Warszawskie Sanatorium Dźwięku #6 • Spatif, wstęp wolny
W ramach ostatniej edycji Warszawskiego Sanatorium Dźwięku 2019 wystąpią:
– EDYTA JARZĄB
– MARTYNA POZNAŃSKA
– CASTING LOTS
WARSZAWSKIE SANATORIUM DŹWIĘKU to cykl koncertów, projekcji filmowych, spotkań z kuratorami, producentami oraz dziennikarzami muzycznymi. Wydarzenia realizowane wokół tematu współczesnej muzyki eksperymentalnej, organizowane w ramach działań festiwalu Sanatorium Dźwięku Sokołowsko.
wstęp wolny
____________________________________
• MARTYNA POZNAŃSKA jest artystką interdyscyplinarną, która pracuje z różnymi mediami budując powiązania pomiędzy nieuchwytnym medium dźwięku a materią stałą. Obejmuje to praktykę słuchania i nagrywania w terenie, styczną do pracy z wideo, instalacjami i rzeźbami dźwiękowymi, praktykami performatywnymi i rysunkiem. W ostatnich latach angażuje swoją praktykę w kwestie prośrodowiskowe i polityczne, koncentrując się na relacjach między ciałem ludzkim a „ciałem natury” i tym, w jaki sposób możemy wpłynąć na zmianę tych relacji.
Poznańska wystawiała i występowała na całym świecie m.in. na wystawach w Akademie der Künste, Berlin (DE), Unsound Festival Kraków (PL), SPOR Festival (DK), Aperto Raum w Berlinie, HKAPA w Hong Kongu, Dance Bridges Festival w Kalkucie (IN). Ponadto współpracowała z uznanymi artystami, takimi jak Hans Peter Kuhn (Übergang, Martin-Gropius-Bau Museum, Berlin, 2017), czy Peter Cusack („Nie Będzie Innego Lasu” 2017). W 2013 roku była stypendystką Ministerstwa Kultury. W 2018 roku otrzymała stypendium artystyczne od miasta Berlina.
Martyna ukończyła studia magisterskie filologii hiszpańskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, 2010. Studiowała Sound Art na University of the Arts w Londynie (LCC/UAL). W 2016 r. uzyskała tytuł magistra sztuki na Universität der Künste
Berlin (UdK).
• EDYTA JARZĄB – artystka dźwiękowa, performerka. Uczyła się metody „głębokiego słuchania“ z Pauline Oliveros, wokalnego systemu hindustani raga w Waranasi, w Indiach. Interesuje się ludzkim głosem, jako pomostem między sferą publiczną a prywatną, słuchaniem i improwizacją jako praktyką społecznego oporu. Jest autorką tekstu „More bark, more bite” w publikacji „Warsound. Warszawa” wydanej w Cenrum Sztuki Współczesnej w Warszawie oraz „Notes Towards Vaginal Listening” razem z włoską artystką Anną Raimondo w zbiorze „The Middle Matter. Sound as interstice” wydanej Q-O2 w Brukseli. Współtworzyła cykl „Śpiew Syren” towarzyszący wystawie „Syrena herbem twym zwodnicza” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Brała udział w wystawach zbiorowych w Centrum Sztuki Współczesnej: „Gotong Royong”, „Czekając na kolejne przyjście/Waiting for another coming”, „Zjednoczona Pangea” w Muzeum Sztuki w Lodzi, w wystawie „Post-Peace” w Wurrt. Kunstverein Stuttgarcie, sympozjum „Sound and Participation” w Brukseli, festiwalu Odrathek/Musarc w Londynie oraz sesji „Untraining the Ear” w SAVVY Contemporary w Berlinie.
Razem z grupą performatywną ETC brała udział w Warszawskiej Jesieni, oraz festivalu Musica Privata, realizując awangardowe partytury dźwiękowo-ruchowe. Tworzy przestrzenie dźwiękowe w teatrze tańca i w filmie. Razem z artystką dźwiękową FOQL rozwija improwizowany live act Mother Eart’s Doom Vibes, podczas rezydencji w Biurze Dźwięku w Katowicach czy festiwalu Unsound w Krakowie.
Współtworzy społecznościowe Radio Kapitał w Warszawie, oraz Radio Ushirika w Mathare, w Kenii.
www.mixcloud.com/RadioUshirika/radio-ushirika-w-radiu-kapitałquestion-everything/
• CASTING LOTS to kwartet, który łączy różne tożsamości muzyczne we wspólnej, intuicyjnej, eterycznej improwizacji. Czwórka muzyków spotkała się w ramach Warsaw Improvisers Orchestra. Razem tworzą niepowtarzalne nastroje: od ludowych kołysanek, przez free jazz, noise, po zupełnie abstrakcyjne, alternatywne czasoprzestrzenie.
skład:
JOHN CORNELL – podróżuje z wiolonczelą od szóstego roku życia. Od trzynastego oprócz wiolonczeli nosi także wzmacniacz. Obecnie występuje z Deviant Blues, Acoustic Pressure Ensemble, a także z Warsaw Improvisers Orchestra.
PIOTR DĄBROWSKI – perkusjonista, artysta plastyk, intuicjonista, autor tekstów poetyckich. Muzyka tworzona przez
niego koresponduje ze współczesną muzyką perkusyjną, minimalną, improwizowaną, noise’ową.
Występuje z programem solowym „Medytacje dźwiękowe na perkusję solo”. Prowadzi cykl koncertów „Strumień”. Obecne zespoły to Warsaw Improvisers Orchestra, NEBA, duet
Postaremczak/Dąbrowski, Ochra, Spiritual Acoustic Noise, Casting Lots. Autor muzyki do spektaklu w reż. Romana Woźniaka „Tłumaczenie z języka”, spektaklu tanecznego „Niepoważnie kobiece”, współtwórca muzyki do spektaklu „Tyki-dusze-nar-Europa” w reż. Redy Haddad, z Rayem Dickaty współtworzył muzykę do spektaklu „To jest Europa?” w reż. Alicji Borkowskiej. Regularnie tworzy na polu sztuk plastycznych i prowadzi zajęcia edukacyjne, plastyczne, dźwiękowe i filozoficzne dla dzieci małych i dużych. W 2016 roku wydał własnym sumptem materiał na perkusję solo pt: „Makrlofid”.
GOSIA ZAGAJEWSKA – wokalistka, improwizatorka, poetka. Współtworzy zespoły: Szpety, Casting Lots, Word-Sound-
Pool. Przez pewien czas związana była z Teatrem Powszechnym i Strefą Wolnosłową.
Powołała do życia efemeryczny kolektyw Andakali Goveyu. W 2018 roku ukazały się dwa albumy z jej udziałem: Word-Sound-Pool (Murmure Intemporel) oraz Szpety (Ersatz Recordings).
RAY DICKATY – saksofonista i kompozytor. Ma w dorobku ponad 60 nagrań z różnymi składami. Jako członek Spiritualized był odpowiedzialny za aranżację sekcji dętej. Grał na albumie Dr Johna „Anutha Zone” oraz na płytach Spiritualized „Live at the Albert Hall”, „Let it Come Down” i „Amazing Grace”. Jako członek zespołu Moonshake należącego do wytwórni Too Pure wydał dwie płyty oraz grał razem ze Stereolab i Cornershop oraz występował wspólnie z PJ Harvey. Ze swoim zespołem Solar Fire Trio grającym free jazz noise, nagrał trzy szlagierowe albumy i odbył trasę supportując Juliana Cope’a. Ponadto, nagrywał i występował m.in. z takimi wykonawcami jak: Moose, Lush, Durutti Column, AMP, The Duke Spirit, Six by Seven, Damo Suzuki, Slipstream, Thighpaulsandra, Soulsavers (Mark Lanegan), Sonic Youth, Suicide, Super Numeri, John Moores Revolution 9, Michael J Sheehey i The Flowers of Hell. Współpracował z takimi improwizatorami jak: Eddie Prevost, Philip Marks, Chris Corsano, Brigitte Kuepper, John Butcher, Lol Coxhill, Carlos Zingaro, John Edwards, Martin Kuchen, Jeffery Morgan, Evan Parker i wielu innych. Obecnie mieszka w Warszawie i jest aktywnym przedstawicielem polskiej improwizowanej sceny
muzycznej, założycielem Warsaw Improvisers Orchestra.
_______________________
Sanatorium Dźwięku to festiwal poświęcony nowej muzyce oraz szeroko rozumianej sztuce dźwięku prezentuje możliwie najszersze spektrum zjawisk związanych z rozwojem form muzycznych w XX i XXI wieku. W ciągu ostatnich 6 lat festiwal zaprezentował około 120 artystów z całego świata, wielu z nich tworzyło specjalnie w kontekście miejsca podczas rezydencji artystycznych w Sokołowsku. Rokrocznie festiwal przyciąga publiczność z całej Europy. Festiwal prowadzą Zuzanna Fogtt i Gerard Lebik we współpracy z Michałem Liberą.
▹http://festiwal.sanatoriumdzwieku.pl/
• patronat: Glissando
• Projekt został zrealizowany dzięki wsparciu finansowemu Miasta Stołecznego Warszawy.
Nadchodzące wydarzenia
listopad
AEROPLAN #106 / Kwapisiński + Sember oraz Wojaczek solo
Wrocław koncertyRafał Łuc - koncert w Centrum Sztuki WRO
WrocławEUFONIE 2024 - Przełom. Jubileusz Pawła Szymańskiego
Warszawagrudzień
Krzysztof Cybulski THANK YOU FOR YOUR FEEDBACK
Warszawacrys cole, Michał Sember, Dawno temu - koncert w ramach projektu "Otwieramy się"
WarszawaSIMON STEEN-ANRERSEN – SPOTKANIE Z KOMPOZYTOREM | 84. MUSICA MODERNA
Łódź spotkaniaSpotkanie autorskie z Moniką Pasiecznik/ Od prezentowania dzieł do tworzenia krytycznej wiedzy
Warszawa