Scena dźwiękowa / SURVIVAL 16. Przegląd Sztuki
SCENA DŹWIĘKOWA
SURVIVAL 16. Przegląd Sztuki
22–26.06.2018 / pałac Wallenberg-Pachalych
Kurator sekcji: Daniel Brożek
Działania Sceny Dźwiękowej będą poruszały zagadnienia postaw twórczych i badawczych poszukujących alternatyw wobec wzorców i schematów systemów kapitałowych. Pojęcie “Polityki słyszenia” zdefiniowali w 1947 roku filozof Theodor W. Adorno i kompozytor Hans Eisler w książce “Komponowanie dla filmu” – odnosząc funkcje muzyki filmowej do funkcjonowania “muzyki w warunkach konsumpcji kulturowej poddanej kontroli przemysłu”, postulowali model sztuki dźwiękowej mającej służyć budowaniu umiejętności aktywnego słuchania “przeobrażającego opieszałość, marzycielstwo i apatię ucha w koncentrację, wysiłek i poważną pracę”. Tekst ten przez ostatnie 70 lat wielokrotnie przywoływany był w kontekście postaw alternatywnych osadzonych w muzyce eksperymentalnej i sztuce dźwięku.
Rozwijająca się od 10 lat dziedzina badań nad dźwiękiem (ang. sound studies) zwraca uwagę nie tylko na wspomnianą polityczność słyszenia, ale przede wszystkim poszerza perspektywę badania związków pomiędzy znaczeniem i materią zjawisk dźwiękowych. W tej dziedzinie dźwięk związany jest nie tylko z komunikacją oraz słuchaniem i reagowaniem na to co słyszalne, ale przede wszystkim otwarciem na nieznane, niedostępne, niezrozumiałe. Dźwięk jest wyjście poza perspektywę antropocentryczną i ludzką wyjątkowość, zwrócenie uwagi na częstotliwości i drgania, których możemy nie słyszeć i nieświadomie pomijać w ludzkiej wrażliwości.
W zaplanowanym przez nas cykl pięciu instalacji dźwiękowych zaproszeni artyści podejmą próbę zwrócenia uwagi na procesy i zjawiska, które przeważnie umykają uwadze i kontroli uczestników systemów kapitałowych. Systemów, które w dobie permanentnej cyfrowej kontroli i monitoringu jeszcze bardziej niż dotychczas podkreślają swój polityczny – hegemoniczny i przemocowy charakter.
Rozwinięcie dyskursu będzie przygotowana przez redakcję magazynu Glissando debata wokół kapitałowych wątków pojawiających się premierowym numerze poświęconym chińskim kulturom muzycznym i cielesnemu zwrotowi w muzyce.
Artyści: Jędrzej Borowski / Paweł Kulczyński / Patryk Lichota / Paweł Romańczuk + Kazimierz Ździebło / Sylwia Słowik
––––––––––––––––––
▪️DEBATA
23.06.2018, godz. 18:00
“Nowe łady ekonomii i odbioru” – wokół kapitałowych wątków premierowego numeru magazynu Glissando #33-34 poświęconego chińskim kulturom dźwiękowym i cielesnemu zwrotowi w muzyce.
Uczestnicy:
Dariusz Brzostek, Agata Janikowska, Patryk Lichota
Prowadzenie: Jan Topolski
Wychodzimy z trzech punktów, które reprezentują nasi dyskutanci: Dariusz Brzostek, redaktor prowadzący #34 (Chiny) wprowadzi temat wschodzących potęg ekonomicznych i kulturalnych, pokazując jak zmienia to globalny porządek i jego reguły gry, w szczególności na rynku fonograficznym. Agata Janikowska, autorka #33 (Cielesność) zarysuje swoje multisensoryczne podejście do cielesnego odbioru muzyki, podczas debaty także na przykładzie utworów Tan Duna, jednego z czołowych chińsko-amerykańskich kompozytorów. Patryk Lichota, autor prezentowanej na SURVIVALU pracy „Clinks of Monetization” opowie o tym, jak globalna ekonomia może zostać udźwiękowiona w świątyni kapitalizmu w niemal niedostrzegalny sposób. East meets West, Money meets Music, kto i co nagrywa, kto i jak odbiera, takich pytań sto.
––––––––––––––––––
▪️–> SURVIVAL 16. Przegląd Sztuki / Kapitał
Nadchodzące wydarzenia
listopad
AEROPLAN #106 / Kwapisiński + Sember oraz Wojaczek solo
Wrocław koncertyRafał Łuc - koncert w Centrum Sztuki WRO
WrocławEUFONIE 2024 - Przełom. Jubileusz Pawła Szymańskiego
Warszawagrudzień
Krzysztof Cybulski THANK YOU FOR YOUR FEEDBACK
Warszawacrys cole, Michał Sember, Dawno temu - koncert w ramach projektu "Otwieramy się"
WarszawaSIMON STEEN-ANRERSEN – SPOTKANIE Z KOMPOZYTOREM | 84. MUSICA MODERNA
Łódź spotkaniaSpotkanie autorskie z Moniką Pasiecznik/ Od prezentowania dzieł do tworzenia krytycznej wiedzy
Warszawa