Spółdzielnia Muzyczna: Interakcje
Spółdzielnia Muzyczna: Interakcje
7 grudnia 2023/ Kraków
Tegoroczny cykl zamykamy w Teatrze KTO utworami polskich kompozytorek młodej generacji. Tym razem wystawimy na próbę elastyczność odbiorcy – rozpoczniemy w mroku, skrycie i nieśmiało, by w kolejnym utworze zachęcić do śledzenia muzyki tak wspaniale narracyjnej i poukładanej, że z pewnością zadość uczynimy tej części publiczności, której bliski jest pewien rodzaj dźwiękowego porządku i formalnego kunsztu. Za chwilę znów poprosimy o skupienie, przestawienie na medytacyjne tory, by na zakończenie zaprezentować dzieło multimedialne, pełne kontekstów i pozamuzycznych warstw.
Program:
Monika Szpyrka – Wallflower na flet, klarnet, saksofon, perkusję, skrzypce, wiolonczelę i elektronikę (2023)
Kaija Saariaho – Cloud trio na skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2009)
Dobromiła Jaskot – Hagalaz na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2004)
Nina Fukuoka – Polka is a Czech dance na flet(y), klarnet(y), wiolonczelę, perkusję i fortepian (2023)
W rozmowie: Monika Szpyrka, Ewa Szczecińska, Emilia Stefańska
Tytułowy Wallflower to według definicji przyjemnie pachnąca roślina ogrodowa o drobnych kwiatach, ale także nieśmiała osoba, zwłaszcza dziewczyna lub kobieta, która boi się wyróżniać w społeczeństwie i nie przyciąga zanadto zainteresowania czy uwagi. W muzyce, której Szpyrka nadała ten właśnie tytuł, nic nie jest na pokaz. Dźwięki ukryte w mroku, wydawałoby się, że na wskroś elektroniczne, zwodzą nas, emanują spokojem i
pozwalają zatopić się w w tajemniczym, intymnym nastroju.
W Cloud trio Kaiji Saariaho, choć odniesienie pozamuzyczne jest ewidentne (kompozytorka tworzyła wówczas w Alpach, obserwując niebo nad masywami gór), na pierwszy plan wysuwają się poszukiwania formalno-brzemiowe. Powołując się na słowa
samej Saariaho – „Moje pomysły na ten utwór dotyczą zwykłych faktur; jak stworzyć spójną fakturę – jednocześnie złożoną i pełną szczegółów – z pojedynczych linii”.
Hagalaz Dobromiły Jaskot jest utworem napisanym na zamówienie Fundacji Wspierania Kultury Aukso pomiędzy – jak podaje kompozytorka – semestrami akademickimi, podczas leniwego lata, kiedy często medytowała, inspirując się zjawiskami spektralnymi i
wsłuchując w rezonujące składowe harmoniczne niskich strun fortepianu. Tytuł nawiązuje do runy hagalaz, wchodzącej w skład futharku starszego – dawnego pisma ludów germańskich, a oznaczającego uderzenie gradu, przynoszące ukojenie i oczyszczenie. O ile w dotychczasowych kompozycjach kierunek odbioru zmierzał raczej do wewnątrz –ku barwie, głębi i skupieniu, tak ostatni utwór jest zdecydowanie ich ekspresyjnym przeciwieństwem. Polka is a Czech dance Niny Fukuoki to muzyka istniejąca wespół z komunikatami i podróż jednocześnie w przeszłość i ku przyszłości, niosąca pytająca oalternatywną rzeczywistość, a na warsztat biorąca najnowsze zdobycze technologii.
Nota programowa: Emilia Stefańska
Program: Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble
****
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury — państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa.
Data: 7 grudnia 2023
Miejsce: Teatr KTO
FB: >>>
Bilety: https://kicket.com/…/spoldzielnia-muzyczna-interakcje-4…
Nadchodzące wydarzenia
listopad
AudioArt Festival 2024
KrakówKODY/ 16. Festiwal Tradycji i Awangardy w Lublinie
LublinSpółdzielnia Muzyczna: INTERAKCJE
KrakówSymfonia nr 3 na 200 bezprzewodowych głośników i 5 wykonawców
WarszawaAEROPLAN #106 / Kwapisiński + Sember oraz Wojaczek solo
WrocławEUFONIE 2024 - Przełom. Jubileusz Pawła Szymańskiego
Warszawa