SIGNING/SINGING
SIGNING/SINGING
5 września 2024/ Warszawa
Performans prezentowany na placu Nowego Teatru w ramach Generation After. Showcase. Truth or Dare
Daniel Kotowski jest osobą Głuchą, posługuje się na co dzień Polskim Językiem Migowym, a nie mową.
W swojej pracy SIGNING/SINGING porusza temat zawłaszczania języka migowego przez współczesną kulturę wizualną. „Słyszące” środowisko artystyczne często traktuje język migowy wyłącznie jako działanie estetyczne. Kotowski, badając tę fetyszyzację,
dotyczącą również samych Głuchych, w prezentowanej pracy ukazuje proces odzyskiwania widzialności przez różne grupy wykluczone.
Artysta w swojej twórczości zwykle unika używania języka migowego. W tym performansie łamie tę zasadę po raz pierwszy. Łączy choreograficzne gesty z miganiem. Kotowski przywdziewa czarne ubranie obowiązujące osoby tłumaczące, które zwykle zasłania ich skórę. Performer „queeruje” jednak ten zwykle zabudowany strój, odsłaniając swoje ciało.
Umieszcza je w przestrzeni, zderzając ją jednocześnie z syntetycznymi popkulturowymi crocsami.
Podstawą choreografii jest ruch bioder podobny do bujania się podczas tłumaczenia piosenek na język migowy. To nawiązanie do tytułu, w którym przez podobieństwo słowa SIGNING (‘migać’) i słowa SINGING (‘śpiewać’) artysta wyraża niezgodę na traktowanie jego codziennego języka jako ozdobnego tańca. Przez większą część performansu Kotowski wciela się w postać dumnego mówcy, który wprawnie manipuluje widownią. Wyśmiewa on sam siebie, demaskując cyniczność swojej manipulacji. W pewnym momencie jednak, wyraźnie zmienia się w osobę pełną bezsilności, a następnie narastającej złości. Wreszcie, wykrzykując słowo „word” artysta używa swojego własnego głosu. To przejmujący moment desperackiego sięgnięcia po komunikację mówioną, która dominuje w naszej rzeczywistości.
Performer odtwarza znaki języka migowego prześmiewane w memach. Ostatecznie przeistacza się znów w osobę silną, emancypuje się. Uzyskuje sprawczość, zapożyczając narzędzia przemocowej władzy. Dochodzi do wniosku, że nie ma innego wyjścia oraz, że jedynie w ten sposób osiąga się należytą widoczność.
Performans się nie kończy, tak samo jak walka o bycie zauważonym i respektowanym. Obserwujemy pętlę zmagań w rzeczywistości pełnej norm i wykluczeń; proces stawania się sprawczym.
Tekst kuratorski Jagny Domżalskiej, Kamila Mizgaly
Wideo: Krystian Daszkowski
Konsultacja choreograficzna: Katarzyna Leszek
Stylizacja włosów: Jakub Domański
Produkcja: Jagna Domżalska, Kamil Mizgala
Czas trwania: 15-20 min
Wstęp wolny
[ENG]
Daniel Kotowski is a Deaf person who uses Polish Sign Language rather than speech in his daily interactions. In the work SIGNING/SINGING, he addresses the appropriation of sign
language by contemporary visual culture. The “hearing” art milieu often approaches sign language exclusively as an aesthetic activity. Kotowski explores that fetishization – which also involves the Deaf themselves – using the performance to show how various excluded groups reclaim visibility.
The artist usually prefers not to include sign language in his works, but this performance sees him break this rule for the first time as he combines choreographic gestures with sign language. Kotowski puts on the black outfit which the interpreters are expected to wear so as to cover their skin. However, the performer “queers” the outfit which usually obscures the body by exposing his own. All this is situated in the outdoor space, which in itself is juxtaposed with synthetic, pop culture crocs.
Data: 5 września 2024
Miejsce: Nowy Teatr
FB: >>>
Nadchodzące wydarzenia
styczeń
Krystian Burda, Natan Kryszk. Uczytelnianie rytmu [Sekwencje #6] (środa-piątek)
Warszawa3FoNIA
WarszawaKoncert "Katalog drzew" w wykonaniu Jacaszka i zespołu Kwartludium
Gdańsk koncertyWYDŹWIĘK: KIRK | Koncert w Żoliborskim Domu Kultury
Warszawaklub zaproszenie 07: metoronori (jp), jung dj (us/se)
WarszawaPatrick Strickmann + Wojtek Kurek
WarszawaMerkurial night: RASHAD BECKER / ROBERT PIOTROWICZ / JACEK SIENKIEWICZ
Warszawa