SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA: INTERAKCJE #1/2025
SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA: INTERAKCJE #1/2025
22 lutego 2025/ Kraków
Nowoczesność w sztuce mierzy się rzeczywistością i przekracza granice. Kiedyś podglądana przez nas zza „żelaznej kurtyny”, dająca się określić w kierunkach i prądach danych ośrodków, dziś opowiadana jest wielogłosem, często wielojęzycznym, i nie widzi barier. Pierwsza INTERAKCJA zaproponowana przez Spółdzielnię Muzyczną w tym roku nawiązuje do wystawy „Transformacje. Nowoczesność w III RP”, a zwłaszcza do tej części ekspozycji określonej przez kuratorów jako „Wielogłos”.
Przedstawicielem młodej generacji kompozytorów jest urodzony w 1990 r. Piotr Peszat. Jego muzyka to nie odizolowana od społeczeństwa „świątynia sztuki”, a twórczość zaangażowana, wchodząca odważnie w starcie z rzeczywistością. W Real Life Proof kompozytor mierzy się z wieloma nurtującymi go tematami dotyczącymi m.in. wykonawstwa muzycznego, polskich realiów politycznych, narodowości, czy religijności, wplatając w to wycinki niegdysiejszego popowego hitu. Untitled Folder #4 jest nie mniej złożonym konceptem, w którym Peszat śmiało sięga do tych czeluści internetu, w których odnajdziemy Ali G i Donalda Trumpa, by z pozornego banału zdjąć papierek i odnaleźć tam znacznie poważniejsze refleksje.
W drugiej części koncertu przeniesiemy się w zupełnie inne obszary dźwiękowo-tematyczne. Daniela Glausa, szwajcarskiego kompozytora, do napisania utworu «співай проти ночі, яка заступає» (Sing against the breaking night) zainspirowała twórczość ukraińskich poetów, takich jak Taras Szewczenko, Łesia Ukrainka, Selma Meerbaum-Eisinger, Paul Celan, Tania Malarczuk i Serhij Żadan. Szczególne wrażenie wywarła na nim przejawiająca się w tej poezji niezachwiana nadzieja i pewność – mimo wszelkich represji i zniszczeń dokonywanych przez rosyjską armię – prowadząca do ogromnej woli wytrwania. Wybrane wiersze z tomu Skrypnykówka autorstwa Serhija Żadana stanowią podstawę kompozycji. W tle kompozytor zestawił kolaż z fragmentów tekstów wyżej wymienionych autorów oraz nazwisk artystów zabitych w czasie wojny. Daniel Glaus dedykuje swoje dzieło wszystkim ofiarom rosyjskiej wojny w Ukrainie. Utwór został zamówiony z okazji 10th Odessa International Literature Festival. Partię solową wykona znakomita ukraińska śpiewaczka Christina Daletska.
Tekst: Emilia Stefańska
PROGRAM:
Piotr Peszat – Untitled folder #4
Piotr Peszat – Real life proof
Daniel Glaus – «співай проти ночі, яка заступає» (Sing against the breaking night) na głos żeński i zespół
ROZMOWA:
Daniel Glaus – kompozytor, Christina Daletska – mezzosopran
WYSTĄPIĄ:
Christina Daletska, mezzosopran
Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble:
Małgorzata Mikulska, flety
Tomasz Sowa, klarnety
Krzysztof Guńka, saksofon
Aleksander Wnuk, perkusja
Aleksandra Płaczek, fortepian
Barbara Mglej, skrzypce
Paulina Woś, skrzypce
Jakub Gucik, wiolonczela
Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa. Koncert towarzyszy wystawie „TRANSFORMACJE. Nowoczesność w III RP” i jest organizowany we współpracy z 10th Odessa International Literature Festival.
Data: 22 lutego 2025
Miejsce: Muzeum Narodowe w Krakowie
FB: >>>
Nadchodzące wydarzenia
styczeń
Krystian Burda, Natan Kryszk. Uczytelnianie rytmu [Sekwencje #6] (środa-piątek)
Warszawaluty
KAKOFONIE #2: Alex Clov / Jakub Królikowski / Wojtek Kurek
KrakówFURDA pres. BRODINSKI, SLICKBACK, YNAYNSKA
WarszawaAMBIENTORIUM
WarszawaWYDŹWIĘK: Glątwa | Koncert w Żoliborsku Domu Kultury
WarszawaSPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA: INTERAKCJE #1/2025
Kraków