Wariacje na globalny tłum. Koncert
Wariacje na globalny tłum są nasłuchiwaniem miejskich zgromadzeń, odnajdywaniem w tłumie łagodzącej niepokój chwili skupienia na placach miast: od Buenos Aires przez Kair i Stambuł po Nowy Jork, Madryt, Kijów i Warszawę. Dźwiękiem przesterowania i przekomponowania w nową formę. Są wsłuchaniem w uwalniającą się oddolnie społeczną siłę.
Choć ruchy protestacyjne, które odpowiadają potrzebom i pragnieniom tak wielu, nie były w stanie osiągnąć trwałych zmian i stworzyć nowego, bardziej demokratycznego i sprawiedliwego społeczeństwa, to jednak nie daje spokoju ta zbiorowa ekspresja pragnienia zmiany, gdy wielość tworzy strategię i swobodnie formułuje ideę zgromadzenia, tworząc tym samym mechanizm dla kształtowania alternatywy społecznej.
Nowy utwór Karola Nepelskiego, przeznaczony na klawesyn amplifikowany i sampler, jest poszukiwaniem nastroju towarzyszącego masowym zgromadzeniom miast całego świata, w których solidarność lub niezadowolenie mieszkańców doprowadziło jednak do przemian społeczno-politycznych. W warstwie elektronicznej samplera wykorzystane są krótkie fragmenty nagrań (sample) dostępnych w mediach społecznościowych, takich jak Facebook, YouTube czy Twitter: dźwięki tłumu, dźwięki zbiorowych koncertów, fonosfera miejskich zgromadzeń oraz ruchów protestacyjnych, a także przemówień liderów, polityków, autorytetów. Jest to quasi-opera, w której sampler zastępuje głos ludzki (głosy pojedynczych osób i głos całych grup ludzi), a klawesyn zastępuje akompaniującą orkiestrę.
Wykonanie utworu zostanie powierzone międzynarodowej sławy klawesynistce, wybitnej interpretatorce muzyki współczesnej – Gośce Isphording.
Preludium będzie akcja uliczna (2 czerwca) na placu Zamkowym w Warszawie, w miejscu, w którym wybrzmiewają echa Czarnego Protestu, jednego z istotniejszych zgromadzeń społecznych ostatnich lat w Polsce. Gośka Isphording zagra, wobec przypadkowych słuchaczy, motyw przewodni utworu, nawiązujący do zbiorowej świadomości miejsca.
Tydzień później w TR Warszawa odbędzie się prawykonanie utworu. Wykonawczyni zaprezentuje również program utworów na klawesyn towarzyszących Wariacjom na globalny tłum, których genezą powstania – podobnie jak utworu Nepelskiego – stało się nasłuchiwanie społecznych nastrojów i głosów przemian.
Program koncertu
Peter Ablinger Voices and Piano (wybrane fragmenty)
Ailis Ni Riain 2 Steep 4 Sheep
Jukka Tiensuu Veto
Ángel Faraldo Music for Computer and Harpsichord
Karol Nepelski Wariacje na globalny tłum
Daty:
2 czerwca 18:00 Plac Zamkowy / wstęp wolny
11 czerwca 19:00 TR Warszawa
Bilety dostępne przez platformę GoOut na stronie oraz w punkcie INFO Biennale Warszawa 2019, w aplikacji GoOut, na stronie oraz w kasie teatru TR Warszawa oraz na stronie ewejsciowki.pl
Szczegółowe informacje: https://biennalewarszawa.pl/wariacje-na-globalny-tlum
Nadchodzące wydarzenia
listopad
AEROPLAN #106 / Kwapisiński + Sember oraz Wojaczek solo
Wrocław koncertyRafał Łuc - koncert w Centrum Sztuki WRO
WrocławEUFONIE 2024 - Przełom. Jubileusz Pawła Szymańskiego
Warszawagrudzień
Krzysztof Cybulski THANK YOU FOR YOUR FEEDBACK
Warszawacrys cole, Michał Sember, Dawno temu - koncert w ramach projektu "Otwieramy się"
WarszawaSIMON STEEN-ANRERSEN – SPOTKANIE Z KOMPOZYTOREM | 84. MUSICA MODERNA
Łódź spotkaniaSpotkanie autorskie z Moniką Pasiecznik/ Od prezentowania dzieł do tworzenia krytycznej wiedzy
Warszawa