SANATORIUM OF SOUND 10 – WIOSNA
SANATORIUM OF SOUND 10 – WIOSNA
22-24 marca 2024/ Sokołowsko
Oto dziesiąty rok istnienia festiwalu Sanatorium of Sound. Nadchodzącą edycję prezentujemy pod hasłem Czas. Rytm.
Czas. Rytm. Czas. Rytm.
Czas. Rytm Rytm Rytm. Czas. Rytm Rytm Rytm.
Przez wszystkie te lata staraliśmy się prezentować program bogaty w eksperymentalne działania artystyczne, które ponownie osnute będą wokół problematyki czasu. Tym razem skoncentrujemy się na tym, co porządkuje czas w muzyce – rytmie. Porządkuje, podporządkowuje, a czasem również zaskakuje, dezorientuje.
Rytm postrzegamy też jako jedno z fundamentalnych pojęć, pozwalających opisywać współczesną kulturę. Samo słowo „rytm” pochodzi od greckiego rhythmos (ῥυθμός), który oznacza skoordynowany ruch, a zarazem ma związek z czasownikiem rhein (ῥέω) – „płynąć”, „poruszać się”. Etymologicznie odnosi się zatem do zorganizowanego, powtarzającego się ruchu. W teorii muzyki rytm dźwięków nadaje kompozycji sens i porządek. Ale odgrywa też kluczową rolę w budowaniu wspólnoty i przekazywaniu wartości kulturowych. Definiowany szerzej, wciąż jako siła porządkująca, wpływa zarówno na funkcjonowanie pojedynczych bytów, jak i na strukturę całych społeczeństw. Aktualnie rytm zdaje się być pojęciem poddawanym intensywnym eksploracjom i innowacjom, zwłaszcza w kontekście zmian socjokulturowych i dynamicznego rozwoju technologii, co widać chociażby na przykładzie algorytmów komputerowych, procesów przetwarzania i analizy danych czy uczenia maszynowego, które opierają się właśnie na rytmie cykli obliczeniowych.
Jednocześnie rytm pozostaje skutecznym narzędziem pozwalającym na nowo określić własną cielesność, a także nauczyć się uważnego obserwowania i przyjmowania zmian zachodzących w ponowoczesnym świecie. Henri Lefebvre pisał, że należy wsłuchać się w swoje ciało, aby móc rozpoznać różnego rodzaju rytmy nas otaczające. Podobnych praktyk uczyła Pauline Oliveros. To ciało służy za metronom.
Czas. Rytm Rytm Rytm Rytm. Czas Rytm Rytm Rytm Rytm.
Podczas wiosennej odsłony Festiwalu Sanatorium Dźwięku odkryjemy nowe, zaskakujące rytmy wypowiedzi muzycznej. Czasem będą one stanowcze i namacalne (Rafał Ryterski) lub mechaniczne (Mariam Gviniashvili), czasem ledwo wyczuwalne, podskórne (Giuseppe Ielasi) lub rozmarzone (Peder Niilas Tårnesvik). Innym razem improwizowane, jakby rozsypane (Krzysztof Cybulski) lub właśnie tą jakością hipnotyzujące (Judith Hamann). Sprawdzimy co stanie się z metrum, gdy zestawimy ze sobą dwa rytmy (Nora Klungresæter i Susanne Xin). Muzyka w rytmie przez wizualność podyktowanym (Gerard Lebik plays Wacław Szpakowski, wykonanie Treatise Corneliusa Cardew przez Sanatorium of Sound Ensemble: Hamann, Ielasi, Lebik). Nie zapomnimy też o ruchu ciała, przez które przepływa rytm (DJ sety: Karolinda, monster, Ziúr).
Czas. Rytm.
PROGRAM: https://sanatoriumofsound.com/edi…/sanatorium-of-sound-10/
22 MARCA
KINO ZDROWIE
19:00 Mariam Gviniashvili A/V 20:00 Rafał Ryterski
21:00 Peder Niilas Tårnesvik
KINO FOYER
22:00 KAROLINDA (DJ set)
23 MARCA
SANATORIUM DR BREHMERA
10:00-18:00 INSTALACJE DŹWIĘKOWE
Krzysztof Cybulski – Acoustic Additive Synthesizer,
Gerard Lebik plays Wacław Szpakowski (1883–1973) – Rhythmic Lines Vol 2
13:00 Krzysztof Cybulski
PARK ZDROJOWY
15:00 Nora Klungresæter/Susanne Xin
KINO ZDROWIE
18:45 Otwarcie wieczoru: Zuzanna Fogtt, Gerard Lebik 19:00 Giuseppe Ielasi
20:00 Judith Hamann
21:00 Ziúr
KINO FOYER 22:00 MONSTER (DJ set)
24 MARCA
KINO ZDROWIE
13:00 Sanatorium of Sound Ensemble plays Treatise by Cornelius Cardew (Judith Hamann, Giuseppe Ielasi, Gerard Lebik)
EN
In Situ Contemporary Art Foundation, Zuzanna Fogtt and Gerard Lebik would like to invite you to the 10th edition of the Sanatorium of Sound Festival in Sokołowsko, Poland. Celebrating the anniversary is an occasion for surprises. The upcoming edition is presented under the theme Time. Rhythm. and it will take place on 22-24 March 2024. The events will take place as part of HILO – Norwegian-Polish Platform for New Music Development – a platform for collaborations between Polish and Norwegian artists, musicians, curators, educators and organisers working in the field of new music in the broadest sense.
Time. Rhythm. Time. Rhythm.
Time. Rhythm Rhythm. Time. Rhythm Rhythm.
All these years, we have tried to present a programme rich in experimental artistic activities, which will once again revolve around the issue of time. This edition, we will focus on the organisation of time in music–rhythm. It orders, subjugates, and sometimes also surprises, confuses.
During this year’s Sanatorium of Sound Festival, we will discover new and surprising rhythms of musical expression. Sometimes they will be bold and tangible (Rafał Ryterski) or mechanical (Mariam Gviniashvili), sometimes barely perceptible, subcutaneous (Giuseppe Ielasi) or dreamy (Peder Niilas Tårnesvik). At other times improvised, as if scattered (Krzysztof Cybulski) or hypnotising with the same quality (Judith Hamann). We will see what happens to the metre when two rhythms are juxtaposed (Nora Klungresæter and Susanne Xin). The music will also pulsate in the rhythm dictated by the visuality (Gerard Lebik plays Wacław Szpakowski, Sanatorium of Sound Ensemble plays „Treatise” by Cornelius Cardew: Hamann, Ielasi, Lebik). Finally, we won’t forget the movement of the body through which the rhythm flows (DJ sets: Karolinda, monster, Ziúr).
Time. Rhythm.
We also see rhythm as one of the fundamental concepts to describe contemporary culture. The word 'rhythm’ itself comes from the Greek rhythmos (ῥυθμός), which means coordinated movement, and is also related to the verb rhein (ῥέω)–’to flow’, 'to move’. Etymologically, therefore, it refers to an organised, repetitive movement. In music theory, the rhythm of sounds gives meaning and order to a composition. But it also plays a key role in community building and the transmission of cultural values. Defined more broadly, still as an organising force, it affects both the functioning of individual entities and the structure of whole societies. At present, rhythm seems to be a concept undergoing intensive exploration and innovation, especially in the context of socio-cultural changes and the dynamic development of technology, as can be seen, for example, in computer algorithms, data processing and analysis processes or machine learning, which are based precisely on the rhythm of computational cycles.
At the same time, rhythm remains an effective tool for redefining one’s own corporeality and learning to carefully observe and embrace the changes taking place in the postmodern world. Henri Lefebvre wrote that one should listen to one’s body in order to be able to recognise the different kinds of rhythms surrounding us. Pauline Oliveros taught a similar practice. It is the body that serves as a metronome.
Time. Rhythm Rhythm Rhythm. Time Rhythm Rhythm Rhythm.
The project 'HILO – Norwegian-Polish Platform for new Music Development’ was co-financed by the European Economic Area Financial Mechanism (EEA) 2014-2021 and the state budget.
Data: 22-24 marca
Miejsce: Sokołowsko Laboratorium Kultury
FB: >>>
Bilety dostępne na stronie goingapp.pl >>>