Wydarzenia wystawy

Unikalne dźwięki miasta – premiera (2.12) instalacji artystycznej POLE SIŁOWE (3-20.12)

Początek
poniedziałek, 2 grudnia 2024
godz. 18:00

Koniec
piątek, 20 grudnia 2024
godz. 18:00

Miejsce
ulica Marii Skłodowskiej-Curie 11

Łódź

Unikalne dźwięki miasta – premiera instalacji artystycznej POLE SIŁOWE
2 grudnia 2024/ Łódź 

W poniedziałek (2 grudnia) o godz. 18.00 odbędzie się premiera „Pola siłowego” – interaktywnej, plenerowej instalacji artystycznej, która wykorzystuje technikę field recordingu, aby uchwycić unikalne dźwięki ogrodu wozowni przy ulicy M. Skłodowskiej-Curie 11.

pastedGraphic.png

Praca autorstwa Joanny Szumacher powstała na kanwie badań dotyczących audialnego pejzażu miasta dr Justyny Anders-Morawskiej z Uniwersytetu Łódzkiego i ma na celu zwrócenie uwagi na dźwięki, które są często niesłyszalne lub pomijane w codziennym życiu.

pastedGraphic.png

Podczas wieczoru odbędzie się dyskusja na temat idei łączenia sztuki z nauką, współpracy badaczki i artystki w projekcie oraz badań na soniczną sferą miasta prowadzonych przez Justynę Anders-Morawską. Rozmowę poprowadzi dr Antoni Michnik.

pastedGraphic.png

„Pole siłowe” składa się z rozmieszczonych na terenie ogrodu głośników oraz czujników ruchu. W momencie zbliżenia do obiektu czujnik automatycznie uruchamia nagrania terenowe zarejestrowane o różnych porach dnia i nocy na przyległym do wozowni obszarze.

pastedGraphic.png

Instalacja przykuwa uwagę, zachęca odbiorców do skoncentrowania się na dźwiękach, które w normalnej scenerii są przykrywane przez odgłosy miasta, ulicy. „Pole siłowe” kreuje wizualny i audialny pejzaż miejsca.

pastedGraphic_1.png

Twórczynią instalacji jest Joanna Szumacher – artystka audiowizualna, kompozytorka teatralna, graficzka, muzyczka. Instalacja powstała we współpracy z badaczką UŁ – dr Justyną Anders-Morawską (WSMiP), która bada oddziaływanie polityki i zarządzania publicznego na pejzaż dźwiękowy miast. Dr Anders-Morawska traktuje dźwięk jako przejaw stanu zdrowia miasta rozumianego jako miejsce do życia, wspólnota mieszkańców, arena działań ekonomicznych, jako scena aktywności kulturalnej i źródło inspiracji artystycznej.

pastedGraphic_1.png

Dr Anders-Morawska w swoich badaniach zajmuje się audiosferą miasta jako przedmiotem zainteresowania różnorodnych polityk miejskich. W magazynie „Glissando” pisze o zagadnieniach związanych z ekologią dźwięku i projektowaniem dźwiękowym miast i przestrzeni publicznych. Poszukuje sposobu, dzięki któremu pejzaż dźwiękowy miasta przestanie być traktowany przez pryzmat zarządzania hałasem, a stanie się przedmiotem projektowania wrażliwego na tożsamość i estetykę przestrzeni.

pastedGraphic_2.png

Zajmuję się pejzażem dźwiękowym miast – tym jak brzmią miejsca hałaśliwe, gwarne, tętniące życiem, ale także oazy spokoju. Mam nadzieję, że moje obecne badania dowartościują znaczenie dźwięku w projektowaniu przestrzeni publicznej oraz zaoferują model idealny, w stosunku do którego będzie można porównać obecne praktyki kształtowania audiosfery lub zdiagnozować zaniechania w tym obszarze

– mówi Justyna Anders-Morawska.

pastedGraphic_2.png

Zmysł słuchu jest wrażliwy i szybki. Służy do wykrywania zagrożenia, nakierowywania uwagi, komunikowania się, wreszcie otwiera drzwi do przyjemności. Są dźwięki zabójcze i dźwięki kojące. Na co dzień w miastach więcej jest tych, które niszczą – sprowadzają bezsenność, choroby układu krążenia, rozdrażnienie. Przywracaniu dobrostanu audialnego mieszczanom mają służyć przepisy chroniące środowisko przed hałasem, rekomendacje tworzenia obszarów ciszy, rozwiązania przywracające miasta pieszym i chroniące obszary zielone. W praktyce świadomość społeczna i związana z tym wola lub jej brak po stronie osób decyzyjnych w samorządach i na szczeblach regionalnym i krajowym w zakresie roli przyjaznego człowiekowi i innym bytom biologicznym pejzażu dźwiękowego jest nadal ograniczona. Komfort akustyczny to luksus dostępny nielicznym, mimo że kojące oddziaływanie ciszy i odgłosów bezpiecznej natury to cecha wspólna większości ludzi – biofilia jest w nas, przykryta grubą warstwą cywilizacji z jej pośpiechem i skupieniem na wzroście

– dodaje badaczka.

Instalacja w innowacyjnej formie przekazu dźwiękowego ma ambicję stać się inspiracją do kolejnych wspólnych działań artystki i badaczki w obszarze art & science. To także jeden z elementów popularyzujących projekt “Dźwiękowy pejzaż miasta”, który w założeniach bada potrzeby mieszkańców dużych aglomeracji, by w efekcie dać szereg rekomendacji przydatnych do planowania przestrzennego.

pastedGraphic_3.png

TERMINY ZWIEDZANIA

W grudniu instalacja będzie dostępna od 3 do 20 dnia miesiąca, w następujących dniach i godzinach:

pastedGraphic_4.png

pn-wt – 10.00–16.00

pastedGraphic_4.png

śr-czw – 10.00–19.00

pastedGraphic_4.png

pt – 10.00–16.00

pastedGraphic_4.png

sb – 12.00–16.00

pastedGraphic.png

O TWÓRCZYNIACH

pastedGraphic_1.png

Joanna Szumacher – artystka audiowizualna, kompozytorka teatralna, graficzka, muzyczka. Autorka albumu Kopyta Zła (wspólnie z Pawłem Cieślakiem, Requiem Records), audiobooka i książki Bambino (Altanova Press), dyskietki I will find (Pionierska Records) oraz słuchowiska Córka Rabina (wydawnictwo NKIE) i albumu fieldrecordingowego Postcards from Łódź (2022). Tworzy muzykę teatralną (Teatr Polski w Poznaniu, Teatr im. Siemaszkowej w Rzeszowie, Teatr Nowy w Łodzi). Od 2016 roku współtwórczyni i kuratorka Galerii W Y w Łodzi, od 2020 roku pełni funkcję dyrektorki artystycznej Festiwalu Kultury Żydowskiej w Grodzisku Mazowieckim, którego jest pomysłodawczynią. Współkuratorka festiwalu Łódź 4 Kultury 2019 – sztuki wizualne. W latach 2015-2016 prowadziła w Muzeum Sztuki w Łodzi cykl muzyczny Byle do wiosny. Laureatka Punktu dla Łodzi, Plastrów Kultury w dwóch kategoriach, plebiscytu Wiosła Kultury Gazety Wyborczej Łódź. Dwukrotna stypendystka Prezydent Miasta Łodzi. Współzałożycielka labelu kasetowego -SUPER-, członkini duetów: Smutne Kobiety, BETON. Wybrane koncerty i wystawy: DomOffOn Łódź, Tauron Nowa Muzyka, Ars Independent, The Life Intense w galerii W139 w Amsterdamie (Niderlandy), Avvistamenti – (non) è un festival w Bisceglie (Włochy), Łódź 4 Kultury, galeria Lokal 30.

pastedGraphic_1.png

Justyna Anders-Morawska – adiunkt na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego, członkini Rady Naukowej Interdyscyplinarnego Centrum Studiów Miejskich. W swoich badaniach zajmuje się obecnie audiosferą miasta jako przedmiotem zainteresowania różnorodnych polityk miejskich. Poszukuje sposobu, dzięki któremu pejzaż dźwiękowy miasta przestanie być traktowany przez pryzmat zarządzania hałasem, a stanie się przedmiotem projektowania wrażliwego na tożsamość i estetykę przestrzeni. Ukończyła stosunki międzynarodowe i zarządzanie na Uniwersytecie Łódzkim, prowadziła wykłady na Uniwersytetach w Tampere, Vaxjo i Maceracie. Zajmowała się badaniami nad współrządzeniem w polskich metropoliach.

pastedGraphic.png

PROWADZĄCY DYSKUSJĘ

pastedGraphic_1.png

Antoni Michnik – doktor nauk humanistycznych (doktorat w IS PAN), historyk kultury, badacz sound studies, performer, kurator. Członek założyciel researchersko-performatywnej Grupy ETC (2009). Od roku 2013 w redakcji magazynu „Glissando”. Publikował m.in. w „Dialogu”, „Dwutygodniku”, „Kontekstach“, „Kwartalniku Filmowym”, „Ruchu Muzycznym”, „Szumie”, „Zeszytach Literackich”. Współredaktor książek Fluxus w trzech aktach. Narracje – estetyki – geografie Grupy ETC (Wyd. Krytyki Politycznej, 2014) oraz Poza Rejestrem. Rozmowy o muzyce i prawie autorskim (Fundacja Nowoczesna Polska, 2015). Od roku 2020 w zespole kuratorskim festiwalu muzyki improwizowanej Ad Libitum, współpracował kuratorsko m.in. z Trafostacją Sztuki w Szczecinie i Curie City oraz festiwalami NeoArte i Warszawska Jesień. Solo oraz z Grupą ETC występował na licznych festiwalach oraz przeglądach sztuki i muzyki współczesnej, interpretując neoawangardowe kompozycje muzyczne, lub prezentując autorskie działania performatywne.

Szczegóły wydarzenia


Data: 2 grudnia 2024
Miejsce: ulica Marii Skłodowskiej-Curie 11

FB: >>>