SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA: INTERAKCJE #4_2025
SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA: INTERAKCJE #4_2025
15 maja 2025/ Kraków
Program:
Aleksandra Słyż – Healing
Marc Sinan – Befreiung (fragmenty)
Michał Janocha – Free surface
Zygmunt Krauze – Elegia 2022
WSTĘP WOLNY!
Nota programowa:
Program majowych INTERAKCJI rozciągnie się pomiędzy dwoma muzycznymi biegunami. Jeden odpowiada muzyce zaangażowanej, zrodzonej z reakcji na rzeczywistość wojenną. Drugi reprezentować będą utwory, w których materia muzyczna rodzi się przede wszystkim ze zgłębiania fizyczności dźwięku.
„Jestem głęboko zafascynowana procesami związanymi z doznaniami cielesnymi, jakie wywołuje dźwięk i jego ruch. Od zawsze postrzegałam dźwięk jako zjawisko fizyczne – podróżujące jako fale energii, jako wibracje, które możemy dosłownie poczuć i fizycznie doświadczyć” – pisze Aleksandra Słyż w odniesieniu do utworów zamieszczonych na płycie A Vibrant Touch. Otwiera ją utwór Healing, którego tytuł (ang. „leczenie”, „uzdrawianie”) nakierowuje na dźwiękowość budowaną jako materię kojącą, splatającą brzmienia akustyczne i syntetyczne w zgodną, pełną spokoju i wyważenia całość.
Pokrewnie obszary zdaje się eksplorować w swojej nowej kompozycji Michał Janocha. Utwór Free Surface opatruje kompozytor dopiskiem „Impuls. Oddziaływania. Równowaga”. Inspiracją są tu właściwości fizyczne cieczy – jej napięcie, sprężystość, oddziaływania cząsteczek, ciśnienie czy przybieranie form, kształtów.
Marc Sinan, kompozytor o korzeniach niemiecko-turecko-ormiańskich w swojej pracy niejednokrotnie podejmuje tematykę wojenną czy społeczno-polityczną. Bliskie są mu także postawy postmigracyjna i transkulturowa. Swoim najnowszym projektem – Befreiung (niem. „wyzwolenie”), „europejskim oratorium pokoju”, przeznaczonym na międzynarodową orkiestrę, solistów, chóry i śpiewaków-amatorów, Sinan upamiętnia 80. rocznicę zakończenia II wojny światowej. Warstwa tekstowa utworu bazuje na wspomnieniach osób, ocalałych z wojennego pogromu. Kompozytor przywołuje m. in. poruszające historie z życia Sary Weinstein czy Genowefy Nóżkowskiej. Dwie części oratorium, zatytułowane imionami swoich bohaterek, zostały skomponowane dla Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble.
W Elegii Zygmunta Krauzego rezonuje inna wojna – ta, tocząca się na Ukrainie. Kompozytor przywołuje spisaną przez Oskara Kolberga na Rusi Czerwonej ludową pieśń i zestawia ją, pobrzmiewającą echem tęsknoty, jednogłosowo samotną, z dramatycznymi, gniewnymi odcinkami utworu. „Po okresie eksperymentów i formalno-technicznych poszukiwań przychodzi moment, w którym trzeba zdecydować, czy chce się być kompozytorem, który mówi to, co naprawdę chce powiedzieć, czy też chce pisać tylko nuty, które mają zadowolić słuchacza. Taka decyzja wymaga dojrzałości, odwagi i siły” – wyjaśnia Krauze.
Tekst: Emilia Stefańska
Program: Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble
****
Współorganizatorem koncertu jest Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury — państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa.
Data: 15 maja 2025
Miejsce: Cricoteka
FB: >>>
Nadchodzące wydarzenia
kwiecień
54. Poznańska Wiosna Muzyczna
PoznańSLS. VOL. 73 Alex Ward / John Edwards / Mike Gennaro
Poznańmaj
Wystawa | konstelacja oooo | Triggering electro-inducing spasms
SzczecinHuber Zemler LAGOM/UMIAR - koncert na werbel solo w Plakatonie
WarszawaMłode Wilki 25 TEKHNÉ Sound Sessions
SzczecinSPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA: INTERAKCJE #4_2025
Kraków12. Musica Electronica Nova // Obecność(i) / Presence(s)
Wrocław