Neoklasycyzm – Otwórz Uszy, Tu i Teraz #18
Początek XX wieku w muzyce zdominowała twórczość neoromantyczna. Monumentalne pod względem obsady, rozmiarów i ciężaru emocjonalnego utwory Antona Brucknera, Gustawa Mahlera i Ryszarda Straussa po dziś dzień rzutują na to, jak postrzega się muzykę „poważną”…
Opozycję wobec tych tendencji ustanawiały kierunki takie jak impresjonizm, ekspresjonizm, czy też awangarda wiedeńska z Arnoldem Schönbergiem na czele. W latach dwudziestych uwydatnił się natomiast nurt, który z jednej strony czerpał pełnymi garściami z tradycji epok minionych, z drugiej zaś nie stronił od osiągnięć najnowszych technik kompozytorskich – lecz wykorzystywał je po swojemu, w sposób bardziej komunikatywny i przystępniejszy niż to miało miejsce w działaniach awangardzistów.
Mowa o neoklasycyzmie, szczególnie popularnym we Francji, Polsce i Związku Radzieckim za sprawą działalności pedagogicznej Nadii Boulanger. Obecny w tej muzyce idiom /sérénité/, czyli pogody ducha, funkcjonował też w literaturze (choćby w pisarstwie francuskiego noblisty Romaina Rollanda) oraz w architekturze. Po II wojnie światowej estetyka neoklasyczna okazała się swoistym panaceum: lekarstwem na wojenne traumy i równocześnie sposobem na poradzenie sobie z ograniczeniami socrealizmu.
Podczas październikowego spotkania z cyklu „Otwórz Uszy, Tu i Teraz. Nowa Huta 2019” muzycy zespołu Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble przybliżą słuchaczom kierunek neoklasyczny w muzyce – a przy tym pokażą, że najbardziej (neo)klasyczną dzielnicą Krakowa jest właśnie Nowa Huta.
Ośrodek Kultury im. C. K. Norwida – os. Górali 5
poniedziałek 21 października, 18:00 – wstęp wolny
OTWÓRZ USZY, TU I TERAZ – to cykl spotkań edukacyjnych przy muzyce współczesnej. Raz w miesiącu Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble zaprasza do nowohuckiego Ośrodka Kultury im. C. K. Norwida, gdzie opowiada o najważniejszych nurtach i najciekawszych zjawiskach muzycznych XX i XXI wieku. Projekt jest współfinansowany ze środków Gminy Miejskiej Kraków.
Wcześniej w cyklu
#17: Witold Lutosławski
#16: muzyka industrialna
#15: socrealizm w muzyce, muzyka w socrealizmie
#14: muzyka postinternetowa
#13: muzyka w ciszy, cisza w muzyce
#12: nowe ścieżki dźwięków
#11: ile teatru w muzyce?
#10: muzyka Północy
#9: muzyka po imperium
#8: muzyka improwizowana
#7: muzyka konkretna
#6: polski postmodernizm
#5: minimalizm
#4: Salvatore Sciarrino
#3: Helmut Lachenmann
#2: Luciano Berio
#1: George Crumb
SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA CONTEMPORARY ENSEMBLE
Założona w 2014 roku w Krakowie, gdzie ma swoją siedzibę do dziś, Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble prezentuje klasykę muzyki współczesnej na licznych scenach w mieście i kraju oraz wykonuje najciekawsze dzieła rodzimej muzyki nowej poza granicami Polski. Do czynnego udziału i koncertowania w ramach takich wydarzeń jak Letnie Kursy Muzyki Nowej w Darmstadt, kursy mistrzowskie z ensemble recherche we Freiburgu, Warszawska Jesień czy Sacrum Profanum dochodzi działalność edukacyjna zespołu na polu muzyki najnowszej, a także improwizacja i udźwiękawianie projekcji filmów niemych.
Nadchodzące wydarzenia
grudzień
Krzysztof Cybulski THANK YOU FOR YOUR FEEDBACK
Warszawa wystawyUnikalne dźwięki miasta – premiera (2.12) instalacji artystycznej POLE SIŁOWE (3-20.12)
ŁódźPostniemiecka muzyka niemiecka | koncert zespołu Kompopolex
ASP we Wrocławiu"Morze do słuchania" | premiera nowego numeru Czasu Kultury w NCK
Gdańsk𝗘𝗡𝗦𝗘𝗠𝗕𝗟𝗘 𝗞𝗢𝗠𝗣𝗢𝗣𝗢𝗟𝗘𝗫 | koncert i spotkanie | 84. Musica Moderna
Łódź koncertyĆWICZENIA MUZYCZNE | Improwizacja
Wrocław koncertyZygmunt Krauze – Koncert promocyjny płyty KONTEKSTY
Łódź