Wydarzenia spotkania

SŁUCHANIE – dwudniowe warsztaty słuchania i tworzenia dźwięków

Początek
poniedziałek, 5 maja 2025
godz. 17:00

Koniec
wtorek, 6 maja 2025
godz. 20:00

Miejsce
Targ Rakowy 11, Parter, Pracownia

Gdańsk

SŁUCHANIE – dwudniowe warsztaty słuchania i tworzenia dźwięków
5–6 maja 2025/ Gdańsk

Jak brzmi miasto?

Jak uchwycić i przekształcić jego dźwięki w unikalną kompozycję?

Podczas warsztatów 5-6 maja prowadzonych przez perkusistę i artystę dźwiękowego Krzysztofa Topolskiego, uczestnicy nauczą się świadomego słuchania, rejestrowania dźwięków otoczenia
oraz ich edycji i przekształcania w kompozycje dźwiękowe.

Będzie to okazja do eksploracji pejzażu dźwiękowego Gdańska, pracy z nagraniami terenowymi
oraz zgłębienia tematyki akustycznej ekologii i soundscape composition.

Do udziału zapraszamy osoby dorosłe, nauczycieli, studentów oraz osoby zainteresowane dźwiękiem
i słuchaniem, technologią i ekologią.

W części pierwszej warsztatów przeprowadzimy zestaw ćwiczeń ze słuchania i tworzenie dźwięków.

Następnie wybierzemy się w teren, aby odbyć spacer dźwiękowy i zrealizować terenowe nagrania (field recording).

W części drugiej zajmiemy się̨ edycją i komponowaniem krótkich utworów – soundscape composition. Zaproponowany zostanie również krytyczny namysł nad stanem krajobrazu akustycznego w okolicach Kunsztu Wodnego.

Czego będziemy się uczyć?

– słuchania i nagrywania dźwięku w terenie, wybranymi metodami,

– edycji i komponowania nagranego materiału akustycznego w programie typu DAW,

– dowiesz się̨ czym jest akustyczna ekologia oraz soundscape,

– poznasz ćwiczenia ze słuchania uwrażliwiające na dźwięki otoczenia,

– stworzysz swoją kompozycję krajobrazu akustycznego.

Program

5 maja

Część terenowa

Ćwiczenia rozwijające wrażliwość słuchową

Wprowadzenie do nagrań terenowych (field recording)

Spacer dźwiękowy i rejestracja dźwięków w okolicach Kunsztu Wodnego

6 maja

Część warsztatowa

Wprowadzenie do edycji dźwięku i pracy w programach typu DAW (przynieś własny laptop i słuchawki)

Tworzenie własnej kompozycji pejzażu dźwiękowego

Prezentacja i omówienie powstałych utworów

Kilka zdań o fenomenie słuchania.

Dźwięki otaczają nas od najwcześniejszych chwil życia. Już w łonie matki zaczynamy słyszeć i reagujemy na dźwięk. Słuchanie odbywa się nieustannie. Słyszymy nawet we śnie, dlatego budzi nas sygnał budzika. W ciągu dnia otaczają nas nieustannie dźwięki o różnym charakterze, różnej głośności, natężeniu i znaczeniu. Krajobraz akustyczny (Soundscape) ciągle się zmienia. Miejski różni się od wiejskiego, a audio- sfera nocy odróżnia się od tej za dnia.

Bernie Krause, twórca hipotezy „nisz akustycznych” uważa, że każda grupa zwierząt – „biofonia”, oraz przyroda nieożywiona – „geofonia”, generując dźwięki, tworzy swoją własną akustyczną niszę. Wynikiem takiego stanu rzeczy, jest złożony, często bogaty, ale uporządkowany pejzaż dźwiękowy. Odrębną kategorię stanowi „antropofonia”, czyli dźwięki tworzone przez człowieka.

Barnie Krause zauważył, że wieloletnia praktyka głębokiego słuchania podczas nagrań terenowch działa korzystnie na jego stan psychiczny i umiejetność koncentracji. Aktywne słuchanie może stanowić ciekawą i pouczającą praktykę codzienności.

O prowadzącym:

Krzysztof Topolski – perkusista i artysta dźwiękowy, autor projektów z dziedziny muzyki i sztuki dźwięku. Kompozytor, producent muzyczny. Zajmuje się field recordingiem, akustyczną ekologią, krajobrazem akustycznym. Uczestniczył w nagraniu kilkudziesięciu płyt. Uprawia muzykę improwizowaną, elektroakustyczną, jazzową, tworzy instalacje dźwiękowe i prowadzi warsztaty, występuje solo jako Arszyn. Jako artysta dźwiękowy i edukator współpracował z najważniejszymi instytucjami kultury w Polsce. Koncertował oraz realizował projekty i rezydencje artystyczne w wielu krajach Europy oraz w USA. Był stypendystą Museums Quartier w Wiedniu oraz Fundacji ArtsLink w Nowym Jorku. Przebywał i pracował w ośrodku muzyki elektroakustycznej EMS w Sztokholmie. Uczestniczył w rezydencji w Skalar Center for Sound Art and Experimental Music w Seyðisfjörður oraz ACT IN_OUT w Sláturhúsið Menningarmiðstöð, Egilsstaðir, Islandia. Brał udział w wielu festiwalach m.in.: Ars Independent oraz Rawa Blues w Katowicach, Sanatorium Dźwięku w Sokołowsku, The Artists i Warszawska Jesień w Warszawie, CoCArt w Toruniu, Unsound w Krakowie, Line_in : Line_out oraz Wien Modern w Wiedniu, Stimul oraz Echofluxx w Pradze, Sound Around w Kaliningradzie, Jazz and Experimental Music from Poland w Londynie i Istambule, Lublin Jazz Festiwal, Narracje, Dni Muzyki Nowej, NeoArte w Gdańsku i w Oslo, Fab-in w Łodzi, Wigrosfera w Suwałkach, Elektrėnai Blues and Jazz Festival, Litwa.


Data: 5.-6 maja 2025
Miejsce: Targ Rakowy 11, Parter, Pracownia

FB: >>>