Wydarzenia koncerty

Słuchanie Receptywne 2025

Początek
sobota, 26 lipca 2025
godz. 12:00

Koniec
niedziela, 27 lipca 2025
godz. 12:00

Miejsce
Rybaków 4

Gdynia

Słuchanie Receptywne 2025
26–27 lipca 2025/ Gdynia

„[…] Głębokie słuchanie polega na zintensyfikowanym wsłuchiwaniu się we wszystko, co można usłyszeć, wprowadzeniu słuchacza w stan podwyższonej świadomości, umożliwiający mu dostrzeżenie konstytutywnych elementów pejzażu dźwiękowego, rozumianego jako zespół dźwięków docierających do odbiorcy z określonego otoczenia. Takie słuchanie nie ogranicza się do dźwięków muzycznych, lecz otwiera się na odgłosy natury, codziennego życia i myśli.”
Słuchanie receptywne to całonocny, plenerowy festiwal muzyki eksperymentalnej i ambientowej, zainspirowany twórczością i osobą Pauline Oliveros, której praktyka głębokiego słuchania zaprasza do odkrywania nowych wymiarów dźwięku. To nie tylko koncerty — to przestrzeń do relaksu, medytacji i wspólnego doświadczania sztuki.
Wydarzenie trwa prawie całą dobę i składa się z trzech bloków muzycznych (w dzień i w nocy), interaktywnej instalacji dźwiękowej, spaceru dźwiękowego, sesji relaksacyjnej oraz warsztatów ruchowych na plaży– wszystko w otoczeniu natury, z dala od miejskiego zgiełku. Zachęcamy, by zabrać ze sobą koce, śpiwory lub hamaki i zostać z nami na nocne słuchanie pod gwiazdami.
Miejsce: Polana Leśna, Babie Doły, Gdynia [przystanek Zielona-Kościół NŻ]
Czas trwania: 12:00 26 lipca – 12:00 27 lipca 2025
Wstęp: WOLNY
PROGRAM
12:00 – OTWARCIE FESTIWALU
Warsztat ruchowo-terapetyczny
z Mają Dziermańską
13:00 – I BLOK:
Gosha Savage
Śniedź
Mateusz Śmigasiewicz
Muzyka dla jeży
Krzysztof Hadrych
18:00 – Spacer dźwiękowy z Natalią Glinką-Hebel
19:00 – II BLOK:
zygmunt pauker trio
Priebe
Maciej Obara x Chmura (Arasimowicz, Hadrych, Chmura)
Jacaszek
00:00 Dominik Kisiel Ensemble / Jam session!
2:00 – III BLOK:
Zanudzi
Michał Aftyka
Kamil Kosik
Daga Cichocka x Jakub Leonowicz
Natalia Górecka
„[…] W eseju The Contribution of Women Composers z 1984 roku, Pauline Oliveros nakreśliła dwa modele kreatywności:
„(1) aktywna, nastawiona na cele kreatywność, wynikająca z myśli kognitywnej, celowa praca z materiałem i jego świadome kształtowanie, oraz
(2) kreatywność receptywna, gdzie artysta jest jak kanał, przez który materiał sam płynie i sam się kształtuje.”
Wyważony proces twórczy, pisała (cytując Mozarta i Beethovena dla poparcia swojej tezy), używa obu wspomnianych trybów, społeczeństwo jednak ma skłonność do przypisywania wartości tylko pierwszemu z nich […]”
Jednym z celów „Słuchania receptywnego” jest promowanie świadomego słuchania dźwięków otoczenia. Szczególnie istotne jest to w kontekście miejskiej przestrzeni i jej harmonijnego połączenia z naturą. Pragniemy zwrócić uwagę na świadome istnienie w mieście oraz jego soniczny wpływ na nasze ciała i umysły.
W szczególności chcemy podkreślić, jak ważną rolę odgrywa krajobraz dźwiękowy w przestrzeni niezanieczyszczonej hałasem. Materiał zaprezentowany przez artystów biorących udział w wydarzeniu ma na celu między innymi uwydatnienie krajobrazu dźwiękowego okolicy, atrakcyjnej z perspektywy dźwiękowej z uwagi na bliskość lasu oraz morza.
Wieczorne koncerty odbywają się w ciemności, a muzyka gra do rana. Wstęp na wydarzenie jest wolny i dostępny dla każdego. Chcemy, aby Słuchanie receptywne było spotkaniem, które zachęci lokalną społeczność do udziału w czymś wyjątkowym, co nie miało miejsca wcześniej w północnej Gdyni. Nasz festiwal nie jest komercyjną imprezą, lecz kameralnym spotkaniem dla ludzi, którzy pragną doświadczyć głębokiego słuchania w unikalnym otoczeniu.
cytaty pochodzą z artykułów:
„Kompozytorzy poza historią” – Kyle Ghan
„Słuchanie, które powołuje do istnienia. Wokół koncepcji deep listening Pauline Oliveros” – Marta Olszewska

Data: 26-27 lipca 2025
Miejsce: Rybaków 4

FB: >>>