SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA: INTERAKCJE #3_2025

Połączenie w parę pojęć minimalizm i muzyka amerykańska jest odruchem jak najbardziej uprawnionym. Nurt minimal music wiódł prym w twórczości kompozytorów działających w Stanach Zjednoczonych od lat 60. XX w., a jego duch wciąż unosi się nad muzyką nową. Nad twórczością Jamesa Tenney’a oraz Frederica Rzewskiego również, choć w obu tych przypadkach jednowymiarowa klasyfikacja stanowi znaczne uproszczenie.
Nazwisko Jamesa Tenney’a nie jest być może jednym z pierwszych, które przychodzi na myśl gdyby wymieniać czołowych przedstawicieli muzyki amerykańskiej, ale niech to nie będzie zwodnicze. Jego muzyka bez wątpienia jest warta uwagi – Tenney prezentuje redukcyjne podejście do materii muzycznej, przy czym jednocześnie daje świadectwo zauroczenia fizycznością dźwięku i zgłębiania zagadnienia percepcji. Mikrointerwalikę zaprzęgniętą w algorytmy wykorzystuje z wnikliwością i wrażliwością, dając kojącą i wyważoną całość, czego przykładem jest m.in. cykl Harmonium, pisany od lat 70. Ostatni utwór z tej serii – Harmonium #7 powstał po dłuższej przerwie w roku 2000.
Twórczość Frederica Rzewskiego cechuje się wyjątkową odrębnością w panoramie muzyki amerykańskiej. Jest zaangażowana, zrodzona z buntu, odnosząca się niejednokrotnie do sytuacji społeczno-politycznych. Dla powstania utworów Coming Together i Attica impulsem stało się niechlubne wydarzenie z 1971 – stłamszone przez władze powstanie więźniów, niegodzących się na przemoc i warunki panujące w stanowym więzieniu Attica w stanie Nowy Jork. 40 zabitych, zarówno osadzonych jak i pracowników zakładu, to nie finał tego kilkudniowego zajścia. Osadzeni traktowani byli bestialsko także później i dochodzili swoich praw przez wiele lat. Wykorzystany przez Rzewskiego tekst listu jednego ze skazanych – Sama Melville’a, miejscami podniosły, miejscami niepokojący, w połączeniu z uporczywą, nieustępliwą muzyką tworzy dramatyczną i wstrząsającą narrację.
Miejsce: Radio Kraków, studio koncertowe im. Romany Bobrowskiej
Program:
Frederic Rzewski – Coming Together, Attica
James Tenney – Harmonium #7
Frederic Rzewski – Coming Together, Attica
James Tenney – Harmonium #7
W rozmowie: Michał Mendyk
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury — państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa.
Czas trwania: 70 minut
SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA CONTEMPORARY ENSEMBLE:
Małgorzata Mikluska, flet
Tomasz Sowa, klarnet
Krzysztof Guńka, saksofon
Paulina Woś, skrzypce
Barbara Mglej, skrzypce,
Jakub Gucik, wiolonczela
Aleksandra Płaczek, fortepian
Aleksander Wnuk, perkusja
Małgorzata Mikluska, flet
Tomasz Sowa, klarnet
Krzysztof Guńka, saksofon
Paulina Woś, skrzypce
Barbara Mglej, skrzypce,
Jakub Gucik, wiolonczela
Aleksandra Płaczek, fortepian
Aleksander Wnuk, perkusja
Tekst: Emilia Stefańska
Nadchodzące wydarzenia
czerwiec
6
spotkania
Seminarium (Nie)pamięć i zapomnienie w muzyce
Wrocław 7
spotkania
MIASTO USŁYSZANE warsztat i spacer dzwiękowy po Łodzi
Łódź koncertySurface of timbre | koncert
Warszawa 10
koncerty
Konkurs na najlepsze słuchowisko 2024 roku
online 11
festiwale
Ephemera Festival 2025
Warszawa 12
koncerty
SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA #5 INTERAKCJE
Kraków 14
koncerty
RAVEKJAVIK ZEN
Łódź