Muzyka bez poklasku – Ernst Kovacic / Mikrotonalność
MIKROTONALNOŚĆ MAKSYMALNA.
SINFONIETTA CRACOVIA I ERNST KOVACIC W RAMACH „MUZYKI BEZ POKLASKU”
Czym są tajemnicze mikrotony? Dlaczego muzyka mikrotonowa tak bardzo różni się od tej, do której przywykliśmy jako słuchacze europejskiej muzyki klasycznej? Odpowiedzi na te pytania szukać będziemy wspólnie z Sinfoniettą Cracovią już 16 marca, w trakcie kolejnej odsłony cyklu Muzyka bez poklasku w Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK.
„Muzyka bez poklasku” to wyjątkowy cykl koncertów, w ramach którego Sinfonietta Cracovia prezentuje krakowskim słuchaczom najbardziej oryginalne, XX-wieczne języki muzycznego wyrazu. 13 marca zespół Jurka Dybała wystąpi pod batutą znakomitego dyrygenta Ernsta Kovacica – z którym cztery lata temu inaugurował nowatorski, ale posiadający już dziś rzesze wiernych fanów cyklu.
Każdy z koncertów cyklu to szansa spotkania z muzyką wymagającą, pobudzającą wyobraźnię i skłaniającą do refleksji – mówi Jurek Dybał, dyrektor Sinfonietty Cracovii. Muzyka mikrotonowa znacznie różni się od tej, do której przywykliśmy, ale jestem przekonany, że podbije serca naszych słuchaczy – dodaje Dybał.
Kompozycje mikrotonalne zdecydowanie różnią się od tych powstałych przy wykorzystaniu dobrze nam znanego, równomiernie temperowanego systemu: są bowiem oparte na interwałach muzycznych mniejszych od półtonu. W europejskiej muzyce nowożytnej mikrotony pojawiły się dopiero za sprawą kompozycji modernistów i twórców awangardowych – warto jednak wspomnieć, że to właśnie zapomniana, nierównomierna temperacja była charakterystyczną cechą kultury muzycznej starożytnych Indii, Chin, krajów arabskich i Grecji. Nie bez powodu koncert rozpoczną zatem prekursorskie, eksperymentalne utwory XX-wiecznych kompozytorów greckich: brawurowe i dynamiczne „10 szkiców” na orkiestrę smyczkową Nikosa Skalkottasa oraz dramatyczne „Syrmos” na 18 instrumentów smyczkowych, w którym da się odczuć matematyczną precyzję i przestrzenną wyobraźnię kompozytora i architekta Iannisa Xenakisa.
Surowa przestrzeń Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK zobowiązuje także do sięgnięcia po dzieła muzyki najnowszej. Oszczędne i poruszające „antichesis” na 14 smyczków Beata Furrera – austriackiego twórcy znanego m.in. za sprawą wyjątkowych muzycznych kooperacji z gościem Sinfonietty, Ernstem Kovacicem – z pewnością doskonale wybrzmi w muzealnym white cube. Wieczór zwieńczy zaś wyjątkowa niespodzianka: polska premiera powstałego w 2012 roku „L’ideale lucente e le pagine rubate” na smyczki Salvatore Sciarrino – jednego z najznakomitszych i najczęściej nagradzanych włoskich kompozytorów współczesnych.
Zgodnie z zasadami, którymi rządzi się cykl „Muzyka bez poklasku” słuchacze i słuchaczki będą proszeni o powstrzymanie się od oklasków zarówno w trakcie koncertu, jak i po jego zakończeniu. Dotychczas udawało się zrealizować ten nietypowy postulat – czy uda się również i tym razem?
16.03.2019, godz. 19.00
MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie / Museum of Contemporary Art
BILETY: Ticketmaster Polska, Eventim.pl, InfoKraków – Sieć Informacji Miejskiej w Krakowie
WYKONAWCY:
Ernst Kovacic – dyrygent
Sinfonietta Cracovia
Program:
Nikos Skalkottas – „10 szkiców” na smyczki
Beat Furrer – „antichesis” na 14 smyczków
Jannis Xenakis – „Skyrmos” na 18 smyczków
Salvatore Sciarrino – „’L’ideale lucente e le pagine rubate” na smyczki
Nadchodzące wydarzenia
listopad
AEROPLAN #106 / Kwapisiński + Sember oraz Wojaczek solo
Wrocław koncertyRafał Łuc - koncert w Centrum Sztuki WRO
WrocławEUFONIE 2024 - Przełom. Jubileusz Pawła Szymańskiego
Warszawagrudzień
Krzysztof Cybulski THANK YOU FOR YOUR FEEDBACK
Warszawacrys cole, Michał Sember, Dawno temu - koncert w ramach projektu "Otwieramy się"
WarszawaSIMON STEEN-ANRERSEN – SPOTKANIE Z KOMPOZYTOREM | 84. MUSICA MODERNA
Łódź spotkaniaSpotkanie autorskie z Moniką Pasiecznik/ Od prezentowania dzieł do tworzenia krytycznej wiedzy
Warszawa