzyki Grażyny Bacewicz (Polskie Radio 2009), nagrane z pianistą Krzysztofem Herdzinem, a zaraz później album nagrany z Kayah (Kayax/Agora 2010), który zyskał status Złotej Płyty. Wreszcie przedsięwzięcie teatralne: Nowa Warszawa – recital piosenek o stolicy w wyrafinowanych opracowaniach Bartka Wąsika, śpiewanych przez Stanisławę Celińską (Nowy Teatr 2012).

Dwa Fryderyki i sześć nominacji do tej nagrody, 17 płyt, do tego 13 festiwali Kwartesencja, opartych na idei wspólnego muzykowania z przyjaciółmi. Koncerty RSQ odbywają się zawsze w nieformalnej atmosferze, nie są długie, ale zawsze ułożone ze smakiem. W tym roku zaproszenie przyjęli m.in. wybitni wiolonczeliści Andrzej Bauer (1.06) i Marcin Zdunik (26.06), charyzmatyczna, wszechstronna wokalistka Barbara Kinga Majewska (14.06), młody, zdolny altowiolista Paweł Czarny (26.06), znakomity pianista i kompozytor Bartek Wąsik (17.06) oraz oczywiście Stanisława Celińska (17.06) i Kayah (9.07). 20 lat Royal String Quartet – zapraszamy do wspólnego świętowania!

www.kwartesencja.com

(fot. Kuba Dąbrowski)