Słuchanie receptywne
Słuchanie receptywne
31 sierpnia 2024/ Gdynia
„Głębokie słuchanie polega na zintensyfikowanym wsłuchiwaniu się we wszystko, co można usłyszeć, wprowadzeniu słuchacza w stan podwyższonej świadomości, umożliwiający mu dostrzeżenie konstytutywnych elementów pejzażu dźwiękowego, rozumianego jako zespół dźwięków docierających do odbiorcy z określonego otoczenia. Takie słuchanie nie ogranicza się do dźwięków muzycznych, lecz otwiera się na odgłosy natury, codziennego życia i myśli.”
Koncert jest niezależnym projektem lokalnych kompozytorów/ek i instrumentalistów/ek. Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny, ale jeśli cenicie nasze działania i chcielibyście widzieć więcej takich inicjatyw w Gdyni, możecie wesprzeć organizację eventu -> LINK DO ZRZUTKI:
SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE
Słuchanie receptywne to wydarzenie będące efektem głębokiej inspiracji tak samą postacią, jak i twórczością Pauline Oliveros, pionierki muzyki elektronicznej. Jej koncepcja głębokiego słuchania (deep listening) zainspirowała nas do stworzenia przestrzeni, w której uczestnicy będą mogli w pełni zanurzyć się w dźwiękach otaczającej natury i muzyki, rozwijając umiejętność intensywnego słuchania.
“”[…] 𝚠 𝚎𝚜𝚎𝚓𝚞 𝚃𝚑𝚎 𝙲𝚘𝚗𝚝𝚛𝚒𝚋𝚒𝚞𝚝𝚒𝚘𝚗 𝚘𝚏 𝚆𝚘𝚖𝚎𝚗 𝙲𝚘𝚖𝚙𝚘𝚜𝚎𝚛𝚜 𝚣 𝟷𝟿𝟾𝟺 𝚛𝚘𝚔𝚞, 𝙿𝚊𝚞𝚕𝚒𝚗𝚎 𝙾𝚕𝚒𝚟𝚎𝚛𝚘𝚜 𝚗𝚊𝚔𝚛𝚎ś𝚕𝚒ł𝚊 𝚍𝚠𝚊 𝚖𝚘𝚍𝚎𝚕𝚎 𝚔𝚛𝚎𝚊𝚝𝚢𝚠𝚗𝚘ś𝚌𝚒:
”
(𝟷) 𝚊𝚔𝚝𝚢𝚠𝚗𝚊, 𝚗𝚊𝚜𝚝𝚊𝚠𝚒𝚘𝚗𝚊 𝚗𝚊 𝚌𝚎𝚕𝚎 𝚔𝚛𝚎𝚊𝚝𝚢𝚠𝚗𝚘ść, 𝚠𝚢𝚗𝚒𝚔𝚊𝚓ą𝚌𝚊 𝚣 𝚖𝚢ś𝚕𝚒 𝚔𝚘𝚐𝚗𝚒𝚝𝚢𝚠𝚗𝚎𝚓, 𝚌𝚎𝚕𝚘𝚠𝚊 𝚙𝚛𝚊𝚌𝚊 𝚣 𝚖𝚊𝚝𝚎𝚛𝚒𝚊ł𝚎𝚖 𝚒 𝚓𝚎𝚐𝚘 ś𝚠𝚒𝚊𝚍𝚘𝚖𝚎 𝚔𝚜𝚣𝚝𝚊ł𝚝𝚘𝚠𝚊𝚗𝚒𝚎, 𝚘𝚛𝚊𝚣
(𝟸) 𝚔𝚛𝚎𝚊𝚝𝚢𝚠𝚗𝚘ść 𝚛𝚎𝚌𝚎𝚙𝚝𝚢𝚠𝚗𝚊, 𝚐𝚍𝚣𝚒𝚎 𝚊𝚛𝚝𝚢𝚜𝚝𝚊 𝚓𝚎𝚜𝚝 𝚓𝚊𝚔 𝚔𝚊𝚗𝚊ł, 𝚙𝚛𝚣𝚎𝚣 𝚔𝚝ó𝚛𝚢 𝚖𝚊𝚝𝚎𝚛𝚒𝚊ł 𝚜𝚊𝚖 𝚙ł𝚢𝚗𝚒𝚎 𝚒 𝚜𝚊𝚖 𝚜𝚒ę 𝚔𝚜𝚣𝚝𝚊ł𝚝𝚞𝚓𝚎.”
𝚆𝚢𝚠𝚊ż𝚘𝚗𝚢 𝚙𝚛𝚘𝚌𝚎𝚜 𝚝𝚠ó𝚛𝚌𝚣𝚢, 𝚙𝚒𝚜𝚊ł𝚊 (𝚌𝚢𝚝𝚞𝚓ą𝚌 𝙼𝚘𝚣𝚊𝚛𝚝𝚊 𝚒 𝙱𝚎𝚎𝚝𝚑𝚘𝚟𝚎𝚗𝚊 𝚍𝚕𝚊 𝚙𝚘𝚙𝚊𝚛𝚌𝚒𝚊 𝚜𝚠𝚘𝚓𝚎𝚓 𝚝𝚎𝚣𝚢), 𝚞ż𝚢𝚠𝚊 𝚘𝚋𝚞 𝚠𝚜𝚙𝚘𝚖𝚗𝚒𝚊𝚗𝚢𝚌𝚑 𝚝𝚛𝚢𝚋ó𝚠, 𝚜𝚙𝚘ł𝚎𝚌𝚣𝚎ń𝚜𝚝𝚠𝚘 𝚓𝚎𝚍𝚗𝚊𝚔 𝚖𝚊 𝚜𝚔ł𝚘𝚗𝚗𝚘ść 𝚍𝚘 𝚙𝚛𝚣𝚢𝚙𝚒𝚜𝚢𝚠𝚊𝚗𝚒𝚊 𝚠𝚊𝚛𝚝𝚘ś𝚌𝚒 𝚝𝚢𝚕𝚔𝚘 𝚙𝚒𝚎𝚛𝚠𝚜𝚣𝚎𝚖𝚞 𝚣 𝚗𝚒𝚌𝚑[…]”
Celem „Słuchania receptywnego” jest więc promowanie świadomego słuchania dźwięków otoczenia. Szczególnie istotne jest to w kontekście miejskiej przestrzeni i jej harmonijnego połączenia z naturą. Pragniemy zwrócić uwagę na świadome istnienie w mieście oraz jego soniczny wpływ na nasze ciała i umysły.
W szczególności chcemy podkreślić, jak ważną rolę odgrywa krajobraz dźwiękowy w przestrzeni niezanieczyszczonej hałasem.
PROGRAM
Data: sobota, 31 sierpnia 2024
Czas trwania: 20:00 – 10:00
Lokalizacja: Polana rekreacyjna na klifie w Babich Dołach przy ulicy Rybaków 4, blisko przystanku „Zielona – Kościół” (linia 109).
Wydarzenie ma formę nocnych koncertów muzyki ambientowej i eksperymentalnej, trwających między zachodem, a wschodem słońca. Planowana jest instalacja dźwiękowa oraz warsztaty dźwiękowo-ruchowe na plaży, co pozwoli uczestnikom na pełne zanurzenie się w unikalnym doświadczeniu głębokiego słuchania. Ze względu na czas trwania wydarzenia, uczestnicy będą mieli możliwość przyniesienia koców/śpiworów i spania na polanie, wsłuchując się w subtelne dźwięki muzyki i natury, w myśl perfomansow Maxa Richtera. Wydarzenie zwieńczy poranna sesja warsztatowa „Blind Presence” poprowadzona przez arteterapeutkę.
LINE UP
20:00 Muzyka dla jeży
21:00 Paulina Bukowiecka
22:00 Chmura x Aftyka x Zielińska x Chodorowski
23:00 EXT.collective
00:00 Koty&bez
01:00 Julia Górna Miłosz Kowalewski
02:00 Black apes from naples
03:00 zanudzi (dj set)
05:00 Mrówa
07:00 Natalia Górecka
08:00 Marcin Skałkowski
09:00 Adrianna Kamila Łyko (warsztaty)
ARTYŚCI
Zuzanna Henclik (1995) – kompozytorka, pianistka oraz inżynierka, absolwentka Politechniki Gdańskiej, studentka ostatniego roku studiów Kompozycji i Teorii Muzyki na Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie Pawła Mykietyna, a także rodowita Gdynianka. Pomysłodawczyni “Słuchania receptywnego”.
Kompononwała muzykę do spektakli teatrów tańca, współpracując z kolektywem h.art company. Jej utwory można było usłyszeć w takich instytucjach kultury jak Teatr Nowy w Warszawie, Kielecki Teatr Tańca, Klub Żak w Gdańsku, Centrum Kultury w Lublinie, czy Białostocki Teatr Lalek.
Jej twórczość w głównej mierze koncentruje się na muzyce elektronicznej. Fascynuje ją dźwiękowy krajobraz otoczenia, eksperymentuje z szumami, szmerami oraz naturalnymi rytmami, wyłapanymi ze środowiska dźwiękowego w którym się znajduje. W swoich pracach często wykorzystuje zjawisko ASMR. Interesuje ją to co tkwi pomiędzy dźwiękami, ale także to, co kryje się w ich wnętrzu.
Jej główną inspiracją formalną są koncepcje związane z ludzką percepcją, zwłaszcza jej subiektywnością i niestabilnością. W swojej pracy artystycznej często korzysta z autorskich nagrań, sampli oraz field recordingu. Pasjonuje się także kinem artystycznym.
Bartosz Kalwasiński (1994) – inżynier dzwieku, obecnie związany z Teatrem Muzycznym w Gdyni. Przez wiele lat współpracował również z Teatrem Gdynia Glowna oraz Gdyńskim Teatrem Tańca. Członek zespołu „Cisza nocna” oraz „Arhia”, gdzie występował w wielu rolach: komponował, śpiewał, grał na gitarze i klawiszach, a także był autorem tekstów. Właściciel studia Torxin.
Martyna Chmura – pianistka, autystka, artystka wizualna, obserwatorka, a od niedawna także kompozytorka i improwizatorka. Prawdopodobnie istota ludzka. Jej dodatkowym uzależnieniem jest tekst pisany (literatura, ale nie tylko) oraz badanie wszelkich przejawów absurdu, od którego nie potrafi się uwolnić.
Laureatka wielu konkursów fotograficznych i muzycznych, między innymi nagrody glownej w kategorii “Ludzie” na Gdańsk Press Photo 2021 oraz zwyciężczyni Konkursu Muzyki XX i XXI Wieku dla Młodych Wykonawców PTMW. Uczestniczka ostatnich Międzynarodowe Letnich Kursów Nowej Muzyki w Darmstadt pod okiem Nicholasa Hodgesa. Jednym z jej najważniejszych muzycznuch doświadczeń było stworzenie Manifestu – recitalu dyplomowego będącego osobistą wypowiedzią m. in. na temat wartości improwizacji w świecie muzyki klasycznej. Pianistyczny repertuar został dopełniony muzyką improwizaną w w wykonaniu kwintetu jazzoweg (Wojtczak, Świniarski, Hadrych, Kisiel, Arasimowicz), co przeniosło ją w zupełnie inny, nowy wymiar.
Dyscypliny, w jakich kształci się artystka dopełniają się wzajemnie i prowadzą do ekscytujących rozwiązań. Jej aktualne projekty mają w zamyśle łączyć różne obszary sztuki i życia, pobudzać do myślenia, stymulować świadomość. Języki dźwięku, obrazu oraz słowa są dla Martyny Chmury najważniejszymi sposobami komunikacji, dzięki którym pragnie wnosić swój wkład w rozkwit sztuki oraz wzmocnienie jej zasięgu.
Michał Aftyka – kontrabasista, improwizator, kompozytor.
Lider zespołu Michał Aftyka Quintet z którym w 2023 roku wydał debiutancką płytę „Frukstrakt” nagrodzoną Fryderykiem w kategorii „Debiut Roku – Jazz” oraz nominowaną do Deutsche Jazz Preis..
Współtworzy m.in. takie zespoły jak superminimalism, Amalia Umeda Quartet, Artur Małecki & The Creature, JAH Trio, Jarecki Jazz Octet i Marta Wajdzik Experiment.
Ida Zielińska (2004) – wokalistka, kompozytorka, entuzjastka perkusji. Współtworzy zespoły zygmunt pauker trio i Proszę Zamknąć. Pochodzi z Sosnowca, dotychczas jazzowo rozwijała się głównie w Krakowie i w Katowicach, obecnie studiuje wokalistykę jazzową na Akademii Muzycznej w Gdańsku.
Marcin Skałkowski- pasjonat klawiatur, eksplorator muzyki ładnej, nauczyciel pianina, miły chłopak
W swoim występie uraczy nas muzycznym krajobrazem zawierającym syntezatory i pętle złożone z dźwięków pianina i głosu.
Jego muzyka rzadko ma okazję ujrzeć światło dzienne. Tym razem zahaczy o nie o świcie.
Natalia Górecka (2001) – absolwentka studiów pianistycznych I stopnia w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie dra Piotra Żukowskiego. Obecnie (od 2023 roku) Górecka kontynuuje studia pianistyczne w ramach studiów magisterskich w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie dra hab. Adama Kośmiei. Za wybitne osiągnięcia została nagrodzona tytułem stypendystki Prezesa Rady Ministrów (2018/19) oraz rektora Akademii Muzycznej w Poznaniu (2020/21). W obszarze jej zainteresowań muzycznych największe miejsce znajduje muzyka współczesna, zarówno ta, będąca już fortepianową klasyką XX wieku, jak i elektroniczna czy eksperymentalna. Swoje umiejętności w zakresie wykonawstwa współczesnego rozwijała m.in. w ramach I i II Wakacyjnych Kursów Muzyki Nowej „Harmonie i Hałasy” w Bydgoszczy pod okiem Adama Kośmieji oraz Martyny Zakrzewskiej. Pianistka czynnie bierze udział w życiu koncertowym, prowadząc regularną działalność artystyczną. Wielokrotnie występowała podczas koncertów w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna” czy Ogólnopolskiej Konferencji Studencko-Doktoranckiej „Neofonia”.
W czasie studiów w Poznaniu pianistka dokonała ponad 20 prawykonań, w tym kompozycji takich jak Sploty na skrzypce i fortepian Katarzyny Taborowskiej (2023) czy …and the space will have us Michała Janochy (2023). W 2023 roku Górecka dokonała nagrania solowej wersji na fortepian i elektronikę kompozycji Summa Technologiae Dariusza Mazurowskiego, będącej częścią spektaklu napisanego na zamówienie Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Od 2024 roku Górecka współpracuje z międzynarodową wytwórnią ELEKTRAMUSIC (z siedzibą w Berlinie), dla której nagrała kompozycję Fuga Interna (begin) (2011) Katharine Norman na fortepian i elektronikę.
Jakub Pawlak – artysta audio-wizualny, kompozytor, dyrygent, performer urodzony w Bydgoszcz, (prawie) absolwent aMuz Gdańsk. Jakub kształcił się pod okiem m.in. Kai’a Bumanna oraz Pawła Mykietyna.
Muzyka w jakiej się porusza to współczesna, performatywna, elektroakustyczna, niekiedy ambientowa, a kiedy indziej ocierająca się o techno mieszanka.
Duża część jego prac (często w ramach niewypowiedzianych procesów) skupiona jest na perspektywie queerowej i opowiada o perypetiach polskiego życia osoby LGBTQ+.
Jakub jest członkiem formacji Muzyka dla jeży oraz EXT.collective, a także prezesem Fundacji Rozwoju Kultury futur.art.
Instagram: @jpawlak_gd
Facebook: https://www.facebook.com/…/Jakub-Pawlak-Kompozytor…/
YouTube: https://www.youtube.com/@jakubpawlak-kompozytor972
Igor Torbicki — muzyk, performer, publicysta, być może też radiowiec. Robił rzeczy m.in. na WJ, w Ignorantce, Kolonii Artystów, Nowym Teatrze, Lawendowej, Konsulacie Kultury itd. Pisze do różnych gazet. Muzycznie ogółem chce dobrze.
Szymon Wieczorek (2001) – od 2020 roku studiuje kompozycję w klasie Pawła Mykietyna na Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Jego utwory były wielokrotnie wykonywane na festiwalach (takich jak „Clarimania” we Wrocławiu, czy „Chopin nad wodami Motławy” w Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku) oraz na konferencjach („Flute Days” we Frankfurcie nad Menem).
Najważniejsze motywy jego badań kompozytorskich to dyscyplina formalna i realizacja teorii filozoficznych w muzyce. Jego utwory najchętniej korespondują z postaciami takimi jak Gilles Deleuze (Fałda, Kłącze, Przepływ) oraz z formalną architekturą pism Wittgensteina („Tractatus Logico-Philosophicus”, „Dociekania filozoficzne”). Drugim źródłem inspiracji dla niego jest zjawisko „kontrkultury” oraz idea buntu w sztuce. Obejmuje to zespoły punk-rockowe i elektroniczne z krajów komunistycznych lub autorytarnych (takich jak nieistniejąca już Polska Rzeczpospolita Ludowa czy Związek Radziecki), „poetów przeklętych” jak Baudelaire, lub może mniej znanego modernistycznego poetę, dramaturga i powieściopisarza – Tadeusza Micińskiego.
Pod względem technicznym jego prace zawsze dążą do równowagi pomiędzy wieloma współczesnymi technikami kompozytorskimi, takimi jak postserializm, muzyka elektroniczna lub live electronics, wykorzystując jego własne quasi-modalne skale lub łącząc muzykę ze sztukami wizualnymi.
Paulina Bukowiecka (1995) – przygodę z muzyką zaczęła mając 8 lat, kiedy to dostała się do szkoły muzycznej I i II stopnia. Ukończyła SM II stopnia na instrumencie gitara klasyczna. Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku. Z zawodu nauczycielka muzyki i gitary. Od kilku lat uczęszcza na warsztaty z gry na Thereminie oraz pobiera lekcje prywatne u Trautonia Capra i Caroliny Eyck. Głównie interesuje się grą na syntezatorach i tworzeniem muzyki z pomocą komputera. Inspiruję się śpiewem ptaków, muzyką konkretną, fields recordingiem i dźwiękiem maszyn. Organizatorka cyklicznych wydarzeń Noise Pulse and Electricity w Lawendowa 8, 1/3 duetu Project Kodama, który współtworzy z Magdą Kruk i Igorem Torbickim.
Paweł Kreis (1989) – inżynier systemów multimedialnych, eksperymentuje z dźwiękiem przestrzennym, tworzy systemy generatywne. Swoje prace prezentował między innymi w ramach Canti Spazzialitati i Mikrorezydencji Biura Dźwięku Katowice.
Mikołaj Dobies (1995) – perkusista, którego pasja do muzyki rozwijała się od najmłodszych lat dzięki tacie, który sam wytwarzał bębny. Jego artystyczna droga jest bardzo różnorodna i obejmuje szeroki zakres gatunków muzycznych, od post-rocka, przez world music i afrobeat, aż po eksperymentalny jazz.
Mikołaj współpracował z wieloma znanymi muzykami, w tym z Przemkiem Dyakowskim, Irkiem Wojtczakiem czy Leszkiem Możdżerem. Był także uczestnikiem międzynarodowego projektu Stage Europe Network, platformy wspierającej młodych artystów. Na swoim koncie ma również nagranie kilku płyt z trójmiejskimi muzykami.
Koty&bez – pochodna większego projektu “Koty bez oczu, Psy bez nóg” którego intymniejsze elementy będą zgłębiać, dekonstruować i wynajdywać na nowo Tymon Kolubiński oraz Rozalia Grabowska. W powolnych pasażach i w zainspirowanych muzyką ludową brzmieniach poszukujemy ukojenia i komfortu. Gramy również na samorobnych instrumentach, samorobnych systemach audiowizualnych oraz samorobnych mikrofonach.
Nagrania z koncertów:
Bandcamp: kotpiesmusic.bandcamp.com/music
Adrianna Łyko (1998) – od kiedy pamięta, życie niesie ją przez różne formy ekspresji i rozwoju. Poczynając od studiów psychologicznych, przez teatr, aż do certyfikacji na choreo-arteterapeutke. Współtworzyła wystawy artystyczne, zawierając w nich własne malarstwo i fotografie oraz wspierała kostiumograficznie trójmiejskich muzyków.
W ostatnim czasie współutworzyła warsztat rozwojowy pt. „Nature in Movement” zapraszający do głębokiego połączenia się z naturą oraz użycia jej jako nośnika do skontaktowania się z samym sobą i z drugim człowiekiem.
Kocha tańczyć, doświadczać i współkreować przestrzenie wspólnego wzrostu i pasji.
Zachęcamy serdecznie do zabrania hamaków, śpiworów, karimat, koców i wszelkich akcesoriów potrzebnych do wygodnego snu w plenerze. W pobliżu znajduje się toaleta oraz miejsce na ognisko, a bezpośrednio na klifie dużo drzew do rozłożenia hamaków.
W okolicy nie ma sklepów całodobowych, więc prosimy o zabranie swojego jedzenia (najszybciej otwierany jest o Odido o godzinie 6:00). Rano odbędzie się sesja warsztatowa „Blind presence”, więc prosimy o ubranie się wygodnie.
Na miejscu również będzie możliwość wsparcia nas finansowo,
tymczasem link do zrzutki: https://zrzutka.pl/s8fw29…
Wydarzenie powstaje przy pomocy stowarzyszenia Wiatr od morza (https://www.facebook.com/p/Wiatr-od-Morza-100072019998619/).
patronat medialny: magazyn Glissando, Anxious Magazine.
Data: 31 sierpnia 2024
Miejsce: Polana rekreacyjna na klifie w Babich Dołach przy ulicy Rybaków 4, blisko przystanku „Zielona – Kościół” (linia 109)
FB: >>>
Nadchodzące wydarzenia
listopad
AudioArt Festival 2024
KrakówKODY/ 16. Festiwal Tradycji i Awangardy w Lublinie
Lublinklub zaproszenie 06: bravo tounky(fr/ch), maibaum (fr), boy lucid (ie/uk)
Warszawa festiwaleEUFONIE 2024 - Mykietyn: Pasja wg św. Marka
WarszawaEUFONIE 2024: Kwartludium i Jacaszek
WarszawaSpółdzielnia Muzyczna: INTERAKCJE
KrakówSymfonia nr 3 na 200 bezprzewodowych głośników i 5 wykonawców
Warszawa