Otwórz Uszy, Tu i Teraz #11: Ile teatru w muzyce?
otwórz uszy, tu i teraz #11: Ile teatru w muzyce?
o tym jak instrumentalista staje się performerem
Związki muzyki z teatrem sięgają swą historią czasów antycznej Grecji. Najbardziej oczywistym tego owocem jest opera; innym polem owego współdziałania, jakie nasuwa się na myśl, jest muzyka teatralna – dźwiękowa ilustracja spektaklu, uwydatniająca jego ładunek emocjonalny, często będąca elementem nie mniej ważnym od gry aktorskiej i scenografii.
W XX wieku twórcy zaczęli dostrzegać, z jednej strony, dźwiękowy aspekt działań performatywnych – i z drugiej, pozadźwiękowe elementy wykonania utworu muzycznego. Zrodził się kierunek łączący te dwie dziedziny w nową, spójną jakość, czyli teatr instrumentalny – nazywany też teatrem muzycznym – posługujący się środkami charakterystycznymi dla performansu i happeningu. Do jego pionierów zaliczają się znaczący kompozytorzy, tacy jak John Cage, Mauricio Kagel czy Karlheinz Stockhausen – a w Polsce między innymi Bogusław Schaeffer, kompozytor od dawna związany z Krakowem, który obchodzi w tym roku 90. urodziny.
Coraz silniejsze zacieśnianie związków pomiędzy muzyką a sztukami performatywnymi doprowadziło do powstania wielu nowych kierunków, na dobrą sprawę niedających się jednoznacznie sklasyfikować w myśl tradycyjnych podziałów, rozróżniających teatr, taniec, sztuki wizualne i muzykę. Podczas najbliższego spotkania z cyklu „otwórz uszy, tu i teraz” postaramy się odpowiedzieć na pytanie o to, czym właściwie jest – a czym nie jest – teatr instrumentalny, i co odróżnia go od performansu i happeningu.
Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble:
Martyna Zakrzewska, Aleksander Wnuk, Jakub Gucik
Ośrodek Kultury im. C. K. Norwida – os. Górali 5
poniedziałek 28 stycznia, 18:00 – wstęp wolny
OTWÓRZ USZY, TU I TERAZ – to cykl spotkań edukacyjnych przy muzyce współczesnej. Raz w miesiącu Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble zaprasza do nowohuckiego Ośrodka Kultury im. C. K. Norwida, gdzie opowiada o najważniejszych nurtach i najciekawszych zjawiskach muzycznych XX i XXI wieku.
Wcześniej w cyklu
#10: muzyka Północy
#9: muzyka po imperium
#8: muzyka improwizowana
#7: muzyka konkretna
#6: polski postmodernizm
#5: minimalizm
#4: Salvatore Sciarrino
#3: Helmut Lachenmann
#2: Luciano Berio
#1: George Crumb
W kolejnych miesiącach
#12: nowe ścieżki dźwięków
o współczesnej muzyce filmowej
Nadchodzące wydarzenia
listopad
AEROPLAN #106 / Kwapisiński + Sember oraz Wojaczek solo
Wrocław koncertyRafał Łuc - koncert w Centrum Sztuki WRO
WrocławEUFONIE 2024 - Przełom. Jubileusz Pawła Szymańskiego
Warszawagrudzień
Krzysztof Cybulski THANK YOU FOR YOUR FEEDBACK
Warszawacrys cole, Michał Sember, Dawno temu - koncert w ramach projektu "Otwieramy się"
WarszawaSIMON STEEN-ANRERSEN – SPOTKANIE Z KOMPOZYTOREM | 84. MUSICA MODERNA
Łódź spotkaniaSpotkanie autorskie z Moniką Pasiecznik/ Od prezentowania dzieł do tworzenia krytycznej wiedzy
Warszawa