Wystawa | Exhibition | Mark Mushiva | The Institute of Decolonial Technology
Wystawa | Exhibition | Mark Mushiva | The Institute of Decolonial Technology
24 stycznia â 13 marca 2025/ Szczecin
ððð«ð€ ðð®ð¬ð¡ð¢ð¯ð
ð°ððððððð ð»ðððððððððð ð«ðððððððððððð: ðšððððððÌððð ðšðððððððððððððð
ð»ðð ð°ððððððððð ðð ð«ððððððððð ð»ððððððððð: ðšðððððð ðšðððððððððððððð
kuratorka/curator: Zorka Wollny
koordynator/coordinator: Andrzej Witczak
wystawa/exhibition: 24.01 â 13.03.2025
PrzyszÅoÅÄ nie jest neutralna. PostÄp technologiczny Afryki przez stulecia byÅ ksztaÅtowany w strukturach kolonialnych, faworyzujÄ cych zachodniÄ narracjÄ o progresie. W wystawie Instytut Technologii Dekolonialnej: AfrykaÅski Akceleracjonizm, pochodzÄ cy z Namibii berliÅski artysta Mark Mushiva kwestionuje dominujÄ ce paradygmaty, âzakorzeniajÄ câ technologie w afrykaÅskim wyzwoleniu i samostanowieniu. Wydrukowane w 3D obiekty spekulatywne i wizualizacje cyfrowe przedstawiajÄ przyszÅoÅÄ dekolonialnÄ , w której technologia staje siÄ narzÄdziem afrykaÅskiego oporu i futuryzmu.
WystawÄ zainspirowaÅa koncepcja afrykaÅskiego akceleracjonizmu: radykalnego przekonania o moÅŒliwoÅci ksztaÅtowania przyszÅoÅci Afryki poprzez przyspieszenie historii jej buntu, oporu i innowacji. Mushiva nie traktuje technologii jako siÅy narzuconej z zewnÄ trz – przedstawia jÄ jako przedÅuÅŒenie ruchów niepodlegÅoÅciowych, które przetoczyÅy siÄ przez kontynent w latach piÄÄdziesiÄ tych i szeÅÄdziesiÄ tych XX wieku. Walka o niepodlegÅoÅÄ sama w sobie stanowiÅa akt futuryzmu, napÄdzany wizjami samostanowiÄ cej Afryki, wolnej od nadzoru kolonialnego.
Mushiva wykorzystuje precyzyjnie wykonane obiekty i trójwymiarowe Årodowiska do stworzenia spekulatywnych narzÄdzi i mechanizmów, przywoÅujÄ cych zarówno materialnoÅÄ przeszÅoÅci, jak i przyszÅe moÅŒliwoÅci. Prace artysty obalajÄ linearne narracje o postÄpie Zachodu, ukazujÄ c alternatywny Åwiat, w którym postÄp technologiczny jest napÄdzany afrykaÅskÄ pomysÅowoÅciÄ . Wyimaginowane artefakty, ÅÄ czÄ ce w sobie elementy mechaniczne i mityczne, splatajÄ tradycyjnÄ afrykaÅskÄ kosmologiÄ z twórczoÅciÄ spekulatywnÄ , wskazujÄ c przyszÅoÅÄ nieograniczonÄ historiami kolonialnymi.
Artysta bada, w jaki sposób technologia, postrzegana jako symbol nowoczesnoÅci i dominacji Zachodu, moÅŒe sÅuÅŒyÄ jako medium rekultywacji kulturowej. Obiekty Mushivy zacierajÄ granice miÄdzy tym, co materialne a wirtualne, sugerujÄ c, ÅŒe dekolonizacja jest w równym stopniu dziaÅaniem technologicznym, jak i politycznym. Spekulatywne Årodki sÄ przesiÄ kniÄte duchem wyzwolenia â czerpiÄ z gÅÄbokich powiÄ zaÅ miÄdzy kulturÄ materialnÄ afrykaÅskich ruchów niepodlegÅoÅciowych i ich wyobraÅŒeÅ na temat przyszÅoÅci.
Na wystawie Instytut Technologii Dekolonialnej Mushiva prezentuje instrumenty ze swojego laboratorium, w tym ððŠð ð©ð czyli detektor rasizmu, kamizelkÄ dźwiÄkowÄ i ðð£ð¢ð¬ð° â przenoÅny syntezator rÄczny. Zaprezentuje równieÅŒ pierwszÄ wersjÄ pracy wideo ðð¢ð¯ðºð¢ðµð¢ ðð¶ðµð¶ð³ðªðŽð®, badajÄ cÄ architekturÄ afrykaÅskich wiosek z perspektywy geometrii fraktalnej. Prace zachÄcajÄ do zrewidowania wyobraÅŒeÅ o technologii i postÄpie. PoszukujÄ odpowiedzi na pytania: Jak wyglÄ da prawdziwie dekolonialna przyszÅoÅÄ? W jaki sposób afrykaÅskie historie oporu i innowacji mogÄ zmieniÄ krajobraz technologiczny?
TraktujÄ c afrykaÅski akceleracjonizm jako ruch ÅÄ czÄ cy przeszÅoÅÄ, teraźniejszoÅÄ i przyszÅoÅÄ, Mushiva zwraca uwagÄ na fakt, ÅŒe narzÄdzia do wyobraÅŒania â i budowania â wyzwolonej przyszÅoÅci zawsze pozostawaÅy w zasiÄgu rÄki. Poprzez spekulatywne obiekty i cyfrowe interwencje pokazuje, ÅŒe technologia dekolonialna nie jest odlegÅÄ utopiÄ , ale trwajÄ cym procesem.
ððð«ð€ ðð®ð¬ð¡ð¢ð¯ð to multidyscyplinarny kreatywny technolog, wynalazca i artysta hip-hopowy z Namibii. Mieszka i pracuje w Berlinie. Posiada tytuÅ doktora w dziedzinie informatyki (Uniwersytet w Trydencie, WÅochy), przy czym szczególnym zainteresowaniem darzy zagadnienia zwiÄ zane z interakcjÄ czÅowieka z komputerem. Jest jednym z trzech czÅonków wielokrotnie nagradzanej hip-hopowej grupy poetyckiej Black Vulcanite. ÅÄ czy naukowo-artystyczne zainteresowania w badaniach idei, sugerujÄ cej, ÅŒe szybkie i radykalne wdroÅŒenie technologii informatycznych przez ludnoÅÄ afrykaÅskÄ moÅŒe przeciwdziaÅaÄ niekorzystnym skutkom rasowego kapitalizmu. Twórca wykorzystuje przy tym nowatorskie technologie, takie jak wizja komputerowa, synteza dźwiÄku i robotyka.
ððºðŽðµð¢ðžð¢ ðž ð³ð¢ð®ð¢ð€ð© ð±ð³ð°ð«ðŠð¬ðµð¶ ððððððÌ â ððŠ ððžð¢ð³ðŠ ð°ð§ ðð°ð¶ð¯ð¥, ð§ðªð¯ð¢ð¯ðŽð°ðžð¢ð¯ðŠðšð° ð»ðŠ ðŽÌð³ð°ð¥ð¬ð°Ìðž ð±ð³ð°ðšð³ð¢ð®ð¶ ðð³ðŠð¢ðµðºðžð¯ð¢ ðð¶ð³ð°ð±ð¢ ðð¯ðªðª ðð¶ð³ð°ð±ðŠð«ðŽð¬ðªðŠð« ð°ð³ð¢ð» ð±ð³ð»ðŠð» ðð®ðªð¯ðŠÌš ððªð¢ðŽðµð° ðð»ð€ð»ðŠð€ðªð¯.
ðð¢ð³ðµð¯ðŠð³ð»ðº: ððððð ðð³ð¢ð§ð°ðŽðµð¢ð€ð«ð¢ ðð»ðµð¶ð¬ðª ðž ðð»ð€ð»ðŠð€ðªð¯ðªðŠ, ððð ððŠðŽðµðªð·ð¢ð (ððªðŠð®ð€ðº), ðððð â ðð¢ðµðªð°ð¯ð¢ð ððŠð¯ðµðŠð³ ð§ð°ð³ ðð¶ðŽðªð€ ðð³ðŠð¢ðµðªð°ð¯ ð°ð§ ððð£ðª-ðð¢ð³ð¯ (ðð³ð¢ð¯ð€ð«ð¢), ððð.ðð â ððŽðŽð°ð€ðªð¢ð€Ì§ð¢Ìð° ðð¶ððµð¶ð³ð¢ð (ðð°ð³ðµð¶ðšð¢ððªð¢), ðð¬ð¢ð¯Ì§ð¶ ð®ðŠð»ÌðŽ ð§ðŠðŽðµðªð·ð¢ð (Åð°ðµðžð¢), ð-ð2 (ððŠððšðªð¢).
ððŽð±ð°ÌÅð±ð³ð¢ð€ð¢: ðð¬ð¢ð¥ðŠð®ðªð¢ ðð»ðµð¶ð¬ðª ðž ðð»ð€ð»ðŠð€ðªð¯ðªðŠ
The future is not neutral. For centuries, technological advancements in Africa have been shaped by colonial frameworks that privilege Western narratives of progress. In The Institute of Decolonial Technology: African Accelerationism, Berlin-based Namibian artist Mushiva challenges these dominant paradigms by imagining technologies rooted in African liberation and self-determination. His speculative 3D-printed objects and digital renders envision a decolonial future â one that reclaims technology as a tool of African resistance and futurism.
At the core of this exhibition is the concept of African Accelerationism: the radical belief that Africaâs future can be forged by accelerating its own histories of rebellion, resilience, and innovation. Rather than seeing technology as a force imposed from the outside, Mushiva repositions it as an extension of the independence movements that swept across the continent in the 1950s and 1960s. These struggles for freedom were themselves acts of futurism, driven by visions of a self-determined Africa unbound from colonial control.
Through his meticulously crafted objects and 3D-rendered environments, Mushiva creates speculative tools and devices that evoke both the materiality of the past and the possibilities of the future. His works gesture toward a world where African ingenuity drives technological advancement, subverting the linear narratives of Western progress. These imagined artifacts â part machine, part myth â weave together traditional African cosmologies with speculative design, pointing to a future that refuses to be bound by colonial histories.
The exhibition explores how technology, often viewed as a symbol of modernity and Western dominance, can instead serve as a medium of cultural reclamation. Mushivaâs objects blur the lines between the tangible and the virtual, suggesting that decolonization is as much a technological project as it is a political one. His speculative devices are imbued with a spirit of liberation â drawing on the deep ties between the material culture of African independence movements and the imagined futures they envisioned.
At the Institute of Decolonial Technology Mushiva presents instruments from his laboratory, including racism detector ððŠð ð©ð, a sound vest, and portable hand-held synthesizer ðð£ð¢ð¬ð°. He will also present the first version of the video work ðð¢ð¯ðºð¢ðµð¢ ðð¶ðµð¶ð³ðªðŽð®, examining the architecture of African villages through fractal rendering. In presenting these works, The Institute of Decolonial Technology invites visitors to rethink their assumptions about technology and progress. It asks: What does a truly decolonial future look like? How can African histories of resistance and innovation reshape our technological landscapes?
By framing African Accelerationism as a movement that bridges past, present, and future, Mushiva offers a powerful reminder: the tools to imagine â and build â a liberated future have always been within reach. Through his speculative objects and digital interventions, he shows us that decolonial technology is not a far-off utopia, but a process already in motion.
ððð«ð€ ðð®ð¬ð¡ð¢ð¯ð is a Berlin-based Namibian street poet, rapper and technologist. One-third of the award-winning Hip-Hop poetry group lack Vulcanite and professionally trained as a computer scientist (PhD with the University of Trento, Italy), Mushiva uses these two experiences to access and project Afro-Accelerationist visions, the idea that suggests that a deep, rapid and radical adoption of computer technology by African people can counteract the adverse effects of racial capitalism.
ððŠðð¥ ð¢ðŽ ð±ð¢ð³ðµ ð°ð§ ðµð©ðŠ ð±ð³ð°ð«ðŠð€ðµ ððððððÌ â ððŠ ððžð¢ð³ðŠ ð°ð§ ðð°ð¶ð¯ð¥, ð€ð°-ð§ð¶ð¯ð¥ðŠð¥ ð£ðº ðµð©ðŠ ðð³ðŠð¢ðµðªð·ðŠ ðð¶ð³ð°ð±ðŠ ð±ð³ð°ðšð³ð¢ð® ð°ð§ ðµð©ðŠ ðð¶ð³ð°ð±ðŠð¢ð¯ ðð¯ðªð°ð¯ ð¢ð¯ð¥ ðµð©ðŠ ððªðµðº ð°ð§ ðð»ð€ð»ðŠð€ðªð¯.
ðð¢ð³ðµð¯ðŠð³ðŽ: ððððð ððŠð¯ðµðŠð³ ð§ð°ð³ ðð°ð¯ðµðŠð®ð±ð°ð³ð¢ð³ðº ðð³ðµ ðªð¯ ðð»ð€ð»ðŠð€ðªð¯ (ðð°ðð¢ð¯ð¥), ððð ððŠðŽðµðªð·ð¢ð (ððŠð³ð®ð¢ð¯ðº), ðððð â ðð¢ðµðªð°ð¯ð¢ð ððŠð¯ðµðŠð³ ð§ð°ð³ ðð¶ðŽðªð€ ðð³ðŠð¢ðµðªð°ð¯ ð°ð§ ððð£ðª-ðð¢ð³ð¯ (ðð³ð¢ð¯ð€ðŠ), ððð.ðð â ððŽðŽð°ð€ðªð¢ð€Ì§ð¢Ìð° ðð¶ððµð¶ð³ð¢ð (ðð°ð³ðµð¶ðšð¢ð), ðððð̧ð ððð¡Ìð ðððððððð (ðð¢ðµð·ðªð¢), ð-ð2 (ððŠððšðªð¶ð®).
ðð¯ ð€ð°ððð¢ð£ð°ð³ð¢ðµðªð°ð¯ ðžðªðµð©: ðð¬ð¢ð¥ðŠð®ðªð¢ ðð»ðµð¶ð¬ðª ðž ðð»ð€ð»ðŠð€ðªð¯ðªðŠ
Data: 24 stycznia â 13 marca 2025
Miejsce: TRAFO
FB: >>>
NadchodzÄ ce wydarzenia
październik
Irreversible Entanglements w Pardon, tu Tu
WarszawaFAB_IN_6 | Field Improvisation Festival
ÅódźZ BRZUCHA. 10. Festiwal MyÅli Abstrakcyjnej
Warszawa koncertyZ BRZUCHA. 10. Festiwal MyÅli Abstrakcyjnej
WarszawaFONOMO Music & Film Festival 2025
BydgoszczPetar Petkov - Sonoric Studies | koncert prapremierowy
GdaÅsk koncertyNavarasa. John Cage
Warszawa