Wydarzenie minęło
Wydarzenia

Moja Muzyka #79: Maciej Straburzyński

Data
wtorek, 18 lutego 2020

Godz.
20:00 – 23:00

Miejsce
CK Zamek
Poznań

CZĘŚĆ I Mgnienia

Impulsem dla powstania kolaży muzycznych Mgnienia były rozważania zawarte w książce Rozmowy o śmierci i umieraniu (On Death and Dying) Elisabeth Kübler-Ross oraz jej słynna teoria stadiów żałoby. Szok, zaprzeczenie, gniew, targowanie się, depresja i akceptacja tworzą formalny szkielet kolaży. Integralnym składnikiem Mgnień jest taniec, jako że utwór tworzony był z myślą o wykonaniu scenicznym. Temat przewodni – czas i bezczasowość – obecne są w zapętleniach i cofaniu ścieżek, w ich zagęszczaniu i rozrzedzaniu. Ponadto uważny słuchacz odnajdzie tu krótkie, przesiąknięte melancholią cytaty z klasyki XIX i XX wieku.

muzyka – Maciej Straburzyński

choreografia i taniec – uczniowie Szkoły Baletowej im. Olgi Sławskiej-Lipczyńskiej / opieka artystyczna Agata Ambrozińska; zespół YATEY / opieka artystyczna Kornelia Kowalska oraz Weronika Cegielska

CZĘŚĆ II Z ponad – wiersze Juliana Przybosia w opracowaniu graficznym Władysława Strzemińskiego

Projekt wydania wierszy Przybosia w druku funkcjonalnym, służebnym wobec tekstu, wyszedł od Strzemińskiego. Tomik ukazał się w 1930 r. – dołączano do niego komunikat z programem artystów: «„a.r.” łączy współpracą plastykę z poezją. Stawia zagadnienia nowej sztuki w jej całej rozciągłości, zamiast dotychczasowego nowatorstwa w jednej jakiekolwiek dziedzinie sztuki i jednoczesnej kompromisowości i ignorancji w drugiej». Pierwodruk Z ponad stanowi niewątpliwie jedno z najoryginalniejszych osiągnięć w dziejach książki polskiej.

Projekcji ponownie przetworzonych graficznie wierszy towarzyszyć będą kolaże muzyczne Macieja Straburzyńskiego oraz elektroniczne i instrumentalne improwizacje zaproszonych gości:

poznańska scena eksperymentalna: Ostap Mańko, Witold Oleszak, Dawid Dąbrowski, Hubert Karmiński, Michała Joniec;

studenci Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego: Magdalena Chlebowska, Wiktoria Różycka, Joanna Wilczyńska – kompozycja, Marcin Haremza – perkusja, Luo Jiacheng i Lindsay Ward – fortepian; opieka artystyczna: dr hab. Katarzyna Taborowska–Kaszuba i dr Alina Kubik