Wydarzenie minęło
Wydarzenia

Our Hospitality – Pękala/Kordylasińska-Pękala

Data
czwartek, 7 listopada 2019

Godz.
20:00 – 22:00

Miejsce
FINA
Wałbrzyska 3/5

Wirtuozi wszelkich instrumentów perkusyjnych, Miłosz Pękala i Magdalena Kordylasińka-Pękala, grają do pełnometrażowego arcydzieła Bustera Keatona.

„Rozkosze gościnności”, reż. Buster Keaton, John Blystone, USA, 1923, 74′

Pierwsze pełnometrażowe arcydzieło Bustera Keatona, popis jego fantazji twórczej i precyzji wykonania to znakomita komedia, inspirowana słynnym konfliktem Hatfieldów i McCoyów z drugiej połowy XIX wieku, charakteryzująca się doskonałą konstrukcją dramaturgiczną, świetnym montażem nadającym płynność narracji, pięknymi plenerami i dużą dawką komizmu, choć w przeciwieństwie do wielu innych filmów gatunku, tutaj gagi służą fabule. Zgodnie z intencją Keatona, chcącego udowodnić, że komedia bywa czymś więcej niż błazenadą, realizowała zasadę „uczyć bawiąc”: poważny temat przemocy potraktowany żartobliwie obnażył jej absurdalność i nadał obrazowi uniwersalnego wymiaru. Keaton, który po raz pierwszy otrzymał dużą swobodę twórczą, cofnął tę historię do lat 30. XIX wieku, co pozwoliło zrekonstruować realia epoki – w tym parowóz zwany Rakietą Stephensona (komik był wielbicielem kolei) – i uczynić z nich dodatkowe źródło komizmu (vide bicykl Williego). Aktor tradycyjnie sam wykonywał wszystkie akrobacje, czego w finałowej sekwencji nad rzeką, gdy pękła lina, omal nie przypłacił życiem. Na planie spotkali się przedstawiciele trzech pokoleń Keatonów: ojciec komika Joe, Buster i jego synek Buster Jr. Żona artysty, Natalie Talmadge, dla której rola Virginii pozostała jedyną główną, była wtedy w drugiej ciąży.

Miłosz Pękala i Magdalena Kordylasińska-Pękala to wirtuozi marimby i wibrafonu oraz wszelkich innych instrumentów perkusyjnych. Można się o tym przekonać, słuchając solowej płyty Miłosza Pękali „Monoperkusja” (2018) lub ich wspólnych nagrań w ramach duetu Pękala Kordylasińska Pękala oraz kwartetu Kwadrofonik. Muzycy nagrali wspólnie dwa albumy: „Utwory na perkusję i urządzenia elektroakustyczne” (2016) oraz „Modular” (2018). Pękala i Kordylasińska-Pękala specjalizują się w muzyce XX i XXI wieku, ze szczególnym uwzględnieniem minimal music i muzyki elektroakustycznej. Artyści mają na koncie dziesiątki prawykonań oraz współpracę z takimi muzykami jak Adam Strug, Artur Rojek, Felix Kubin, Barbara Kinga Majewska czy zespół Mitch Mitch. Podczas festiwalu zaprezentują autorską muzykę do filmu.

WSTĘP

Do wstępu upoważniają bezpłatne wejściówki, które będziemy wydawać od 19:30. Liczba miejsc jest ograniczona. Jedna osoba może odebrać maksymalnie 2 wejściówki.

W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości – prosimy o kontakt z Biurem Obsługi Gości pod adresem bog@fina.gov.pl lub numerem tel.: 22 380 49 95 (od pon. do pt. w godzinach 9–17).